خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حضور قالیباف در کمیسیون اصل ۹۰

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس تأکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰ باید سرآمد و پیشرو حرکت نظارت بر دستگاه‌ها باشد.

به گزارش ایسنا محمدباقر قالیباف با حضور در نشست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن  تجلیل از آزادگان و ایثارگران عنوان کرد: اساس مجلس در دوره یازدهم کمیسیون‌محوری است، در نظر داریم در این دوره به کمیسیون‌ها اصالت دهیم تا موفق‌تر و دقیق‌تر کار انجام دهند.

رئیس مجلس با بیان اینکه بحث کلی در حوزه مدیریت و تعریف فلسفه وجودی است، عنوان کرد: اگر هر نهاد و سازمان فلسفه وجودی داشته باشد و در طی مسیر از فلسفه وجودی خود فاصله بگیرد از میزان اثرگذاری و کارآمدی آن کاسته  می‌ شود و از منظر جامعه عملاً سازمان مربوطه خاصیت نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: کمیسیون اصل ۹۰ به طرز کار سه قوه در سازمان‌ها نظارت دارد بنابراین مهم است اول به فهم مشترکی از طرز کار برسیم.

قالیباف تأکید کرد: در حال حاضر دستگاه‌های نظارتی متعددی در کشور وجود دارد که باید فلسفه وجودی آنها تعریف شود تا موازی کاری و تداخل در نظارت بر امور ایجاد نشود و یا کار رها نشود.

رئیس مجلس تأکید کرد: در قوه مقننه ۹ بخش نظارتی وجود دارد از جمله هیأت تطبیق مصوبات، کمیسیون اصل 90، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، عضویت نمایندگان در شوراهای محلی، عضویت نمایندگان در شوراهای مختلف، معاونت نظارت، تحقیق و تفحص، سوال و تذکر مواردی است که مجلس با اتکاء به آن می‌تواند بر امور مختلف نظارت کند.

وی با تأکید بر اینکه در کمیسیون اصل ۹۰ باید طرز کار مدنظر قرار گیرد، بیان داشت: تنظیم فرآیندهای کار باعث می‌شود خروجی قابل پیگیری داشته باشیم .

قالیباف با بیان اینکه باید با رویکرد مسئله‌محوری حرکت کنیم، گفت: در حال حاضر باید دید مهم‌ترین مسئله و دغدغه مردم چیست و باید بررسی کنیم شکایت‌هایی که مردم به کمیسیون می‌فرستند نشان‌دهنده اشکال در کدام بخش سیستم است و با تحلیل محتوای شکایت‌ها  به سمت طرز کار هدایت می‌شویم، در واقع با گزارش‌های تحلیل مسئله‌یابی و اولویت‌بندی انجام می‌شود.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: در نگاه اول مشکل مردم و مسئله‌ای که از آن رنج می‌برند مسائل اقتصادی است و در نگاه اول به این  مسائل  کمبود بودجه و کسری آن  بیان می‌شود اما در تحلیل‌ها مشخص شد چه زمانی که 110میلیارد دلار درآمد داشتیم و چه زمانی که درآمد به 25 میلیارد دلار رسید، کسری بودجه وجود داشت.

وی بیان کرد: در دهه ٨٠ مشکل درآمد پیدا کردیم در حالی که رشد اقتصادی بهتری در آن دهه تجربه کردیم، این نشان می‌دهد که طرز کار باید مسئله‌محوری و رویکرد جدی مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ قرار گیرد.

قالیباف با تأکید بر اینکه باید در مجلس وحدت داشته باشیم و مردم از بیرون یکپارچگی مجموعه عملکرد دستگاه قانونگذار را لمس کنند، گفت: ۴ رویکرد محور تحول مجلس است، کارآمدسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و هوشمندسازی، این ۴ رویکرد است و اگر دقیقا بخواهیم به سمت نظارت بر طرز کار برویم باید به سمت اصلاح فرآیند و ماندگار کردن آن برویم که با هوشمندسازی می‌توان به این مهم دست پیدا کرد .

رئیس مجلس با تأکید بر جایگاه کمیسیون اصل ۹۰ در بیرون از مجلس گفت: باید کمیسیون اصل ۹۰ در دستگاه‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای داشته باشد،  تلاش می‌کنم تا این کمیسیون به جایگاه و تأثیرگذاری گذشته خود برسد و اصلاح روند را با نگاه ایجابی پیگیری کند و برای این امر نیاز به کار دقیق، گزارش دقیق و استحکام در گزارش‌ها هستیم.

وی  اظهار داشت: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ باید در صحن علنی بدون نوبت قرائت شود همان طور که انتظار می‌رود پرونده‌های ارجاعی این کمیسیون در دستگاه قضایی بدون نوبت رسیدگی شود.

قالیباف تأکید  کرد: اولویت اصلی خود را در مجلس نظارت عنوان کرده‌ام‌، اعتقاد دارم ضعف مدیریت و کارآمدی بیشترین مشکل را در کشور ایجاد کرده است و مشکلات کشور تحریم‌های آمریکا نیست بنابراین باید این ضعف‌ها از بین برود تا تولید قدرت در کشور ایجاد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا