حجت‌الاسلام عالی: من نمی‌گویم خانم معراجی مغرضانه این کار را انجام داده

حجت‌الاسلام مسعود عالی، سخنران مذهبی که انتقاداتش از اظهارنظر نوشین معراجی، نویسنده در جشنواره فیلم فجر خبرساز شده بود گفت: ممکن است یک زمانی در محفل خصوصی صحبتی مطرح شود که نیازی به رسانه‌ای کردن یا برخورد خاصی نباشد. یا ممکن است در تریبونی صحبتی صورت بگیرد که تریبون انقلاب محسوب نمی‌شود، اینجا هم واکنش شاید نرم‌تر باید باشد، ولی اگر در سنگر انقلاب چنین صحبت‌هایی زده شود و موجب فتح تدریجی این سنگر با مواضع ضد دینی و ضد انقلابی باشد نیازمند برخورد قاطع است. شما تصور کنید الان در سنگر انقلاب ترویج همباشی سیاه می‌کنند، فردا ممکن است عده‌ای دیگر از همین تریبون که قبحش شکسته شده است ترویج همجنس‌گرایی کنند و روز بعد هم ترویج سقط جنین. این صحبت های این نویسنده با هیچ یک از مکاتب دینی سازگاری ندارد، چه برسد به مکتب تشیع. وقتی در تریبون انقلابی کسی نظریه‌ای در ترویج روابط آزاد جنسی مطرح کند نباید به راحتی از کنارش بگذریم و بگوئیم این یک اظهارنظر لطیف و شخصی بوده است. من نمی‌گویم خانم معراجی، مغرضانه این کار را انجام داده است ولی عمل این شخص مهم است نه نیتش. ممکن است خودش هم حتی متوجه قباحت و زشتی حرفش، که عملا ترویج زناست نشده باشد. ولی عمل ایشان تاثیر منفی خودش را می گذارد ولو اینکه ایشان چنین نیتی نداشته باشد. حالا اینکه داور نبوده و نویسنده بوده مهم نیست، وقتی شخصی در تریبون انقلاب با حکم صریح خداوند متعال مخالفت می‌کند باید عذرخواهی ای که صورت می گیرد متناسب با این اقدام باشد ولی اینگونه نبود و عذرخواهی ای که صورت گرفت بسیار سطحی بود. و عذرخواهی ایشان هم خیلی پر رنگ نبوده است. به جای اینکه بگوید از اساس حرفم اشتباه بود به گردن رسانه‌ها انداخت و القاء کرد که سوء برداشت شده‌است. در هر صورت احساس می‌کنم تندی برخورد من با مواضع ایشان متناسب با زشتی عمل ایشان بوده است.

ایرنا نوشت: «نوشین معراجی فیلمنامه نویس فیلم سینمایی نمور که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت در نشست خبری این فیلم که روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه در برج میلاد به عنوان خانه جشنواره برگزار شد، سخنانی را مطرح کرد که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

ویدیوی این بخش از سخنان این نویسنده در فضای مجازی باعث واکنش شدید مخاطبان شد و در پی این موضوع داود بیدل کارگردان این اثر با ارایه یادداشتی به واکنش در برابر این موضوع پرداخت. نوشین معراجی نویسنده این اثر نیز در روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ با ارایه بیانیه ای به توضیح منظور خود درباره این موضوع پرداخت.

همچنین دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جداگانه درباره این مسایل توضیح دادند ولی باز هم انتقادهای از سوی منتقدان برخی ائمه جمعه مطرح شد.

حجت‌الاسلام مسعود عالی نیز از جمله یکی از منتقدان سخنان نویسنده فیلم نمور بود که با وی به گفت و گو نشستم تا بیشتر در جریان نظرات وی درباره جشنواره فیلم فجر و واکنش ها نسبت به سخنان خانم معراجی قرار بگیریم که در ادامه از نظر شما نیز می‌گذرد.

آقای عالی بعد از موضع‌گیری اخیرتان در خصوص اظهارات خانم نوشین معراجی در جشنواره فجر و همچنین نسبت به نوع پوشش برخی از بازیگران جشنواره، عده‌ای تصور می‌کنند که از اساس با جشنوراه فجر مخالف هستید؟ این برداشت درست است؟

جشنواره فجر از دستاوردهای انقلاب است و جایگاه بسیار بالایی در ترویج مبانی دینی و انقلابی دارد. طبق فرمایش رهبری باید مبانی دینی و ارزشهای انقلابی مان را با زبان هنر که جذاب ترین و ماندگارترین نوع بیان هست به مردم دنیا معرفی کنیم. انصافا خدمات بزرگی از سوی جشنواره فجر انجام شده است و برخی از فیلم‌های فاخر و ارزشمند که تولید و از سوی جشنواره حمایت شده، اتفاقا اثرات بسیار مثبتی را در جامعه به وجود آورده‌اند. البته ممکن است در برخی از ادوار، فیلم هایی به جشنواره راه یافته باشند، یا رفتارهایی از سوی برخی هنرمندان در جشنواره فجر صورت گرفته باشد که با کلیت انقلاب و ارزش‌های اسلامی سازگار نباشند، ولی به صورت کلی می توان گفت روند جشنواره فجر بسیار مثبت بوده است و خدمات ارزنده‌ای را ارائه داده است.

نقد ما به اصل جشنواره نیست، بلکه نقدمان به روندی است که در سال های اخیر در جشنواره شکل گرفته است، این روند تناسبی با این جشنواره انقلابی که بلندگوی انقلاب است ندارد. در مهم‌ترین سنگر هنری انقلاب نباید الگوهای نامناسبی ارائه داده شود که علیه مبانی ارزشی انقلاب اسلامی است. مسئله اینجاست که وقتی یک جشنواره با اهداف انقلاب تشکیل شده است باید رفتار جشنواره با اهداف جشنواره تناسب داشته باشد. البته انصافا برای جشنواره امسال خیلی زحمت کشیده و بسترهای خوبی فراهم شده بود تا برخی از لغزش هایی که در سال های گذشته گاها صورت می‌گرفت در این دوره کمتر رخ بدهد. ولی به هر حال مواردی هم رخ داده است که قابل اغماض نبوده‌اند.

مسئله اینجاست که موضع گیری شما بعد از عذرخواهی نویسنده صورت گرفت، آیا عذرخواهی وی کافی نبود؟ و این مقدار شدت عمل در واکنش به نویسنده‌ای که عذرخواهی کرده، لازم بود؟

عکس العمل‌ها و واکنش‌ها مخصوصا در مسائل ارشادی و امر به معروف و نهی از منکر باید متناسب با خطا باشد. ممکن است یک زمانی در محفل خصوصی صحبتی مطرح شود که نیازی به رسانه‌ای کردن یا برخورد خاصی نباشد. یا ممکن است در تریبونی صحبتی صورت بگیرد که تریبون انقلاب محسوب نمی‌شود، اینجا هم واکنش شاید نرم‌تر باید باشد، ولی اگر در سنگر انقلاب چنین صحبت‌هایی زده شود و موجب فتح تدریجی این سنگر با مواضع ضد دینی و ضد انقلابی باشد نیازمند برخورد قاطع است. شما تصور کنید الان در سنگر انقلاب ترویج همباشی سیاه می‌کنند، فردا ممکن است عده‌ای دیگر از همین تریبون که قبحش شکسته شده است ترویج همجنس‌گرایی کنند و روز بعد هم ترویج سقط جنین. این صحبت های این نویسنده با هیچ یک از مکاتب دینی سازگاری ندارد، چه برسد به مکتب تشیع.

وقتی در تریبون انقلابی کسی نظریه‌ای در ترویج روابط آزاد جنسی مطرح کند نباید به راحتی از کنارش بگذریم و بگوئیم این یک اظهارنظر لطیف و شخصی بوده است. من نمی‌گویم خانم معراجی، مغرضانه این کار را انجام داده است ولی عمل این شخص مهم است نه نیتش. ممکن است خودش هم حتی متوجه قباحت و زشتی حرفش، که عملا ترویج زناست نشده باشد. ولی عمل ایشان تاثیر منفی خودش را می گذارد ولو اینکه ایشان چنین نیتی نداشته باشد.

حالا اینکه داور نبوده و نویسنده بوده مهم نیست، وقتی شخصی در تریبون انقلاب با حکم صریح خداوند متعال مخالفت می‌کند باید عذرخواهی ای که صورت می گیرد متناسب با این اقدام باشد ولی اینگونه نبود و عذرخواهی ای که صورت گرفت بسیار سطحی بود. و عذرخواهی ایشان هم خیلی پر رنگ نبوده است. به جای اینکه بگوید از اساس حرفم اشتباه بود به گردن رسانه‌ها انداخت و القاء کرد که سوء برداشت شده‌است. در هر صورت احساس می‌کنم تندی برخورد من با مواضع ایشان متناسب با زشتی عمل ایشان بوده است.

بحث پوشش برخی هنرمندان در جشنواره هم همیشه مسئله‌ساز بوده است. که البته امسال با تدابیری که صورت گرفته بود شاهد فجایع سالهای گذشته نبودیم.مسئله شوی لباس و مد در جشنواره فجر هم همیشه مسئله‌ساز بوده است. به خصوص در سالهای گذشته، البته امسال خیلی بهتر شده بود. خیلی از مدل های لباس در جشنواره عادی سازی می شد، و در جامعه رواج پیدا می کرد. وقتی در جشنواره برخی مسائل عادی سازی می‌شود و کسی برخورد نکند، دیگر در جامعه به این راحتی نمی‌توان از پیشروی این مسائل ضد فرهنگی جلوگیری کرد. مسئله اینجاست که عملکرد هنرمندان در جشنواره فجر صرفا جنبه شخصی ندارد و به شدت بازتاب عمومی دارد. واکنش بنده هم با نقطه نظرات مختلفی مواجه شد. اتفاقا خیلی از خانواده های شهداء بسیار تشکر کردند از مواضع بنده. بالاخره ما چند صد هزار شهید و جانباز داده ایم، و دغدغه این خانواده ها نباید مغفول واقع شود.

ما در سطح تهران با خیلی از جوان‌ها برخورد می کنیم که در کمال تعجب به خاطر سختی‌های ازدواج و تعهدات زندگی متاهلی از مهریه برای مرد تا سختی طلاق برای خانم ها، مایل به ازدواج سفید هستند. فکر نمی‌کنید باید به جای برخورد یا در کنار برخورد به فرهنگ سازی بپردازیم تا اگر هم برای کسی شبهه ایجاد شده است با جواب منطقی و علمی پاسخ لازم را بگیرد؟

اصل این مطلب که باید در خصوص مضرات ازدواج سفید فرهنگ سازی شود، جای تردید نیست. باید جوان ها بدانند وقتی بدون عقد شرعی و بدون تعهد دو نفر اقدام به فرزندآوری کنند اساس خانواده از هم می پاشد. مسئله فرهنگ‌سازی در جای خود باید انجام شود، ولی وقتی چنین عملی اتفاق افتاده است و چنین حرفی زده می‌شود باید بلافاصله برخورد شود. نه اینکه موکول کنیم به فرهنگ سازی، باید فورا جواب داده شود. اینجا جای تبیین فلسفه ازدواج نیست بلکه باید موضع گیری صورت می‌گرفت.

آقای تاجزاده هم نسبت به موضع‌گیری شما واکنش نشان داده است و مدعی شده است که علماء معمولا در برخورد با مسائل فرهنگی واکنش نشان می‌دهند ولی در برابر فسادهایی مالی کشور سکوت می‌کنند.

همیشه در کشور جریانات مختلف و برخی احزاب و افراد حزبی مسائل را به نفع خود کم رنگ یا پر رنگ می‌کنند. در خصوص آقای تاجزاده هم باید عرض کنم که موضع‌گیری ایشان خارج از دایره انصاف بوده است. می‌دانیم که رهبری جلوتر از همه علمدار مبارزه با فساد هستند و بنده هم بارها در سخنرانی های مختلف از جمله در بیت رهبری با حضور مسئولین کشور در خصوص مفاسد اقتصادی به خصوص حقوق‌های نجومی صریحا موضع‌گیری کرده‌ام، و به برخورد امیرالمومنین با کسانی که در حکومت ایشان اختلاس کرده بودند اشاره کردم و خواستار برخورد قاطع با این افراد شدم. البته انصافا ریاست قبلی قوه قضائیه آیت الله رئیسی برخورد با مفسدان را به صورت جدی دنبال کرد و در دوره فعلی قوه قضائیه هم این مسئله ادامه دارد و برخورد قاطعی با مفسدین صورت می گیرد. در خصوص سپاه هم باید بگویم که اولا مسئله هولدینک یاس برای چند سال قبل بود و تمام کسانی که خلاف قانون عمل کرده بودند محاکمه شدند و اتفاقا مسئولین رده بالای سپاه هم به وظایف خود به درستی عمل کردند. این مسئله جریان‌سازی است از سوی رسانه‌های بیگانه برای تخریب سپاه که رهبری هم اتفاقا به آن اشاره داشته‌اند که علیه سپاه لجن‌پراکنی صورت می‌گیرد. منکر منکر است، و نباید به خاطر یک منکر از بقیه منکرها غافل شویم و بقیه منکرها را رها کنیم. هم باید با فساد اقتصادی مقابله کرد هم با معضلات فرهنگی. اتفاقا در سطح متدینین بسیاری از مردم از واعظین و علما گلایه‌مند هستند که چرا نسبت به وضع فرهنگی جامعه کم موضع می‌گیرید».

انتهای پیام

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. متاسفانه ایشون فقط ترویج خشونت قبلی خودش رو توجیه کرده. پیشنهاد می کنم که اگر بنای برخورد با زشتی رو داره، زشتی گفتار خودش رو هم که گفته: باید توی دهن این خانم زد، ببینه تا معلوم شه با زشتی رفتار و گفتار مشکل داره، نه فقط زشتی گفتار و رفتار دیگران، برعکس خود. به قول مسیح : چگونه است که خرده ی خاشاک را در چشم برادرت می بینی، اما تنه ی درخت را در چشم خودت نمی بینی ؟!

    3
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا