خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شورایعالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را در دست دارد»

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: شورای‌عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات در وین را در دست دارد و سران سه قوه از جمله رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در شورای‌عالی امنیت ملی و در جریان جزییات مباحث هستند. در همین یکی دو ماه اخیر چندین بار دکتر امیرعبداللهیان، هم در صحن مجلس با همه نمایندگان و هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعضای آن صحبت کردند، دکتر باقری هم با نمایندگان ملت صحبت کردند. اصل تفکیک قوا، اصل بسیار محترم و وزینی در سپهر سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی تفکیک قوا را به‌رسمیت می‌شناسد، تفکیک قوایی که در یک هارمونی درست با هم کار می‌کنند. ما صدای نمایندگان ملت را خصوصی و در علنی شنیدیم. دولت تمام تلاش خود را کرده و می‌کند که در چارچوب نظرات قابل اجرا شدن نمایندگان ملت قدم بردارد و طبیعی است که تصمیم نهایی با شورای‌عالی امنیت ملی به‌عنوان نهادی مرجع برای تصمیم‌گیری قطعی درباره پرونده وین است.

به گزارش تسنیم، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه با اشاره به روند مذاکرات ایران با 1+4 در وین و در خصوص برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای؛ گفت: هیئت ایران بعد از بازگشت از تهران پیشنهادات خود را در مورد موضوعات باقیمانده به‌صورت مکتوب داد. در چارچوب گفت‌وگوها، رفع همه تحریم‌هایی که با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی وعده‌داده‌شده ناهمخوان باشد، باید مرتفع شود، این جزو اصول ما بوده و تا امروز این موضوعات پیگیری شده است.

گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل‌توجهی داشته است. دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده ولی موضوعات باقیمانده سخت‌ترین و کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی است که باید حل شود.

مردم ایران مطمئن باشند با حقوقشان مصالحه نخواهد شد. منافع قطعی مردم ایران، حقوق حقه ایران و دستاوردهای هسته‌ای همه صیانت می‌شود و برای این نسل و نسل‌های آتی به‌عنوان افتخار باقی خواهد ماند.

اگر در مورد دو سه موضوع باقیمانده تعهد طرف مقابل را ببینیم، وارد فاز نهایی شدن خواهیم شد، هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و هنوز آن اراده را در آنها ندیدیم.

واکنش سخنگو به اظهارات مقامات صهیونیستی مبنی بر نهایی‌شدن توافق

وی در خصوص اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر نهایی شدن توافق؛ هم گفت: مخاطب آنچه سران رژیم صهیونیستی می‌گویند، واشنگتن و پایتخت‌های کشورهای اروپایی است. مبنای اظهاراتشان هم جنگ روانی است تا به اقدامات ضد دیپلماسی خودشان به‌طور مؤثری نقش بدهند.

اساساً ما نسبت به حرف‌هایی که آنها می‌زنند نه توجهی داریم و نه مبنای قضاوت ما قرار می‌گیرد. آنها همه حرف‌هایشان را در پازل و موزائیک دسیسه‌های خودشان مطرح می‌کنند.

آنها می‌خواهند باج‌خواهی‌های خود را از متحدینشان کنند که سال‌ها این باج‌خواهی‌ها را به‌انحاء مختلف انجام داده‌اند، اینجا کسی گوش شنوایی برای این اظهارات ندارد.

به‌صورت جدی به‌دنبال اخد تضامین در مذاکرات هستیم

خطیب‌زاده در خصوص اخذ تضامین گفت: نمایندگان ملت در مجلس می‎دانند که مذاکره‌کنندگان ملت در وین با چه دقت و سختی در حال مذاکره هستند تا حداکثر خطوط تعیین‌شده در شورای‌عالی امنیت ملی اجرایی و پیاده‌سازی شود، تا به نقطه توافق برسیم راه قابل‌توجهی باقی مانده است.

تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی تضامینی هستند که ذیل آنها ابتکارات و طرح‌‌هایی بوده است، درباره تضامین اقتصادی گفت‌وگوها به‌صورت ویژه و به‌سختی در جریان است.

یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به‌صورت جدی پیگیری کردیم تضامینی است که به‌صورت ذاتی برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم و آن برگشت‌پذیری سریع برنامه‌های ایران است.

به‌میزانی که آنها نتوانند تضامین واقعی ارائه کنند، تضمین ذاتی که جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌کند حتماً با کیفیت بهتری باید حفظ و پیگیری شود و این تضمینی است که ملت بزرگ ایران و نمایندگانشان می‌‏توانند اطمینان داشته باشند.

شورای‌عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات در وین را در دست دارد

وی در خصوص رابطه وزارت امور خارجه و مجلس در موضوع برجام؛ افزود: شورای‌عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات در وین را در دست دارد و سران سه قوه از جمله رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در شورای‌عالی امنیت ملی و در جریان جزییات مباحث هستند. در همین یکی دو ماه اخیر چندین بار دکتر امیرعبداللهیان، هم در صحن مجلس با همه نمایندگان و هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعضای آن صحبت کردند، دکتر باقری هم با نمایندگان ملت صحبت کردند.

اصل تفکیک قوا، اصل بسیار محترم و وزینی در سپهر سیاست داخلی جمهوری اسلامی ایران است و قانون اساسی تفکیک قوا را به‌رسمیت می‌شناسد، تفکیک قوایی که در یک هارمونی درست با هم کار می‌کنند.

ما صدای نمایندگان ملت را خصوصی و در علنی شنیدیم. دولت تمام تلاش خود را کرده و می‌کند که در چارچوب نظرات قابل اجرا شدن نمایندگان ملت قدم بردارد و طبیعی است که تصمیم نهایی با شورای‌عالی امنیت ملی به‌عنوان نهادی مرجع برای تصمیم‌گیری قطعی درباره پرونده وین است.

مذاکره مستقیم با آمریکا

خطیب‌زاده درخصوص مذاکره مستقیم با آمریکا هم گفت: بارها آمریکایی‌ها مذاکره مستقیم را درخواست کردند و می‌خواهند برخی موضوعات را در گفت‌وگوهای مستقیم با ما مطرح کنند.

دولت ترامپ نیز عین این درخواست را از ما می‌کرد و برداشت قطعی ما این بود که مثل سایر کارهای نمایشی ترامپ یک نمایش زرد است که به اهداف سیاسی خود برسد.

امروز به‌صورت غیرمستقیم Non-Paper موارد متعدد را با آمریکا رد و بدل می‌کنیم.

نمی‌شود آمریکایی‌ها، با سیاست‌های یکسان نتایج متفاوتی را ببینند. اگر نتایج متفاوتی را می‌خواهند ببینند، طبیعی است که اقدام متفاوتی را باید انجام دهند.

در دور پنجم گفتگوها با عربستان شرکت خواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات بین ایران و عربستان گفت: همکاران من در عربستان سعودی می‌دانند هر گفت‌وگو و مذاکر‌ه‌ای برای ثمربخش بودن، دو پایه‌ اصلی دارد؛ یکی استمرار و دیگری اراده واقعی در اطراف مذاکره برای رسیدن به نتایج خوب از گفت‌وگوها.

اگر این دو در همکاران ما در عربستان هرچه زودتر تجمیع شود، یعنی هم استمرار و هم اراده واقعی برای رسیدن به نتایج خوب از گفت‌‏وگوها، شاهد گفت‌وگوهای ثمربخش خواهیم بود.

ما همواره با همه مشکلات و اختلافات آمادگی داشتیم با همسایه خود در خلیج فارس گفت‌وگو داشته باشیم و اگر تاریخ دور پنجم قطعی باشد شرکت خواهیم کرد.

اقدام استرالیا در قراردادن حماس در فهرست گروه‌های تروریستی

وی در خصوص اقدام استرالیا در قرار دادن حماس در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: این استفاده ابزاری از برخی مفاهیم کلیدی در روابط بین‌الملل و استانداردهای دوگانه در به‌کارگیری واژه‌ها و به‌خدمت گرفتن این مفاهیم بنیادین در دستور کار سیاسی برخی احزاب و دولت‌ها، مهمترین ضربه را به این‌ مفاهیم زده است.

حماس امروز بیشترین نماینده را در پارلمان فلسطین دارد و نماینده غالب مردم در ساختار حکومتی فلسطین است و این‌که استرالیا تصمیم بگیرد در ظلم آشکارِ چنددهه‌ای کنار ظالم قرار بگیرد و کنار رژیم آپارتاید قرار بگیرد، تصمیمی تاریخی است که مردم هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد. بعید می‌دانم هیچ آزاده‌ای در استرالیا به این تصمیمات سیاسی نگاه کند و ببیند ذره‌ای از شرافت سیاسی در آن وجود دارد. همه متوجه هستند با چه جهتگیری‌هایی چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

مادامی که پول‌های ایران در سئول بلوکه شده است، همکاری دیگری در دستور کار قرار نمی‌دهیم

خطیب‌زاده درخصوص سفر هیئت ایرانی به کره جنوبی و رایزنی‌های انجام‌شده گفت: هیئت جمهوری اسلامی ایران به‌درخواست طرف کره‌ای، بعد از ملاقات معاون وزیر خارجه کره با آقای باقری در وین، به سئول رفت، همچنان هیچ اقدام عملی را از سوی کره شاهد نیستیم.

متأسفیم دولت کره جنوبی به مسئولیت قطعی خود، نگاه شکلی دارد و مادامی که وجوه مردم ایران در بانک‌های کره‌ مسدود است، هیچ موضوعی فراتر از این را در دستورکار دو کشور قرار نمی‌دهیم.

البته فرآیندها در جریان است و هیچ فرآیندی را متوقف نکردیم و دولت کره بداند ما این روزها را فراموش نخواهیم کرد.

منتظر عملیاتی‌شدن پرداخت بدهی انگلیس به ایران هستیم

سخنگو درخصوص بدهی انگلیس به ایران گفت: گفت‌وگوها مجدداً با انگلیس درخصوص بازپرداخت بدهی انجام شده و سفرهایی بوده است و در این سفرها جزییات آن مجدداً و برای چندمین بار نهایی شده و پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است و امروز منتظر عملیاتی کردن این توافقات هستیم.

دولت انگلیس بارها نشان داده است که نمی‌شود مطمئن بود آنچه را توافق شده است در شب توافق اجرا ‌کنند، بدهی قطعی دارند و باید آن را به ملت ایران بپردازند و متأسفانه این فرایند طولانی بیش از حد ملال‎آور شده است.

واکنش به برخورد با زنان مسلمان در هند

خطیب‌زاده درخصوص برخورد با زنان مسلمان در هند گفت: آنچه به‌طور پراکنده در تصاویر شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها دیده می‌شود اصلاً با جامعه متکثر و متساهل هند همخوان نیست، این تساهل و تکثرگرایی اتفاقاً عامل همگرایی این کشور کهن بوده است.

کشور دوست ما، هندوستان عضو متعهد میثاق بین‌المللی مدنی و حقوقی هست که ماده 18 آن آزادی بیان، مذاهب و آموزه‌های آن را برای همه اعضا روشن کرده است.

دادگاه عالی هندوستان این قضیه را در دست بررسی دارد و با دوستان در هندوستان در ارتباط هستیم و می‌دانیم تا چه‌حد این کشور بر مبنای تکثر و رواداری استوار است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا