خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک قدم نزدیک تر تا زندگی در مریخ

قرن‌هاست انسان‌ها به آسمان پهناور نگاه می‌کنند و خیال سفر به سیارات مختلف آن را دارند. حالا که کنجکاوی ما نسبت به فضا افزایش یافته و به فناوری‌های جدید دسترسی داریم، دانشمندان در تلاشند تا ملزومات زندگی بر سطح مریخ و زندگی در فضا را فراهم سازند.

دیجیاتو: این تلاش زمانی پررنگ‌تر شد که دانشمندان دریافتند مریخ آب دارد. در همین راستا، سه معمار با نام‌های «بوراک چلیک»، «ناز کاپلان» و «زینب ایگه اوداباسی» یک نمونه اولیه از کلونی فرازمینی طراحی کردند که می‌تواند در سطح سیاره سرخ محل زندگی جدید انسان باشد. این کلونی‌ها ساختاری دایره‌ای شکل دارند و «Genesis v.2» نامیده شده‌اند. هدف اصلی Genesis v.2 حفظ تعادل میان مصرف و تولید و همچنین حفظ محیط طبیعی سیاره سرخ است.

انطباق با شرایط مریخ

سطح مریخ برای انسان ایمن نیست. یکی از بزرگترین مشکلات این سیاره، تشعشعات موجود در جو است. بنابراین مهندسین باید در طراحی کلونی‌ها، راهی برای حل این مسئله در نظر می‌گرفتند. آن‌ها یک سیستم حلقه‌ای در اطراف هر کلونی طراحی کردند که می‌تواند شعاع‌های متغیر داشته باشد. امکان تغییر شعاع به این علت فراهم شد تا بتوان کلونی‌ها را روی دهانه‌هایی با ابعاد متفاوت قرار داد. سپس طراحان برای به حداکثر رساندن کارایی در انطباق با دهانه‌های مختلف، پایداری ساختار را تنها به اتصال دو سر حلقه به یکدیگر وابسته کردند، به صورتی که با قرار گرفتن این حلقه‌ها در پایین‌ترین قسمت، استحکام کلونی حفظ می‌شود. برخی تصاویر این طراحی را در زیر مشاهده می‌کنید:

در مرحله بعد مهندسان قصد دارند تا برای فراهم کردن شرایط مناسب در پاسخ‌دهی صحیح به تغییرات نور، دما و سایر شرایط آب و هوایی، کنترل موقعیت کلونی را برعهده بگیرند و امکان تغییر مکان را نیز فراهم سازند.

این تیم در مصاحبه‌ای به «Interesting Engineering» گفت: «در تلاشیم تا با طراحی‌های جدید، سبک نوینی از طراحی فضایی را توسعه دهیم. ما قصد داریم در طرح‌های مفهومی خود به رفع مشکلات موجود برای سکونت در سیاره مریخ بپردازیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا