خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت چرا من 4تا 4تا می خورم، صدایت در نمی آید؟!

آیت الله شیخ «حسین عرب» در خطبه های نماز عید فطر در کاشان، فلسفه ی اساسی اجتماعی ادیان را نفع به بندگان خدا دانست و گفت: سیاست ورزی باید عرصه ی خدمت به بندگان خدا باشد.

به گزارش انصاف نیوز از کاشان، وی در خطبه های نماز عید با آرزوی قبولی اعمال و طاعات و عبادات همه مومنان در ماه رمضان، به آیه ی 105 از سوره ی توبه اشاره کرد و گفت: خداوند خطاب به بندگان می فرماید «هر کاری می خواهید انجام بدهید، آزادید اما بدانید خداوند، پیامبر و مومنین ناظر بر اعمال شما هستند». این سخن یعنی انسان در طول سال باید مراقبت داشته باشد. در این راستا امام موسی بن جعفر(ع) می فرمایند: از ما نیست هرکس هر روز مراقبت اعمال و اخلاق خود را ندارد.

آیت الله عرب در ادامه با تاکید بر اینکه «در مستله ی سیاست باید خدمت با قصد خلوص انجام شود»، افزود: رسول خدا (ص) می فرمایند: «دو خصلت است که از لحاظ نیکی و خوبی بالاتر از آن وجود ندارد: ایمان به خدا و خدمت به بندگان خدا. و دو خصلت است که از لحاظ بدی بالاتر از آن وجود ندارد: مشرک شدن به خدا؛ و ضرر زدن و اذیت کردن بندگان خدا».

وی گفت: فلسفه ی اساسی اجتماعی ادیان، نفع به بندگان خدا است و سیاست ورزی باید عرصه ی خدمت و نفع رساندن به بندگان خدا باشد.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز کاشان در ادامه ی سخنان خود به موضوع فیش های حقوقی اشاره کرد و گفت: امیدوارم این بحث فیش های حقوقی مثل حکایت فردی نباشد که با یک فرد نابینا مشغول آلوچه خوردن شد. اینها تصمیم داشتند دوتا دوتا بخورند. بعد از مدتی صدای اعتراض نابینا بلند شد که تو داری بیشتر می خوری، چرا که من 4 تا 4 تا می خورم و تو اعتراضی نمی کنی و صدایت در نمی آید.

استاد دروس خارج حوزه های علمیه ی کاشان افزود: سازمان بازرسی کل کشور رسمی ترین نهاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است. بنده از یکی از روسای سابق سازمان بازرسی کل کشور که شخصی روحانی و معروف هستند شنیدم که می گفت در زمان مسوولیتم برای انتقال برخی مباحث و معضلات به مجلس شورای اسلامی رفتم و 70 دقیقه صحبت کردم. بعضی از نمایندگان ناراحت شدند که شما چیزی نگو و صحبت نکن. تو سیاسی کاری می کنی! گفتم سیاسی کاری نیست، به داد کشور برسید.

آیت الله عرب تاکید کرد: الان هم اگر بنا بر این است که برخورد بشود، برخورد سیاسی نشود، برخورد ابزاری نشود، تبعیض هم نشود. اینکه حقوق برخی افشا شود و با آنها برخورد شود و برخی دیگر افشا نشود و برخورد نشود نوعی ظلم و بی انصافی است. در برخوردها تابو یا منطقه ی ممنوعه وجود نداشته باشد که در غیر این صورت، نوعی انحراف بزرگ ایجاد می شود. از مدیران دولتی تا قضات عالی رتبه و فرماندهان نظامی عالی رتبه مشمول این بررسی و تحقیق قرار گرفته و با متخلفین نیز قاطعانه برخورد شود. برخوردهای یکسویه ناشی از سیاسی کاری و تبعیض آمیز مورد تایید شرع، عقل، وجدان و قاطبه ی مردم ما نیست.

وی گفت: در این میان مساله ی مهم، تشریح علل و عوامل و ریشه ی این نوع مسایل است که در کشوری که جوانانی از هستی خود گذشتند و مخلصانه رفتند، شهید شدند و شائبه ای از نفع دنیا در کار آنها نبوده است و بعد از گذشت حدود 4 دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شاهد چنین مسایل غیر قابل توجیهی هستیم.

آیت الله عرب تاکید کرد: یکی از علل عمده ی این مسایل انسداد سیاسی و ممانعت از نقل و انتشار برخی مباحث و مشکلات است.

وی در ادامه با بیان این که «چند صباحی است برخی بزرگان در درون حوزه های علمیه و سایر مراکز مباحثی در رابطه با انقلابی گری دارند و اعلام می کنند که جامعه، حوزه و دانشگاه و جوانان انقلابی بمانند»، تصریح کرد: بنده به عنوان یک طلبه که سهم کمی در انقلاب و چندماهی نیز در جبهه حضور داشته و افتخار انتصاب به خانواده ای شهید پرور را دارم که از سال 1342 پدر و مادر تا آخرین لحظه ی حیات وفادار به اسلام و انقلاب و روحانیت بوده اند، اعلام می کنم بنده که بیش از 4 دهه از عمرم را در حوزه های علمیه گذرانده ام این شعار را قبول دارم اما سوال می کنم انقلابی گری با کدام مبانی و کدام قرائت؟ آیا این هم دستوری است؟

آیت الله عرب افزود: در اواخر دولت قبل؛ معاون وزیر اطلاعات وقت در کاشان در جمع روحانیون و ائمه ی جماعات گفتند خطر سکولاریسم حوزه های علیمه را تهدید می کند. سکولار یعنی جدایی نهاد دین از نهاد حکومت و این اعلام خطر یعنی زمینه های پیشرفت و شکل گیری این اتفاق حتی در حوزه های علمیه بین جوانان حوزه وجود دارد. شعاری که امام خمینی(ره) با قدرت معنوی، قدرت علمی و نفوذ کلام خویش اثبات کرد که جدایی دین از سیاست شعاری استعماری و غیر قابل قبول است، الان عزیزان ما احساس خطر می کنند که حتی در درون حوزه ها به یک باور تبدیل می شود.

استاد دروس خارج حوزه های علمیه با طرح این سوال که «انقلابی گری مفهومش چیست؟ تفسیر انقلابی ماندن چیست؟» ادامه داد: بعضی ها انقلابی گری را جنجال آفرینی، خروج از قانون و هرج و مرج طلبی عملی می دانند. در صورتی که این گونه مفاهیم دقیقاً در جهت ضد اهداف انقلاب است. انقلابی گری فراتر از پیام ادیان و سیره ی انبیا از آدم (ع) تا خاتم (ص) نیست. در مبانی تفکر انقلابی رجوع به بلندترین منبع معرفت یعنی قرآن کریم لازم است. در سیره ی همه ی انبیا تا سیره ی پیامبر عظیم الشان ما، در راس مبانی انقلابی گری، تحمل، صبر و سعه صدر نهفته است. یعنی اگر کسی می خواهد از انقلاب، حرکت، نوآوری و تغییر وضع موجود نتیجه ای بگیرد باید این گونه عمل کند.

وی در ادامه ی سخنانش به تشریح سیره ی حضرت موسی (ع) از دیدگاه قرآن پرداخت و خاطرنشان کرد: حضرت موسی (ع) یک انقلابی بزرگ است؛ اما آیا گفت خدایا می خواهم یک شبه تاج و تخت فرعون را از بین ببرم، عده و سپاه و پول برای من بفرست؟! خیر. او گفت: رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی . وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی. وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی . یَفْقَهُوا قَوْلِی. انقلابی واقعی باید این سیره را پیاده کند. کم طاقتی، کم تحملی و جنجال آفرینی انقلابی بودن نیست. ضد انقلابی گری است. انقلابی گری یعنی باید مثل حضرت موسی (ع) و رسول خدا (ص)، تحمل و صبر داشته باشیم و بر اساس عقل و خرد حرکت کنیم. پیامبر اکرم (ص) و سایر انبیا (ع) مامور دعوت به عقلانیت هستند. انقلابی گری باید مبتنی بر تحمل، منطق و اخلاق و از همه مهمتر حرکت در دایره ی تعقل و تشرع باشد.

استاد دروس خارج حوزه ی علیمه تاکید کرد: برخی با مقدمات حرام می خواهند نظام جمهوری اسلامی را حفظ کنند. من به عنوان وظیفه عرض می کنم که نص شرع و فتاوا و کلام حضرت مام(ره) این است که کنترل و ورود در زندگی شخصی افراد حرام شرعی است. کسی که می خواهد با حرام شرعی و شنود گذاشن اهداف انقلاب را پیاده کند، خلاف اهداف اسلام و انقلاب حرکت می کند.

آیت الله عرب با طرح این پرسش که «آیا می شود عملی با حرام انجام شود اسمش را بگذاریم انقلابی گری؟»، گفت: یک نهاد [خاص] که با میلیارد میلیارد پول مردم امرار معاش می کند، سعی می کند از زندگی خصوصی مردم اطلاعی کسب کند. به شما چه ربطی دارد؟ پیامبر خاتم فرمود: اگر من هم قاضی دادگاه باشم با بیّنه (دو شاهد عادل و قسم) قضاوت می کنم. این یعنی پرونده سازی خلاف شرع و ممنوع است.

وی ادامه داد: سال گذشته آقای دکتر علی مطهری فرزند شهید مطهری که واقعا یک فرد دانشمند و قابلی است و مردم تهران هم در انتخابات های سال گذشته با رای به ایشان و لیست خبرگان نشان دادند نسبت به ایشان ارادت دارند و چه می خواهند، سفری برای سخنرانی در جلسه ای در شیراز داشته اند که عده ای [گویی] با سنگ و چوب به قصد کشتن به ایشان حمله کردند. آیا این اسمش انقلابی گری است؟ این جنجال آفرینی، خروج از قانون و هرج و مرج طلبی است. انقلابی گری یعنی تعهد به دین، منطق و عقل و قانون داشته باشی.

آیت الله عرب با اشاره به برخی افراط و تفریط ها در کشور تصریح کرد: اشکال ماها این است که برخی وقایع را بیست سال زودتر از شما می فهمیم. زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی رییس جمهور بودند، شعار هفتگی این عزیزان در نماز جمعه این بود: «مخالف هاشمی مخالف رهبر است، مخالف رهبری دشمن پیغمبر است». چقدر گفتیم این شعار را ندهید، افراط است. هر کس مخالف یک شخصی باشد حتی اگر مورد تنفیذ رهبری باشد که مخالف رهبری نیست. ثانیا همان طور که رهبری هم گفته اند اگر کسی نظری مخالف ایشان داشته باشد دشمن پیغمبر نیست. بعد از بیست سال همان آقایان در مرکز قم در شعارشان مرگ بر هاشمی گفتند. یک شخصیت مجتهدی که رهبری در حکم تنفیذ ریاست جمهوری ایشان، او را به عنوان فقیه اسلام شناس خطاب می کند شایسته ی چنین برخوردهایی است؟ آیا می شود یک انسان تا این حد تغییر کند؟ خیر این منافع است که تغییر کرده است. یک روز منفعت اقتضا می کند که مخالف و منتقد او را دشمن پیغمبر بدانید و یک روز هم در مرکز قم چنین شعارهایی بدهید و عده ای را تحریک کنید. ما نه آن شعارها را قبول داشتیم و نه این شعارها را. چرا که هر دو افراط و تفریط است و افراط و تفریط هم انقلابی گری نیست.

آیت الله عرب افزود: وقتی اینها گذشته ی شما و تغییر 180 درجه را می بینند، اینجاست که خطر سکولاریسم حوزه ها را تهدید می کند. انقلابی که پایگاهش مدرسه ی فیضیه بوده است حالا عزیزان ما احساس خطر سکولار شدن در داخل حوزه ها را دارند. خطری که قبلا احساس می شد و امام تبدیل به یک باور کرده بود که این شعار یک شعار استعماری است، الان به یک شعار بومی دارد تبدیل می شود که از درون حوزه ها بر می خیزد متاسفانه. باید علل را بررسی کرد. امیدواریم خداوند به ما توقیق بده در داستای رشد عقل و خرد و منطق و اخلاق پیش برویم.

535

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. درودبرصداقت تان جناب ایت الله شیخ عرب امام جمعه محترم مردم کاشان،واقعاسخنان ایشان صادقانه وروراستی تمام وهمواره برخواسته ازدل اکثریت مردم وملت میباشد،

  2. سکولاریزم یک تفکر است تعجب میکنم از عضو محترم مجمع روحانیون که فکر میکنن طلاب جوان که گرایش به سکولاریسم دارند خبراز یک توطئه جهانی میدهد!!!

    1. بنده نگفتم سکولاریسم توطئه جهانيست بلکه عرض کردم امام فرموده اند یک شعار استعماریست و الان از نظر انان که خطر تهدید این تفکر را از درون حوزه دارند باید علل ان را در درون جستجو کرد نه بیرون،برعکس برداشت شما زمینه های داخلی این باور را در رفتارهای غلط داخلی باید کشف کرد نه فقط توطئه دشمنان..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا