خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فاضل لنکرانی: ازدواج سفید به هیچ وجه از مصادیق ازدواج نیست

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در جواب سؤالی که از وی پرسیده شده «آیا ازدواج سفید همان نکاح معاطاتی است که حضرت امام خمینی رحمه الله و آیت الله خویی آنرا صحیح دانسته‌اند» گفت: ازدواج سفید به هیچ وجه از مصادیق ازدواج نیست و بین آن و ازدواج معاطاتی تفاوت‌های متعددی وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: در معاطات طرفین التزام عملی به تمام آثار نکاح مانند توارث، نفقه، انتساب شرعی ولد دارند و در حقیقت التزام و تعهد عملی به تحقق علقه زوجیت که همان حقیقت نکاح است منجر می‌شود اما در ازدواج سفید هیچکدام از این آثار حتی محرمیت که یکی از مهمترین آثار است وجود ندارد.

فاضل لنکرانی با بیان اینکه در کتابی تحت عنوان «معاطات در نکاح» به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته‌اند از علاقمندان به مطالعه بیشتر در این باره خواست به سایت او در این زمینه مراجعه کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: هیچ یک از فقهاء احتمال صحت در ازدواج سفید را نداده‌اند و استفتاء از امام خمینی (قدس سره) نیز ارتباطی به ازدواج سفید ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شرح یک مغالطه :
    در استدلال به بطلان یک نوع ازدواج، نداشتن آثار ازدواج به عنوان فرق آن با ازدواج صحیح، دلیل آورده شده.
    این نداشتن آثار خودش نتیجه صحیح ندانستن آن ازدواج است و پس از صحیح نبودن آن، نتیجه گرفته می شود
    پس از قبول نداشتن اثر ازدواج که از عدم صحت آن ازدواج ناشی می شود، این نداشتن نتیجه (مثل محرمیت) دلیل صحیح نبودن یک ازدواج یا فرق آن با ازدواج صحیح شمرده شده است !
    یعنی :
    الف زیرا ب
    و ب زیرا الف
    و چون برای اثبات هر یک از دو بند فقط به دیگری استناد شده (که آنهم دوباره به دیگری وابسته به خود، وابسته است) ، طبق علم منطق استدلال اشتباه است

  2. تعیین مصداق با مکلف است چون مصداق امری عرفی است (از مسلمات فقهی)

  3. استاد ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین فاضل لنکرانی

    چند نقد به بیانات فوق شما وارد می دانم (بدون قضاوت درباره دو موضوع چیستی ازدواج سفید و بطلان یا صحت فقهی آن) :

    1- اگر التزام به آثار نکاح در تحقق نکاح شرط باشد، باید در صورت جریان صیغه لفظی عقد هم این التزام شرط باشد، در حالی که فقه موجود فتوا نداده است که اگر کسی مثلا به اثر« ارث بردن» در اثر ازدواج متعهد نباشد، اصل عقد او باطل است (این از التزام به آثار)
    2- پاره ای از آثار معلق و منوط به التزام نیست مانند مثال خود شما یعنی محرمیت و اثر خود صحت عقد یا ازدواج است
    3- خود آثار یا حداقل آثار مورد 2 ، مترتب بر صحت عقد است و اگر ازدواجی را صحیح بدانیم از آن ازدواج ناشی می شود ، نه اینکه ناشی نشدن آنها از ازدواج (که از عدم صحت ازدواج نتیجه می شود)، عدم صحت ازدواج مفروض را اثبات کند (که خود بوسیله آن عدم صحت قابل اثبات است)
    با احترام و آرزوی استمرار مداقه ها و گفتگوها
    دانشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا