خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امیرالمومنین به مالک اشتر: نباید با حقوق و احساساتِ مردم و صبر جامعه بازی کرد!

حجت الاسلام هادی سروش، استاد حوزه، در یادداشتی نوشت:

امروز فضای مجازی نیاز همه اقشار جامعه؛ از کودکان تا جوانان و زنان و پیشه وران و دانشگاهیان و حوزویان و… بوده و خواهد بود، طبعا مخالفت با فضای مجازی؛ ایجاد ممانعت از توسعه آگاهی‌ها و مهارت‌ها برای مردم‌ بوده و از مصادیق تحمیل و فشاری است که مورد نهی شریعت و عقلانیت است چرا که مقابله با منفعت جامعه در بخش‌های معیشت، مهارت و آگاهی ها و حتا سرگرمی‌ها است، و ورود به این حوزه در این شرائط سختِ زندگی؛ بازی با صبرِ مردم است!

ایجادِ محدودیت در اطلاع رسانی و آگاهی جامعه روش نادرستی است که امیرالمومنین (ع) در خطبه ۵۱ نهج البلاغه آن را به عنوان روش ناصحیحِ حکومتیِ شامیان و امویان معرفی نموده است؛ “أَلَا وَ إِنَّ مُعَاوِيَةَ قَادَ لُمَةً مِنَ الْغُوَاةِ وَ عَمَّسَ عَلَيْهِمُ الْخَبَرَ حَتَّى جَعَلُوا نُحُورَهُمْ أَغْرَاضَ الْمَنِيَّة.”

ورود به زندگی مردم و ممانعت از توسعه اطلاعات و آگاهی‌های آنان با محدودیت‌های فضای مجازی نمی‌تواند حُکمرانی بر اساس محبت باشد و حتما از موارد اجبار و تحمیل فشاری است که امام علی (ع) در نامه ۵۳ نهج البلاغه مالک اشتر را از آن بر حذر داشته است، و چنین فرمود:
”وَتَرْکِ اسْتِکْرَاهِهِ إِيَّاهُمْ عَلَى مَا لَيْسَ لَهُ قِبَلَهُمْ”؛
واضح است؛ حاکمیت موظف است در آنچه که مردم به آن حساسیت دارند و یا از حقوق آنان است، با موضع گیری های بر خلاف خواست مردم باعث پریشانی در جامعه و تضییع حقوق شهروندی نشود.

تردیدی نیست که مانع تراشی و یا محدودیت برای کاربران فضای مجازی نسبت به توسعه‌ی دانش و اطلاعات و مهارت هایی که شهروندان از آن بهره می‌گیرند و به آن نیاز دارند، دخالت در حوزه فردی و زندگی خصوصی شهروندان است و با حکمرانی مورد نظر نهج البلاغه سازگار نیست.

مدعیانِ حکومت دینی غفلت نورزند که آن حاکمیتی دارایِ ساز و کار حکمرانیِ مطلوب در نزد ائمه (ع) را داراست و می‌تواند مدعی حکومت دینی باشد که بر اساس محبت و حسن ظن به مردم و ایجاد آرامش جامعه، شکل بگیرد.

امام خمینی چه حکیمانه به مسئولین گوشزد نمود:
«این الآن براى شما و ما و همه قشرهاى دولت و ملت، این باید یک سرمشق و یک الگو باشد که ببینیم که یک قدرت بزرگ وقتى پایگاه ملى ندارد، این قدرت نمی‌تواند بایستد سرپاى خودش. یک قدرت ولو بزرگ نباشد اگر پایگاه ملى داشته باشد، این غلبه می‌کند. کوشش کنید که پایگاه ملى براى خودتان درست کنید. این به این است که گمان نکنید که شما صاحب مقام هستید، منصب هستید باید به مردم فشار بیاورید …کارى بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتى پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضى است؛ ملت از شما راضى است؛ قدرت در دست شما باقى مى‏ماند، و مردم هم پشتیبان شمایند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. باذ سلام خدمت جناب سروش گرامی، باید دید دیدگاه حاکمان چگونه است تا بتوانیم بدانیم که آنان درکدام گروه قرارمیگیرند ،دسته ای ازحاکمان، قدرت دراختیاررا برای خدمت بمردم بکارمیبرند وماحصلش همان استکه حضرت امام فرمودند که با خدمت بمردم ،مردم پشتیبان حاکمیت خواهندبودوجان ومالشان را برای ماندگاری حکومت درمیان میگذارند.دسته دیگر حاکمانیستکه قدرت دراختیاررا برای ماندگاری خود درقدرت بهرقیمتی حتی درمقابل خواسته های قانونی ومشروع مردم ایستادن میبینند. دسته اول از سیره علوی ودسته دوم ازسیره اموی تبعیت میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا