خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زندگیِ گروهی هنرمندانی دل بریده از تهران و پناهندگان به آمل

ا تمام امکاناتی که برای شهر تهران تعریف شده، شاهدیم که هنرمندان در هیاهویی که فقط گردوغبار از آن برمی‌خیزد به کرّات در آثار خود به تکرار می‌پردازند. یکی از دلایلی که فعالیت‌های گروه برجاس در حوزه مازندران انجام می‌شود؛ مرکززدایی از تهران بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروژه‌ای از گروه هنری «بُرجاس» با همکاری گالری ایسو آمل در گالری پروژه‌های آران از تاریخ 6 مرداد تا 3 شهریور برپاست. این هنرمندان، که گروهی کار می‌کنند، به صورت جمعی در شهر آمل ساکن شده‌اند و به فعالیت هنری در حوزه‌ی تجسمی می‌پردازند.

اکبر راد دررابطه با این گروه و نمایشگاه آنها گفت: گروه هنری بُرجاس فعالیت گروهی خودش را از سال 1389 آغاز کرده است. ابتدا نام گروه، «مقیم در مچاله» بود که از حدود سال 1394 به نام بُرجاس تغییر یافت. برجاس در لغت فارسی به معنای «هدف متحرک» است. با تمام امکاناتی که برای شهر تهران تعریف شده ما شاهد آن هستیم که هنرمندان آن در یک هیاهو که فقط گردوغبار از آن برمی‌خیزد به کرّات در آثار خود به تکرار می‌پردازند. یکی از دلایلی که فعالیت‌های گروه در حوزه مازندران انجام شود آن بود که باید از تهران مرکززدایی شود.

وی ادامه داد: تأسیس گالری ایسو برای انتشار و فروش آثار هنرمندان و برگزاری برنامه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف هنر (موسیقی، سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی) فضایی را برای انتقال ایده‌های گروه از راه برگزاری نمایشگاه، گفتمان‌های تخصصی در حوضه هنرهای تجسمی ایجاد کرد. نشر مجله داخلی با عنوان «مقیم در مچاله» که تاکنون بیش از شصت شماره از آن چاپ شده ازجمله فعالیت‌های برجاس است.

به گفته ایده‌پرداز گروه، حمید اسدزاده، «گروه هنری بُرجاس مجموعه‌ای است از افرادی که در عین همکاری و هم‌زیستی جهان‌بینی متفاوتی در آثارشان حکم فرماست. نقطه‌ی اشتراک اندیشه‌شان اما انسان است که در فرم بشر‌گونه‌ی خود دچار آمده. هر یک از اعضای گروه، زبانی متفاوت از دیگری را تجربه می‌کنند و این تفاوت جهانی  گسترده‌تر را از این گروه برای ما به نمایش درمی‌آورد.»

×××

شقایق شعبانی از دیگر هنرمندان این نمایشگاه درخصوص آثارش گفت: سال پیش اولین نمایشگاه گروهی بُرجاس را در گالری آران برگزار کردیم. به طور کلی موضوع آثار من در مورد جا ماندن زخم‌هایی بود که هر چند به مرور بهبود می‌یافتند اما یادشان به همان اندازه زخم‌های اولیه، تازه بود. این آثار شروع مجموعه‌ای با عنوان «امحا» بود. امسال هم نمایشگاه گروهی دوم بُرجاس را در گالری پروژه‌های آران برگزار کردیم. آثار من در ادامه مجموعه‌ی امحا با کمی تغییر زبانی و مفهومی به نمایش درآمدند. موضوعات آثار به طور کلی لحظات دردناکی بودند که به واسطه‌ی بافت گچی موجود در کار مجبور به ثابت ماندن بودند.

این هنرمند ادامه داد: قیمت آثار با توجه به سایز هر اثر گذاشته می‌شود. قیمت آثار من از 900 و خورده‌ای تا 1 میلیون و خورده‌ای قیمتگذاری شد. در سال اول نمایشگاه، هر سه کارم به فروش رسید و در نمایشگاه امسال فعلاً یک اثر فروش رفته است. بازدید از نمایشگاه عالی بود مخصوصا امسال.

وی درخصوص زندگی گروهی در آمل توضیح داد و گفت: در مورد زندگی جمعی باید بگویم که قطعاً چند نفر زودتر به نتیجه می‌رسند تا یک نفر، و این مسئله همیشه کمک بزرگی بوده برای همه‌ی افرادی که در جمع هستند و در کنار آن خواست بزرگ‌تری که در افراد گروه وجود دارد خود به خود انرژی فوق‌العاده‌ای برای جلو رفتن به وجود می‌آورد. من از شانزده سالگی با گروه آموزشی «مقیم در مچاله» و استادانم آقای اسدزاده و خانم سلیمانی آشنا شدم. من، آقای معصومی و آقای راد تقریباً اولین شاگردان آموزشگاه بودیم. بعد از آن گالری ایسو دایر شد. طی این مدت «مقیم در مچاله» و ایسو نمایشگاه‌ها و فعالیت‌هایی در زمینه هنری و فرهنگی داشتند تا اینکه تصمیم بر این شد تا برخی نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های گروهی‌مان را با عنوان «بُرجاس» اجرا کنیم. قطعاً بعد از این چند سال تجربه کنار هم بودن، ما شبیه به یک خانواده‌ایم با آرزوهای بزرگ‌تر.

×××

از دیگر هنرمندان این مجموعه، مصطفی معصومی بود که در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این نمایشگاه دومین نمایشگاه گروه برجاس در گالری آران است. هر کدام از بچه‌ها در این نمایشگاه، منظر خودش را در رابطه با «انسان» بیان کرد. یکی از وجه اشتراکاتی که بین اعضای گروه وجود دارد فراروی از واقعیت و خیال‌پردازی‌ست. در این نمایشگاه، دو تا از آثارم به فروش رسید. آثار من با تکنیک ترکیب مواد روی بوم اجرا شده و عنوان مجموعه‌ام «هم‌ذهن‌پنداری» بود. در این مجموعه ذهن خودم را با ذهن هنرمندان تاریخ هنر به خصوص ونگوگ پیوند دادم. به بیان دیگر سعی کردم میان تجربیات خودم از رابطه تنانه، مرگ، عشق و… با تجربیات هنرمندان تاریخی پلی بزنم تا آن را به معاصریت خویش متصل کنم.

وجه اشتراکی که در میان آثار ما وجود دارد شاید به این دلیل باشد که اکثر اعضای این گروه روی «انسان» فوکوس کرده‌اند، و بر فردیت آن تأکید دارند. در واقع، واقعیت را در درون انسان جستجو می‌کنیم. برخلاف اکثر جریانات که انسان را در بافت اجتماعی و سیاسی مورد بررسی قرار می‌دهند، ما بیشتر معتقدیم که واقعیت صرفاً در بیرون از انسان نیست. به عبارت دیگر ما از درون به بیرون می‌نگریم.

56

آثار مصطفی معصومی

55

آثار فروزان سلیمانی

61

اثری از حمید اسدزاده

57

60

آثار علی فاضلی

54

آثار شقایق شعبانی

58

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا