خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آبی که مردم سیستان‌وبلوچستان می‌نوشند را به جلسه سران قوا ببرید!

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس یازدهم با بیان اینکه «۸۱ درصد مردم به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند و مطلقا آب لوله کشی ندارند»، گفت: در شهریور ماه سال ۹۹ یک بطری آب از آبی که مردم استفاده می‌کنند به وزیر نشان دادم و از ایشان خواستم که شماهم این را بنوشید و هم به هیات دولت ببرید و حتی به جلسه سران قوه و بقیه عزیزان هم ببینند که مردم این منطقه از چه آب بی کیفیت و ناسالمی استفاده می کنند.

آقای سعیدی در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: سیستان و بلوچستان به‌خصوص پهنه‌ی جنوب آن پایین‌ترین شاخص دسترسی به آب شرب در کل کشور را دارد. یعنی علیرغم اینکه کنار اقیانوس قرار داریم و عمده سدهای بزرگ استان در محدوده‌ی جنوب است با توجه با کم کاری  وزارت نیرو، متاسفانه این مجتمع‌های آبی روستایی به درستی به سرانجام نرسیده‌اند. در بحث شیرین سازی آب دریا آنگونه که باید و شاید عمل می‌شد، اتفاق نیفتاده و مضاف به آن  تدبیری برای شبکه‌های پایین دست سد صورت نگرفت.

وی ادامه داد: با این شرایط در سال ۹۹ در واقع ما شاهد حضور تعدادی از نمایندگان مجلس در حوزه انتخابی چابهار و ایرانشهر بودیم. پیرو آن جلسات متعددی با وزارت نیرو برگزار شد و در شهریور ماه سال ۹۹ خود بنده یک بطری آب از آبی که مردم استفاده می‌کنند به وزیر نشان دادم و از ایشان خواستم که شماهم این را بنوشید و هم به هیات دولت ببرید و حتی به جلسه سران قوه و بقیه عزیزان هم ببینند که مردم این منطقه از چه آب بی کیفیت و ناسالمی استفاده می کنند و بعد از این کار وزارت نیرو یک سری تعهداتی داد. مبنی بر اینکه این شاخص دسترسی به آب شرب بهبود دهد. این شاخص تا آن موقع ۱۹ درصد بود که این رقم یک رقم بهت انگیزی است که ۸۱ درصد مردم به صورت سقایی آبرسانی شوند و مطلقا آب لوله کشی نداشته باشند این واقعا پدیده ی بسیار عجیبی است.

آبرسانی 100 روستای سیستان و بلوچستان

این نماینده‌ی مجلس یازدهم گفت: شاهد هستیم که سالانه بچه های ما مجبور می‌شوند برای آوردن آب بروند به هوتک و متاسفانه در هوتک غرق می‌شوند یا تعدادی از آنها طعمه گاندوها می شوند. به دنبال آن موضوع پروژه‌های متعددی تعریف شد در واقع وزارت نیرو کارهای نسبتا خوبی انجام داد علاوه بر آن گروه های جهادی هم پای کار آمدند و گروه‌های خیرین آب هم در واقع به این موضوع اضافه شدند در همین فاصله چیزی حدود ۱۰۰ روستا خوشبختانه آبرسانی شده است و علاوه بر آن قرار شد که ۵۰ هزار متر مکعب ظرفیت آب شیرین کن اضافه شود و تضمین خرید آب هم داده شد که پیمانکار بیاید و آب را تولید کند و دولت هم موظف به خریدش شد که ان‌شاءالله تابستان سال آینده ۲۵هزار متر مکعب هم به مدار اضافه خواهد شد و می‌توان گفت که بخشی از مشکلات در حال حل شدن است. بخش عمده‌اش هنوز مانده است ولی با بیان صحیح کارشناسی و اصولی موضوع و مطالبه گری که مردم  در این حوزه داشتند ما به لحاظ شاخص دسترسی به آب شرب الحمدلله علی رغم اینکه هنوز هم پایین ترین در کشور هستیم اما اقدامات خوبی اتفاق افتاده و من امیدوارم که تا پایان سال ۱۴۰۱ آن شاخص ۱۹ درصد ان‌شاءالله به بالای ۸۰ درصد برسد.

اقدامات صورت گرفته قابل دفاع است

سعیدی در ادامه می‌گوید: با توجه به شرایط عمومی کشور و در واقع کمبودهای عدیده که ما در حوزه منابع مالی داریم به‌نظر من می‌توانیم بگوییم اقدامات صورت گرفته تا الان قابل دفاع است و البته انتظار ما خیلی بیشتر ازاین حرف‌هاست.

کودکان سیستان و بلوچستان تا کی باید دنبال آب باشند

نماینده‌ی مچابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس گفت: متاسفانه چندی پیش هم یک کودک در هوتک غرق شد ولی وقتی مقایسه می‌کنیم نسبت به سالیان گذشته این تعداد دارد کمتر و کمتر می‌شود. اما فرزندان این سرزمین ساعت‌ها باید وقتشان را  بگذراند بروند به یک هوتک یا یک رودخانه و از آنجا آب بیاورند .خیلی مضحک است که با یک آدم تشنه و گرسنه سخن از هنجارهای محیط زیست و نظیر آن بزنیم‌. تا کی باید این کودکان منتظر باشند و وقتشان را صرف کنند. آنها باید به آینده و درس خواندن فکر کنند ولی باید ساعت‌ها بروند به نزدیکترین منبع آبی و آب بیاورند. این واقعا پذیرفتنی نیست علیرغم خدمات بی شمار نظام جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف که واقعا در بسیاری از حوزه ها کم نظیر هم بوده باید قبول کرد که به علت کم کاری برخی از کارگزاران با توجه به عقب ماندگی تاریخی همان تعبیری که مقام معظم رهبری دارند راه های نرفته در این منطقه بیشتر از راه های رفته است. می‌طلبد که چه در حوزه بودجه ریزی  و چه حوزه اجرا مناطق محرومی نظیر سیستان و بلوچستان اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد.

بسیاری از روستاها فاقد آب شرب هستند ولی پروژه‌هایی که تعریف شده نسبت به سالیان گذشته از رشد بسیار بالایی برخوردار بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا