خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبدالله شهبازی: پوتین در حال بازی روانی با رهبران کی‌یف است

عبدالله شهبازی، تاریخ پژوه، بامداد شنبه در تحلیلی تلگرامی درباره‌ی حمله‌ی روسیه به اوکراین نوشت:

کندی تحولات نظامی روز جمعه در کی‌یف و فقدان گزارش درباره جنگ‌های سنگین خیابانی این تصور را ایجاد می‌کند که پوتین قصد ندارد شهر را از طریق نظامی اشغال کند.

به دلیل حضور رایت سکتورها و ناسیونالیست‌های افراطی مسلح اوکرائینی، که چند هزار نفر و کاملاً آموزش‌دیده و جنگ‌دیده هستند، تصرف کامل کی‌یف تلفات سنگین از طرفین خواهد داشت و این شهر تاریخی بسیار مهم و نوستالژیک برای روس‌ها را نیز نابود خواهد کرد. تصور می‌کنم پوتین در حال بازی روانی با رهبران کی‌یف است تا زلنسکی و دولت او داوطلبانه استعفا دهند و قدرت را به تیم مورد نظر او تفویض کنند.

ابتدا زلنسکی درخواست کرد با روسیه مذاکره کند و پوتین احاله داد به ارسال هیئتی به بلاروس و مذاکره در آنجا. بلاروس تحت حاکمیت طولانی آلکساندر لوکاشنکو، دیکتاتور این کشور و متحد پوتین، است. حضور در بلاروس مطبوع رهبران کی‌یف نبود. لذا، زلنسکی با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، تلفنی صحبت کرد و درخواست کرد که مذاکره در اورشلیم و با وساطت دولت اسرائيل انجام گیرد. زلنسکی و برخی از مقامات ارشد و الیگارک‌های اوکرائین یهودی و بعضی‌شان دارای تابعیت دوگانه اوکرائینی- اسرائیلی هستند. یِوگن کورنیچک، سفیر اوکرائین در اسرائیل، گفت: «ما معتقدیم که اسرائیل تنها دولت دمکراتیک در جهان است که روابط عالی هم با اوکرائین هم با روسیه دارد.»

در این فاصله، پوتین حکومت کی‌یف را «دارودسته معتاد به مواد مخدر و نئونازی» خواند که دال بر عدم تمایل او به مذاکره است. اسرائیل پاسخ منفی به درخواست زلنسکی نداده ولی به دلیل حساسیت فراوان آن مسئله در شورای امنیت ملی این دولت در دست بررسی است. دولت اسرائیل، با تأخیر، تهاجم نظامی روسیه به اوکرائین را محکوم کرد ولی مقامات این دولت همچنان از نقد پوتین و روسیه پرهیز می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا