خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحقق شعارهای اقتصادی در گروی توسعه‌ی اجتماعی – سیاسی است

سخنگوی حزب اتحاد ملت گفت: اگر در حوزه فرهنگی سیاست‌گذاری‌ها اصلاح نشود، طبعا شعار اقتصادی هم محقق نمی‌شود.

حسین نورانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با تعیین شعار سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: باتوجه به نامگذاری‌های مختلف اما همسو در سال‌های اخیر و با توجه به مجموعه مواضع و سخنرانی‌های مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته، ایشان نشان دادند دغدغه جدی در مساله اقتصاد دارند.

وی ادامه داد: این دغدغه، دغدغه درستی است و موضوع مورد مطالبه جامعه و مردم هم هست. از این جهت طرح چنین شعاری جای قدردانی و تمجید دارد. اما برای به نتیجه رساندن این شعار در عرصه عمل، چند موضوع قابل توجه است. یکی اینکه توجه به اقتصاد در نامگذاری های سالانه را باید از حوزه شعاری خارج کرد. مردم نباید احساس کنند موضوع توجه به اقتصاد تنها یک شعار است. پرداختن تبلیغاتی و شعارگونه افراطی توسط دستگاه های دولتی، آن طور که در سال های اخیر در قبال نامگذاری سال‌ها شاهد بوده‌ایم، می تواند به این احساس عمومی دامن بزند. همچنین همه دستگاه‌ها باید در راستای تحقق این شعار قدم اجرایی بردارند و در سیاست‌های کلان کشور حمایت از کالای داخلی لحاظ شود.

نورانی‌نژاد همچنین یادآور شد که وقتی بودجه و سیاست بودجه ای دولت برای سال ۹۷ بسته شده است، تصور اصلاح واقعی و عملی این سیاست ها در راستای شعار مزبور سخت است و این که بخواهند در راستای تحقق این شعار تغییرات موثری ایجاد شود، کاری است که باید ماه ها پیش برنامه ریزی می شد. البته با توجه به تاکید رهبری مبنی بر این که مخاطب این پیام تنها مسوولان نیستند و مردم هم می‌توانند به تحقق این شعار کمک کنند، تا حدی این دغدغه را برطرف می‌کند.

این فعال سیاسی در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: وقتی طی سالیان متوالی شعارهای اقتصادی مطرح می‌شود، نشان از عدم تحقق هدفگذاری‌ها در این حوزه دارد، لذا به نظر می رسد که باید در کنار هدف‌گذاری و تعیین راهبردهای اقتصادی، به بسته‌ای از سیاست‌های کلان اندیشید تا این هدف توسعه‌ای اتفاق بیفتد. توسعه تک بعدی در جهان امروز اتفاق نمی‌افتد. حوزه‌ های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار هم رشد می کنند، بنابراین تمام این حوزه‌ها باید در کنار هم توسعه متوازن و همسو پیدا کنند تا رشد ملموس در زندگی و معیشت مردم محقق شود.

وی افزود: اگر به اصلاح امور در حوزه سیاست‌گذاری‌ اعم از سیاست داخلی و خارجی توجه نکنیم، در حوزه اجتماعی و فرهنگی با دادن آزادی‌های بیشتر سیاست‌هایی همسو با خواست عامه و کاهش معضلات این حوزه اعمال نشود، یا اگر در حوزه فرهنگی سیاست‌گذاری‌ها اصلاح نشود، طبعا این شعار اقتصادی هم محقق نمی‌شود. در واقع وقتی می‌بینیم در حوزه اقتصادی شعارها و اهداف محقق نشده‌اند باید به سایر حوزه‌ها توجه کرد.

نورانی‌نژاد خاطرنشان کرد: براین اساس به نظر می‌رسد که در نامگذاری‌های سالانه که در واقع تعیین راهبرد نظام برای یک سال است، جای توجه بیشتر به سایر حوزه‌ها همچون جامعه مدنی و حوزه‌هایی که به موضوع آزادی و عدالت در ابعاد مختلف مربوط می‌شوند مانند عدالت سیاسی، اجتماعی و قضایی وجود دارد. حوزه‌هایی که بهبود در آنها به افزایش سرمایه اجتماعی به عنوان بستر لازم برای توسعه اقتصادی منجر خواهد شد، جذب سرمایه را موجب می‌شود و تولید داخلی را ارتقا می‌دهد.

سخنگوی حزب اتحاد ملت در  پایان با تاکید بر این که توسعه تک حوزه‌ای ممکن نیست، گفت: اگر توسعه در همه این حوزه ها اتفاق بیفتد آن وقت است که به اهداف بخشی و حوزه‌ای مانند اهداف اقتصادی هم خواهیم رسید. ضمن این که مردم در اقشار مختلف نشان داده‌اند که مطالبه اقتصادی دارند، اما این تنها مطالبه آنها نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا