خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تداخلات واکسن و دارو

عوارض دارویی و تداخل دارویی از مباحث جدی هستند که ممکن است به آسیب های جران ناپذیری منجر شود.

ایسنا: یک داروساز و کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به سئوالاتی در مورد مصرف همزمان دارو با تزریق واکسن کرونا، پاسخ داد.

دکتر مهشید طهماسبی شنبه ۷ اسفند و در پاسخ به این سئوال که چرا باید در مورد مصرف داروها قبل از تزریق واکسن کووید-۱۹، محتاط باشیم؟، گفت: با توجه به اینکه اثربخشی واکسن به میزان پاسخگویی سیستم ایمنی بستگی دارد، اگر بدن بر انجام کار دیگری که سیستم ایمنی را درگیر می‌کند، متمرکز باشد، پاسخ ایمنی قوی و کافی به واکسن ایجاد نمی‌شود.

طهماسبی در جواب این پرسش که آیا باید قبل از تزریق واکسن کووید-۱۹ مصرف داروهای روزمره را متوقف کرد؟، گفت: در خصوص مصرف همزمان داروهایی که فرد به صورت روزمره استفاده می ‌کند یا مطابق با نسخه‌ اخیر پزشک در حال استفاده از آنهاست (مانند داروهای فشارخون، دیابت، آسم، داروهای تیروئید، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدچربی خون، آنتی‌بیوتیک ‌ها، مولتی‌ویتامین ‌ها) جای نگرانی نیست و مصرف این داروها می‌تواند ادامه یابد.

او در خصوص داروهایی که مصرف همزمان آن ‌ها با واکسن کووید-۱۹ نیازمند احتیاط است، گفت: کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی، داروهای سرطان و سرکوب کننده سیستم ایمنی و روماتیسم، داروهای ضد التهاب و درد و داروهای آنتی‌هیستامین، جزو گروه‌هایی است که مصرف آنها باید با در نظر گرفتن مسائلی دنبال شود.

طهماسبی گفت: اگر فردی در حال مصرف کورتیکواستروئیدهای خوراکی (داروهای کورتونی) برای یک بیماری مزمن است، می‌تواند داروی خود را ضمن نظرخواهی از پزشک ادامه دهد. اگر قرار است یک کورتیکواستروئید خوراکی قبل از تزریق واکسن برای بیمار آغاز شود، بهتر است به بعد از تزریق واکسن موکول شود.

او همچنین در مورد مصرف کورتیکواستروئیدهای تزریقی، گفت: به عنوان مثال اگر پزشک تزریق کورتیکواستروئید را برای بیماری که مشکل دردشدید کمر تجویز کرده باشد و فرد بخواهد تزریق آن را به حدود دو هفته پس از دریافت واکسن کووید-۱۹ موکول کند. در این حالت پزشک باید سود و زیان این وقفه را در نظر بگیرد. اگر درد بیمار شدید بوده و قادر به راه‌ رفتن نباشد یا بیماری باشد که در صورت راه ‌نرفتن و دراز کشیدن به مدت طولانی در معرض خطر لخته ‌شدن خون قرار دارد، صبر جایز نیست و باید تزریق کورتیکواستروئید انجام شود.

طهماسبی در مورد داروهای سرطان، سرکوب ‌کننده‌ سیستم ایمنی و روماتیسم، نیز گفت: با توجه به اینکه همیشه استثنائاتی وجود دارد؛ بهتر است در خصوص مصرف داروهای مربوط به سرطان، سرکوب سیستم ایمنی و بیماری ‌های روماتوئیدی با پزشک معالج مشورت شود تا بهترین زمان برای دریافت واکسن کووید-۱۹ مطابق با شرایط بیمار در نظر گرفته شود.

او همچنین یادآور شد: استفاده از داروهای ضددرد و ضدالتهاب مانند «آسپرین»، «ایبوپروفن» یا هر مسکن دیگر قبل از واکسیناسیون و برای پیشگیری از وقوع علائم، به هیچ عنوان توصیه نمی‌ شود. هنوز مشخص نیست که مصرف پیشگیرانه‌ این داروها چه تاثیری بر عملکرد واکسن می‌گذارد اما، یکی از احتمالات کاهش پاسخ ایمنی به واکسن است. این مسئله در مورد بسیاری از واکسن ‌های دیگر نیز صادق است. اگر بعد از واکسن علامت ناخوشایندی نظیر درد در محل تزریق، تب و لرز داشتید می ‌توانید از مسکن ‌های بدون نسخه استفاده کنید.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم مدیریت تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: اگر فردی داروی آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را برای مشکل دیگری و به طور روزمره استفاده می‌کند، می‌تواند مصرف آنها را ادامه دهد.

طهماسبی در مورد مصرف همزمان داروهای آنتی‌هیستامینی و ضدحساسیت با تزریق واکسن کرونا، گفت: مصرف آنتی‌ هیستامین‌ ها قبل از دریافت واکسن کووید-۱۹ برای جلوگیری از واکنش ‌های حساسیتی توصیه نمی‌ شود، چنانچه فردی سابقه‌ واکنشن‌های حساسیتی دارد، باید تزریق واکسن را در مراکز درمانی مجهز به سیستم احیا انجام داده و تا نیم ساعت بعد از تزریق، در محل بماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا