خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لغو تحریم ها فرصت است؛ آماده باشیم

لغو تحریم ها یک فرصت بسیار خوب برای اقتصاد ایران است اما باید حواسمان به تفکر سیستمی باشد تا به یکباره سرمایه های زیاد و فرصت های زیادی ایجاد نشود و نتوانیم آنها را مدیریت کنیم و خود باعث تورم یا رکود شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که دولت باید خود را برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها آماده و شرایط را برای جذب سرمایه خارجی فراهم کند.

به گزارش ایسنا، هر چند هنوز نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای در وین مشخص نیست و با وجود آنکه طرفها از کاهش اختلاف‌ها خبر داده‌اند اما همچنان تاکید دارند که هنوز شرایط برای امضای توافق جدید به وجود نیامده؛ اما فعالان اقتصادی ایران معتقدند برای آنکه تجربه سال‌های بعد از امضای برجام تکرار نشود، دولت این بار باید خود را برای استفاده از این فرصت‌ها آماده کند.

هر چند در دوره برجام توافق‌های مشترک زیادی میان ایران و کشورهای اروپایی و آسیایی نهایی شد، اما با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های مشترک عملا راه به جایی نبرد، پس از اعمال دوباره تحریم‌ها از سوی آمریکا، بسیاری از این شرکای خارجی ترجیح دادند که ایران را ترک کنند.

حسین سلیمی – رئیس انجمن سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی – در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان اینکه نهایی شدن توافق‌های وین، بهترین موقعیت را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد می‌کند، گفت: یکی از موضوعاتی که نسبت به کشورهای منطقه از آن عقب افتادیم، جذب سرمایه‌ خارجی است.

این فعال اقتصادی معتقد است دلاری که به کمک جذب سرمایه‌گذاری خارجی وارد کشور می‌شود، در عین حال که اشتغال‌زاست، به رشد اقتصادی کمک می‌کند و توان اقتصاد کشور را بالا می‌برد.

بر اساس اظهارات این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران متاسفانه به دلیل برخی محدودیت‌های داخلی، با کسری‌هایی در سرمایه‌گذاری مواجه هستیم که موجب شده میزان سرمایه‌گذاری کشور نسبت به استهلاک سرمایه و کل دارایی، منفی شود و این معضل یکی از بدترین نوع شرایطی است که می‌تواند بر اقتصاد حاکم شود؛ این موضوع به معنای توقف روند رشد اقتصادی، عدم ایجاد اشتغال و رشد مستمر تورم است؛ بنابراین با جذب سرمایه‌ خارجی می‌توانیم خون جدیدی وارد رگ‌های اقتصاد کشور کنیم.

او با نگاهی به شرایط ایجاد شده بعد از توافق‌های پیش‌رو تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد، شرایط برای فروش نفت بهتر شده و روابط بین‌المللی خود را تا حدودی تسکین می‌دهیم. از طرفی هزینه‌هایی که امروز برای نقل‌وانتقالات ارزی می‌پردازیم، کاهش پیدا می‌کند. این صرفه‌جویی در هزینه‌ها به بهبود شرایط تولید و در نهایت رشد اقتصادی کمک می‌کند. همچنین درآمد سرانه را بالا برده و به افزایش حجم صادرات و جذب سرمایه‌گذاری بیشتر منجر می‌شود.

سلیمی در ادامه با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی پیش از هر اقدامی، گفت: هر دولتی که برنامه‌ریزی داشته باشد حتی در دوران بحران هم می‌تواند شرایط خود را مدیریت کند. بنابراین دولت ایران به برنامه جدید نیاز دارد و حتی اگر توافق‌های پیش‌رو ۵۰ درصدی هم باشد و نیمی از اقتصاد کشور را رها کند باید برای همان برنامه‌ریزی دقیقی ارائه دهیم.

این فعال اقتصادی پیشنهاد داد: در قدم اول تکلیف صادرات، مشخص شود. صادرات یک امر دائمی است در صورتی که در ایران برای آن مقطعی فکر می‌کنیم. استمرار و ثبات در صادرات جزو اصول غیرقابل انکار است پس این موضوع باید در صدر تصمیمات دولت قرار گیرد.

بر اساس اظهارات سلیمی، یک سرمایه‌گذار باید بداند در آینده چگونه عمل کند و اطمینان داشته باشد که منافع او حفظ می‌شود. اگر در برنامه‌ریزی خود این اصل را در نظر بگیریم، می‌توانیم از حداکثر فرصت به وجود آمده، استفاده کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران یادآور شد: ثبات سیاسی و اقتصادی دو اصلی هستند که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی اثر می ‌گذارند و اگر بر اساس تحقق این دو اصل برنامه‌ریزی کنیم، به تدریج شاهد حل مشکلات فعلی کشور هستیم.

او درباره کشورهایی که می‌توانیم با آنها وارد مذاکره شده و به کمک آنها روند سرمایه‌گذاری خارجی خود را بهبود ببخشیم نیز گفت: طبق تجربه همواره کشورهای اروپایی بالاترین حجم ماشین‌آلات را به ایران صادر کردند، چون همیشه میزان اختلافات کمتری با اروپاییان داشتیم. از طرفی به تازگی با چین قرارداد ۲۵ ساله‌ای منعقد کردیم و می‌توانیم از این طریق بازاری هم در شرق آسیا بسازیم هر چند به نظر می‌رسد معامله کردن با کشورهای غربی روند پایدارتری خواهد داشت. طبق تجربه جهانی، ناسازگاری شرقی‌ها در اقتصاد دنیا بیشتر است و ارتباط با چین و روسیه نمی‌تواند روند پایداری داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا