خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شروع به کار قوی ترین رصدخانه خورشیدی دنیا

دیجیاتو نوشت: به زودی منجمان با رصدخانه قدرتمند جدیدی در هاوایی می‌توانند خورشید را مطالعه کنند. رصدخانه «دنیل کی. اینویه» (Daniel K. Inouye) به تازگی اولین رصدهای علمی خود را انجام داده و فاز یکساله ابتدایی خود را آغاز کرده است.

این تلسکوپ متعلق بنیاد ملی علوم (NFS) است و نام خود را از سناتور هاوایی که در سال ۲۰۱۲ میلادی از دنیا رفت، گرفته است. دنیل کی. اینویه یکی از رهبران آمریکایی بود که زندگی خود را صرف مطالعات علمی کرد. این رصدخانه که قدرتمندترین تلسکوپ خورشیدی دنیا محسوب می‌شود، در واقع یکی از شگفتی‌های فناورانه در دنیای مدرن است و می‌تواند سطح خورشید را با جزئیات بیشتری ثبت کند.

سلول‌های خورشیدی، منتشر شده در سال ۲۰۲۰ میلادی

این رصدخانه اولین داده خود را در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرد که تصویری نزدیک از سلول‌های خورشیدی بزرگ روی سطح آن است. تیم علمی این رصدخانه به بهانه اولین ثبت علمی آن تصویر دیگری منتشر کردند که لکه‌های خورشیدی را نشان می‌دهد.

موقعیت رصدخانه اینویه

این تلسکوپ روی آتشفشان هالیکالا در جزیره مائویی قرار دارد که ارزش معنوی زیادی برای بومیان هاوایی دارد و به همین دلیل ساخت این رصدخانه با بحث‌های زیادی روبرو شده بود. با آغاز همه‌گیری کووید-۱۹، عملیات‌های علمی با این تلسکوپ با ۱۸ ماه تاخیر آغاز شد، اما حالا این رصدخانه می‌تواند با ثبت تصاویر کیفیت بالا از خورشید آغاز به کار کند و داده‌های خود را از پدیده‌هایی مثل زبانه‌های خورشیدی، لکه‌های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشید دریافت کند.

تصویر لکه‌های خورشیدی، منتشر شده در سال ۲۰۲۱ میلادی

ثبت اولین رصد علمی با تلسکوپ خورشیدی اینویه یکی از هیجان‌انگیزترین لحظات برای جامعه علمی و مخصوصا علاقه‌مندان به علم خورشید به شمار می‌رود. هیچ تسهیلات دیگری در دنیا مثل این رصدخانه خورشیدی وجود ندارد و در حال حاضر تیم علمی این رصدخانه تلاش می‌کند تا با این ابزار جدید درک ما را از خورشید افزایش دهد و داده‌های تازه‌ای از خورشید در اختیار جامعه علمی قرار دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا