خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاربردهای اکوی قلب برای متخصص قلب

رپورتاژ آگهی

اکو قلب یک تست بوده که با کمک امواج صوتی به پزشک کمک می کند تا چگونگی کار قلب و دریچه های آن را بررسی کرده و درتشخیص بیماری هایی مانند لخته شدن خون در قلب و مشکلات مربوط به آئورت کاربرد گسترده ای دارد. به همین جهت متخصص قلب و عروق با کمک تست اکو قلب بسیاری از مشکلات بیماران را به موقع تشخیص داده و اقدام به درمان می کند.

اکوی قلب چه کاربردی دارد؟

در حال حاضر به دلیل پیشرفت هایی که در تکنولوژی و صنعت پزشکی رخ داده روش های زیادی برای تشخیص بیماری ها و مشکلات مربوط به بدن وجود دارد که هر کدام از این روش ها برای بخش خاصی به کار می رود.

در بخش قلب و بیماری ‌های قلبی ابتدا اولین روش تشخیص مشکل بیمار دریافت شرح حال بیمار و معاینه توسط پزشک است. اما مرحله بعدی برای اطمینان از بسیاری مشکلات مختلف، گرفتن اکو قلب یا همان اکوکاردیوگرافی قلب می باشد.

اکوکاردیوگرافی قلب را متخصص قلب و عروق ممکن است به دلایل مختلفی تجویز نماید. این تصویر برداری زمانی صورت می گیرد که در آزمایشات یا معاینات فیزیکی ناهنجاری ‌هایی در بیمار مشاهده شده و نتوان به راحتی علت آن را تشخیص داد.

در واقع اکو قلب کاربرد زیادی برای پزشک دارد و با کمک آن می ‌تواند بسیاری از مشکلات و بیماری ها را تشخیص دهد. چرا که اکو به پزشک امکان می ‌دهد که ساختار قلب را مورد بررسی قرار داده و عملکرد آن را کاملاً زیر نظر بگیرد. برخی از کاربردهای اکو قلب برای متخصص قلب که می تواند برای تشخیص بهتر به پزشک کمک کند عبارتند از:

  • اندازه و شکل قلب و ضخامت و حرکت دیواره های قلب
  • قدرت پمپ قلب
  • تشخیص تومور یا رشد عفونت اطراف دریچه های قلب
  • تشخیص باریک شدن دریچه های قلب بیش از حد
  • تشخیص لخته های خون در قلب
  • تشخیص حفره های غیر طبیعی در بخش ‌های مختلف قلب

انواع اکو قلب

انواع اکو قلب وجود دارد که هر کدام از آنها برای مشکلات خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت آگاهی کامل، دکتر قلب با انتخاب مناسب اکو می تواند تأثیر بیشتری در تشخیص مشکل و درمان آن بگذارد.

در این بخش انواع اکو قلب را بررسی می کنیم:

اکوکاردیوگرافی TTE

این نوع از تست اکو با حرکت دادن پروب سونوگرافی بر روی قفسه سینه یا ناحیه اطراف آن انجام می ‌شود. به همین جهت به این نوع اکو کاردیو گرافی ترانس توراسیک یا اکو از راه سینه هم می گویند.

اکوکاردیوگرافی از طریق مری TEE

در این نوع کاردیوگرافی پروب سونوگرافی بر روی یک ابزار نازک انعطاف پذیر قرار گرفته و از طریق مری هدایت می ‌شود. مری درست در پشت قلب قرار گرفته، بنابراین امواج صوتی نمی توانند به راحتی از طریق پوست، عضلات، استخوان و بافت قفسه سینه عبور کنند از این طریق مشخص می شوند. به این روش از اکو به نام ترانس ازوفاژیال یا اکو از راه مری می ‌گویند. توسط این نوع اکو نگاه دقیق تری به بخش‌ های مختلف قلب و دریچه های آن می ‌اندازند و معمولاً برای شناسایی لخته های خون در قلب از این نوع اکو استفاده می شود.

اکوکاردیوگرافی دو بعدی

اکوکاردیوگرافی دو بعدی به صورت استاندارد بوده و یک نمای مخروطی بر روی مانیتور کامپیوتر ایجاد می ‌کند. در این تست حرکت ساختارهای قلب به خوبی مشخص شده و دکتر قلب می ‌تواند ساختارها را به موقع ارزیابی نماید.

اکوکاردیوگرافی سه بعدی

اکو سه بعدی به متخصص قلب و عروق کمک کرده تا تصمیمات بهتری برای روش‌ های درمانی و جایگزین برخی از مشکلات قلبی پیدا کند. این تست اکو قلب شدت نقص بیماری قلبی را تعیین نموده و بیماری های قلبی مادرزادی را نیز تشخیص می دهد.

اکو داپلر رنگی

زمانی که متخصص قلب قصد دارد جریان خون را از طریق دهلیز و دریچه‌ های قلب بررسی کند، به اکو داپلر رنگی قلب نیاز دارد. در این روش با اندازه گیری امواج صوتی انعکاس شده از اجسام متحرک که در این موضوع، سلول های خونی قرمز هستند. نحوه عملکرد سلول ها مشخص می گردد که به راحتی می توان سرعت و جهت جریان خون را در زمان واقعی مشخص کرد.

استرس اکو کاردیو گرام

این تست در هنگام ورزش با تردمیل یا دوچرخه ثابت صورت می گیرد و حرکت دیواره های قلب و عملکرد پمپاژ قلب در هنگام سخت کار کردن آن بررسی می گردد. در این تست کاهش جریان خون که ممکن است در سایر تست های اکو مشخص نشود را می توان به درستی بررسی کرده و در صورت بروز هر گونه مشکل به شکل بهتری آن را ریشه یابی نمود.

نوع دیگر اکو استرس با استفاده از دارو است. در این روش، به‌جای ورزش‌کردن برای افزایش تپش قلب، دارویی به شما داده می‌شود که قلب را تحریک می‌کند و باعث می‌شود مغز “فکر کند” که بدن در حال ورزش است. این آزمایش زمانی استفاده می‌شود که نمی‌توانید از تردمیل یا دوچرخه ثابت استفاده کنید. این آزمایش نشان می‌دهد که قلبتان تا چه حد تحمل فعالیت را دارد.

همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری شریان کرونری را نشان دهد، انسداد قابل‌توجه در شریان‌ها را تشخیص دهد و میزان مؤثر بودن برنامه‌ی درمان قلب را مشخص کند.

مراحل انجام اکو قلب

معمولاً قبل از انجام اکو قلب متخصص قلب و عروق به طور کامل روند انجام تست، عوارض احتمالی و موارد مختلف دیگر را به بیمار توضیح می دهد و هر گونه سوال بیمار را به طور کامل پاسخ می گوید.

اکوی قلب در آزمایشگاه اکوکاردیوگرافی صورت گرفته و زیر نظر متخصص تمامی مراحل آن طی می شود.

معمولا دکتر قلب با توجه به نوع اکو که قرار است صورت بگیرد، توصیه هایی را در مورد قطع برخی از داروها می کند تا نتایج اکو کاملاً دقیق باشد.

بسته به نوع اکو قلب مراحل مختلفی را طی می‌ کنند که به طور معمول برخی از این مراحل عبارتند از:

  • بیمار بر روی یک میز دراز کشیده و متخصصین اکو دیسک های فلزی خاصی را که به آنها الکترود می‌گویند بر روی قفسه سینه قرار می‌ دهند، این دیسک ها حاوی سیم هایی بوده که به دستگاه الکتروکاردیوگرافی متصل هستند.
  • در مرحله بعدی اتاق کاملاً تاریک شده و افراد آموزش دیده اقدام به تماشای مانیتور و ویدئو پخش شده از قلب بیمار می کنند.
  • سپس با ژل های مخصوص که بر روی قفسه سینه قرار می دهند، امواج صوتی بهتر و راحت تر از پوست عبور می نماید.
  • در طی انجام اکوکاردیوگرافی پزشک به بیمار در مورد نحوه عملکرد دستوراتی می دهد که با رعایت هر کدام از آنها نحوه عملکرد قلب در مانیتور مورد بررسی قرار می گیرد، تا مشکلات قلب به خوبی مشخص گردد.

چه بیمارانی نیاز به اکو قلب دارند؟

انجام آزمایش اکوی قلب می ‌تواند بسیاری از مشکلات بیمار را مشخص کرده، تا متخصص قلب و عروق به شکل بهتری ب‌تواند در درمان بیماری و کم کردن ریسک بیماری کمک کند.

معمولاً پزشک با توجه به برخی از نشانه ها و مشکلات قلبی ترجیح می دهد تا برای فهمیدن دقیق مشکل از آزمایش اکو استفاده کند که برخی از موارد عبارتند از:

بررسی اندازه قلب بیمار

بزرگ شدن قلب می تواند در نتیجه فشار خون بالا یا نشتی در دریچه های قلب و نارسایی قلبی اتفاق بیفتد. برای مشخص شدن نوع بیماری و اندازه قلب لازم است که آزمایش اکو صورت بگیرد.

مشکلات دریچه قلب

در آزمایش اکو با بررسی باز و بسته شدن دریچه های قلب و سلامت آنها مورد بررسی قرار می ‌گیرد.

بررسی عضلات قلب آسیب دیده

عضلات قلب بر اساس حملات قلبی تضعیف شده و ممکن است که در یک بخش به طور کافی خون دریافت نکند.

تومورها و لخته خون

در صورتی که افراد به تازگی سکته قلبی را رد کرده باشند، نیاز به انجام تست اکو برای بررسی لخته های خونی یا تومورهای عامل سکته دارند.

ساختار قلب

با دستگاه می‌توان ساختار قلب و مشکلات مادرزادی از قبیل سوراخ و حفره های موجود در آن را تشخیص داد.

به طور کلی متخصص قلب و عروق با انجام تست اکو قلب می تواند با سرعت بالاتری مشکلات موجود در قلب بیمار را تشخیص داده و قبل از گسترش یا خطرناک شدن اقدام به درمان کند.

برای دریافت نوبت از دکتر متخصص قلب و عروق می توانید به سایت دکترتو، مرجع نوبت دهی آنلاین پزشک ( https://doctoreto.com ) مراجعه کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا