خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دور دوم مذاکرات اوکراین؛ قطع ارتباط اوکراین با دریای سیاه؛ تحریم نفتی روسیه

لحظه به لحظه با اوکراین؛ زلنسکی خواستار مذاکره مستقیم با پوتین شد
با گذشت هشت روز از درگیری میان روسیه و اوکراین، هیأت‌های روسی و اوکراینی برای دومین بار پای میز مذاکره نشستند.

لحظه به لحظه با اوکراین؛ زلنسکی خواستار مذاکره مستقیم با پوتین شد
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، با ورود درگیری‌ها در اوکراین به روز هشتم، کاخ الیزه مدعی شده «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در تماس با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود گفته عملیات روسیه در اوکراین ادامه خواهد یافت.

۲۲:۴۱- گاردین: روسیه در یک قدمی قطع ارتباط اوکراین با دریای سیاه

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت، نیروهای روسی بخش عمده جنوب اوکراین و سواحل این کشور در دریای سیاه را تصرف کرده‌اند، شهر ساحلی «ماریوپل» را محاصره کرده‌اند و ممکن است تا شهر ساحلی «اودسا» در نزدیکی مرز مولداوی نیز پیشروی کنند.

نقشه جنوب اوکراین

۲۲:۳۰- زاخاروا: بی‌بی‌سی به‌دنبال تضعیف ثبات و امنیت روسیه است

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشستی خبری گفت: «اینکه خبرنگاران روسی همچنان دستکم تاحدی قادر به فعالیت در انگلیس هستند فقط به این دلیل است که لندن نگران است موقعیت رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی در روسیه به خطر بیفتد که نقش آن‌ها تلاش برای تضعیف ثبات سیاسی داخلی و امنیت در کشور ماست».

۲۲:۲۳- اعلام حمایت پلوسی از تحریم واردات نفت روسیه

هنگامی که از «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال تحریم واردات نفت روسیه سوال پرسید این مقام آمریکایی در جواب گفت:‌ «تمام‌قد با آن موافقم. ممنوعش کنید».

دو سناتور ایالت‌های آلاسکا و ویرجینیای غربی پیشنهاد طرح لایحه ممنوعیت واردات نفت روسیه را ارائه کرده‌ و از بایدن خواسته‌اند تسلط آمریکا بر انرژی جهان را بازگرداند.

۲۲:۰۵- مخالفت اتحادیه اروپا و آمریکا با درخواست زلنسکی

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به درخواست زلنسکی گفت، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین بر عهده ناتو خواهد بود اما چنین اقدامی «یک گام بیش از حد بلند» بوده و با اشاره به اینکه «اتحادیه اروپا با روسیه در جنگ نیست» هشدار داد که چنین اقدامی «خطر افزایش تنش و احتمال وقوع جنگ جهانی را به‌دنبال خواهد داشت».

از سوی دیگر کاخ سفید نیز اعلام کرد عمل به این درخواست اوکراین عملی نیست زیرا در آن صورت ارتش آمریکا ناچار به سرنگون کردن هواپیماهای روسی خواهد بود.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید همچنین احتمال کنار گذاشته شدن روسیه از شورای امنیت سازمان ملل را بعید دانست و گفت: «ما متوجه این مسئله هستیم که آن‌ها از کرسی دائم در شورای امنیت بهره‌مند هستند».

۲۱:۴۵- زلنسکی خواستار مذاکره مستقیم با پوتین شد

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت «تنها راه حل موجود برای توقف جنگ» گفت‌وگوی مستقیم او با پوتین است.

زلنسکی ضمن تکرار درخواست از غربی‌ها برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین، خطاب به آن‌ها گفت اگر این کار را انجام نمی‌دهند به اوکراینی‌ها جنگنده برسانند.

رئیس جمهور اوکراین مدعی شد، در صورتی که غربی‌ها حمایت کافی از دولت او نداشته باشند، لتونی، لیتوانی و استونی کشورهای بعدی خواهند بود که روسیه به آن‌ها حمله می‌کند.

۲۱:۳۰- پایان دومین مذاکره هیأت روس و اوکراینی

طرف اوکراینی اعلام در دور دوم مذاکرات با روسیه به نتایجی که انتظار داشته نرسیده اما درخصوص ایجاد گذرگاهی بشردوستانه به راه‌حلی رسیده‌اند. سازمان ملل نیز در واکنشی از احتمال توافق بر سر این گذرگاه استقبال کرد.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از مذاکره‌کنندگان اوکراینی نوشت، دو طرف درباره برگزاری دور سوم مذاکرات نیز به توافق رسیده‌اند.

۲۰:۳۳- انتقاد پوتین از مانع‌تراشی‌های قوم‌گرایان در اوکراین

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با اشاره به دولت کی‌یف و متحدان غربی آن گفت: «قوم‌گرایان و مزدوران خارجی در اوکراین از شهروندان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند».

رئیس جمهور روسیه افزود: «ارتش روسیه ایجاد گذرگاهی برای کمک‌های بشردوستانه را پیشنهاد کردند که ترک غیرنظامیان را میسر می‌کرد اما قوم‌گراها اجازه انجام این کار را ندادند».

پوتین خاطر نشان کرد «مردم روسیه و اوکراین یک ملت هستند» و در ادامه گفت: «سربازان و افسران روس تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از هرگونه تلفات غیرنظامی جلوگیری کنند».

وی متذکر شد: «عملیات ویژه در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود و در مطابقت کامل با زمان‌بندی‌ها انجام می‌گیرد و تاکنون تمام وظایف محول شده با موفقیت اجرا شده‌اند».

۲۰:۲۱- انگلیس: تهدیدات قضایی مانع از تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌شود

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «بسیار صریح می‌گویم که تهدیدات قضایی در توان ما برای تحریم افراد بانفوذ در حلقه قدرت هیچ تأثیری نخواهد داشت».

۲۰:۱۵- روسیه: اوکراین به‌دنبال سلاح اتمی بود

«سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه گفت، اطلاعات موجود نشان می‌دهد که اوکراین در تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی بود و آمریکا نیز از این مسئله اطلاع داشت.

۲۰:۰۹- مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست می‌دهد

منابع خبری اعلام کردند پس از اوکراین و گرجستان، مولداوی نیز برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست خواهد داد.

۲۰:۰۱- وزارت دفاع روسیه: غرب به اوکراین مزدور می‌فرستد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بخش اطلاعات ارتش آمریکا کمپین بزرگی را برای استخدام سربازان پیمانی به راه انداخته تا به اوکراین اعزام شوند.

این مقام روس افزود کشورهای غربی دیگری از جمله انگلیس، دانمارک، لتونی، لهستان و کراوسی نیز به شهروندان خود اجازه داده‌اند برای «مشارکت در اقدامات متخاصمانه» به اوکراین بروند و فرانسوی‌ها نیز قصد دارد یگانی متشکل از افراد اوکراینی‌الأصل را به قصد خرابکاری به این کشور بفرستد.

۱۹:۵۴- ادعای مقام پنتاگون: بیش از ۴۸۰ موشک به داخل اوکراین اصابت کرده است

یک مقام وزارت دفاع آمریکا مدعی شد، از «بیش از ۴۸۰» موشکی که به داخل اوکراین اصابت کرده «بیش از ۲۳۰» موشک از داخل این کشور پرتاب شده، «حدود ۱۶۰ موشک» از سمت روسیه، «۷۰ موشک» از سمت بلاروس و کمتر از ده موشک از سمت دریای سیاه به سمت اوکراین شلیک شده‌اند.

این مقام پنتاگون ادعا کرد که کاروان عظیم نظامی روسیه که به سمت کی‌یف در حال حرکت بود در پی حملات اوکراینی‌ها زمین‌گیر شده است.

او با اشاره به استقرار خط ارتباطی مستقیم با ارتش روسیه گفت، آمریکا به کمک اطلاعاتی به اوکراینی‌ها کمک خواهد کرد.

۱۹:۴۹- آمریکا: آماده مذاکره با روسیه هستیم

«ویکتوریا نولاند» معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد در صورتی که روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند، واشنگتن آماده مذاکره با مسکو خواهد بود.

۱۹:۳۱- دولت آمریکا به‌دنبال تشدید تحریم‌های روسیه

یک مقام آمریکایی گفته است، دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تحریم‌های جدیدی را علیه افراد ثروتمند روسیه و نزدیکان آن‌ها تصویب کند. برخی از این افراد کسانی هستند که در لیست تحریمی اخیر اتحادیه اروپا نیز حضور دارند.

۱۹:۰۹- آغاز دومین دور از مذاکرات روسیه و اوکراین

هیأت‌های روسی و اوکراینی برای دومین بار مذاکره درباره درگیری میان دو کشور را آغاز کردند. به گفته مشاور رئیس جمهور اوکراین، دستورکار اصلی این نشست، آتش‌بس فوری، متارکه جنگ، فراهم شدن کوریدور بشردوستانه را شامل می‌شود.

۱۸:۵۵- ادعای کاخ الیزه درباره تماس تلفنی پوتین و ماکرون

کاخ ریاست جمهوری فرانسه مدعی شد که پوتین در تماس تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای با ماکرون گفته است عملیات نظامی روسیه در اوکراین ادامه پیدا خواهد کرد.

یک مقام کاخ الیزه مدعی شد: «بدون نیاز به پیش‌بینی، باید انتظار اتفاقات بدتری را داشته باشیم. رئیس جمهور [فرانسه] دیروز همین را گفته است. امروز پوتین چیزی نگفت که اطمینانی به ما بدهد».

۱۸:۲۶- کارشناس مسائل نظامی: آمریکا مانع آتش‌بس در اوکراین است

کشورهای غربی خواستار شعله‌ور ماندن این بحران هستند و قصد دارند مانع از تحقق اهداف روسیه در اوکراین شوند تا مسکو نتواند به سمت غرب پیشروی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بعید است مذاکرات روسه و اوکراین به نتیجه ملموسی ختم شود، درباره علت این مسئله تصریح کرد: «فشارهای آمریکا، مانع از آن خواهد شد که زلنسکی آتش‌بس را طبق خواسته روسیه بپذیرد». (جزئیات بیشتر)

۱۷:۲۱- قطعنامه شورای حکام درباره تحولات اوکراین

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه به اتفاق آراء قطعنامه را تصویب کرده و در آن کنترل تأسیسات هسته‌ای اوکراین توسط خود این کشور را خواستار شد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام‌اگر‌مردم‌اکراین‌وروسیه‌یک‌ملت
    هستند‌چهار‌سال‌‌یک‌روس‌رییس
    جمهور‌شود‌معاونش‌اوکراینی‌وچهار
    سال‌دیگر‌بالعکس‌نمی‌پذیرید‌.پس‌یک‌
    ملت‌نیستید‌این‌درخیلی‌از‌کشورهای‌
    دیگر‌صادق‌است‌اما‌نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا