خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سند محرمانه حمله به ایران در پرونده‌ی قضایی ترامپ

ترامپ در کیفرخواستی که به تازگی از آن رونمایی شده به اتهامات جدیدی در ارتباط با نگهداری اسناد محرمانه پس از ترک کاخ سفید از جمله سند محرمانه حمله به ایران متهم شده است.

به گزارش فارس، «رسانه‌های آمریکایی بامداد جمعه گزارش دادند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اتهامات جدیدی در خصوص نگهداری اسناد محرمانه روبرو شده است.

پایگاه آکسیوس گزارش داد سند محرمانه‌ای درباره «حمله به ایران» که ترامپ پیش از این داشتن آن را انکار کرده بود اکنون باعث صدور اتهامات جدیدی علیه او شده است.

بعد از افشارگری شبکه خبری سی‌‌ان‌ان از جلسه‌ای در جولای ۲۰۲۱ که ترامپ در آن به نگه داشتن این سند محرمانه اذعان کرده بود، او مدعی شد که چنین سندی در اختیار ندارد. دادستان‌ها اکنون می‌گویند که ترامپ، در اقدامی غیرقانونی اقدام به نگهداشتن «طرحی درباره فعالیت نظامی در یک کشور خارجی» کرده است.

ماه گذشته ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه سی‌ان‌ان فایل صوتی‌ای از او در اختیار دارد که او در آن به نگاه داشتن این سند اعتراف می‌کند گفت: «لاف بود. اگر می‌خواهید حقیقت را بدانید حرف من لاف بود.»

او در ادامه گفت: «من فقط چند تا کاغذ داشتم و درباره آنها حرف می‌زدم. سندی نداشتم. هیچ سندی دستم نبود.»

جلسه جولای ۲۰۲۱ که صدای ترامپ در آن ضبط شده مصاحبه‌ای با یک نویسنده و ناشر بود که در حال کار بر روی کتاب خاطرات مارک میدوز، رئیس اسبق دفتر کارکنان کاخ سفید در دوران ترامپ بودند. ترامپ در حالی در آنجا با این دو نفر درباره اطلاعات طبقه‌بندی‌شده صحبت کرده که هیچ‌یک از آنها مجوزهای امنیتی نداشتند.

ترامپ در آن فایل صوتی می‌گوید: «اینکه می‌گویم اطلاعات محرمانه است.» او در بخش دیگری از اظهاراتش میگوید که مارک میلی، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا به او طرحی برای حمله به ایران ارائه کرده است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین خطاب به این دو نفر گفته که زمانی که رئیس‌جمهور بود می‌توانسته این سند را از رده محرمانه خارج کند اما این کار را انجام نداده است.

ترامپ علاوه بر این، در کیفرخواست جدید با اتهامات دیگری هم مواجه است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده دونالد ترامپ همچنین متهم شده در راستای تلاش برای مانع‌تراشی در تحقیقات دادستان‌های فدرال در خصوص نحوه نگهداری اسناد محرمانه توسط او پس از کاخ سفید، از یکی از کارکنانش خواسته فیلم دوربین‌های مربوط به ملک شخصی‌اش در فلوریدا را خاموش کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته این رفتار ترامپ باعث اضافه شدن مصداق‌های جدیدی از مانع‌تراشی در انجام تحقیقات و نگهداری عامدانه اسناد دفاع ملی به اتهامات مطرح‌شده علیه ترامپ اضافه کرده و پرونده قضائی او را سنگین‌تر می‌کند.

ترامپ در یک پرونده دیگر که در دادگاهی در واشنگتن در دست رسیدگی قرار دارد با اتهامات جداگانه‌ای در زمینه تلاش برای ابطال نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ روبرو است.

اتهامات جدید علیه ترامپ نتیجه تحقیقات یک ساله درباره ترامپ است که ماه گذشته میلادی برای اولین بار به صدور یک کیفرخوست با ۳۸ ماده اتهامی علیه ترامپ منجر شد.

شبکه خبری سی‌بی‌اس در آن زمان گزارش داده بود در این موارد اتهامی که در کیفرخواست تنظیم‌شده علیه ترامپ صادر شده هیچ یک به نگهداری سند محرمانه پنتاگون با موضوع ادعایی «حمله به ایران» مربوط نمی‌شوند.

منابع آگاه به این رسانه آمریکایی گفته‌ بودند در این کیفرخواست به فایل صوتی اظهارات ترامپ در جولای 2021 در شهر «بدمینستر» در ایالت «نیوجرسی» اشاره شده اما او در ارتباط با آن متهم نشده است.

یک سخنگوی ترامپ درباره اتهامات جدید گفت: «اینها چیزی بیشتر از تلاش‌های مذبوحانه و ناکام از سوی دولت بایدن برای آزار دادن رئیس‌جمهور ترامپ و اثرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نیستند.»

دونالد ترامپ تا کنون نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در مرحله مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری است. در این مرحله، نامزدهای جمهوری‌خواه باید با یکدیگر رقابت کنند تا یک نفر به عنوان نماینده این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری با نامزد حزب دموکرات که به احتمال قریب به یقین جو بایدن خواهد بود رقابت کند.

ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، جو بایدن را به تقلب در انتخابات متهم کرد، اما ادعاهای او در این خصوص توسط دادگاه‌های آمریکایی رد شدند.

ماجرای اتهامات علیه ترامپ در خصوص اسناد محرمانه اززمانی آغاز شد که رسانه‌ها گزارش دادند او بعد از ترک کاخ سفید برخی از اسناد محرمانه را به عمارت شخصی‌اش در فلوریدا منتقل کرده است.

در سال ۲۰۲۰۲، اف‌بی‌آی تحقیقات درباره نگهداری اسناد حساس دفاعی توسط ترامپ را آغاز کرد تا مشخص شود آیا او مرتکب نقض مفاد «قانون جاسوسی آمریکا» و همچنین مانع‌تراشی در اجرای عدالت شده است یا خیر.

در نتیجه این تحقیقات، ترامپ در ژوئیه ۲۰۲۳ در دادگاهی در میامی تفهیم اتهام شد. این نخستین بار بود که یک رئیس‌جمهور آمریکا با اتهامات فدرال مواجه می‌شد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا