خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گرجستان؛ اوکراین جدیدی برای روسیه

فریبرز ناطق الهی در یادداشتی به خبرآنلاین نوشت: این روزها بیشتر درباره اقدامات سیاسی حکومت ها از نگاه مدیریت بحران می نویسم.

شاید کم و بیش فکر می کنم که توجه به برخی نکات حتما برای کشور عزیزمان در آینده نزدیک بسیار مهم خواهد بود. چنانچه تدبیری از پیش برای مدیریت احتمالی آن ببینیم خیلی بهتر بتوانیم با آن کنار و سود ببریم.

پنج شنبه دوازدهم اسفند در خبرها بود که گرجستان رسما درخواست خود را به ناتو برای پیوستن به آن تقدیم اتحادیه کرده است.  اگر این خبر درست باشد زمانه و منطقه در حال دگرگونی بزرگی می باشد که باید اتاق های فکر کشور شروع به فعالیت از دیدگاه های سیاسی و عواقب آن بصورت جدی باشند.

اصل خبر در خبرگزاری فارس: درخواست عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا
خبرگزاری «ریانووستی» گزارش داده گرجستان رسماً درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را ثبت کرد.

با این درخواست عملا حمله روسیه به اوکراین به گونه ایی تعبیر می شود، سوالی که بسیاری از تحلیل گران دنیا می پرسیدند، پوتین در سر چه دارد! ناتو و امریکا در حال ایجاد یک منطقه اتمی یا داری زیر ساخت های اتمی وابسته به خود (بافر زون) بین روسیه و کشورهای ایران و منطقه خلیج فارس است تا همان آرزوی همیشگی روسیه یعنی رسیدن به آبهای آزاد را از نزدیک کنترل، مانیتور و جلوگیری نماید. 
حال بنظر می رسد روسیه بطور کامل از این وضعیت آگاه بوده و با همین تیوری یعنی جلوگیری از اتمی شدن همسایه های خود به اوکراین حمله کرده باشد ؟ در ضمن آمریکا دیروز اعلام کرد جنگ اوکراین ٢٥ سال بطول خواهد کشید، البته کمی بزرگنمایی ولی به هر حال مطرح، با این درخواست گرجستان که بدون شک به درخواست و تحریک آمریکا و اروپا از گرجستان امروز برای پیچیده کردن معادلات رخ داد، به معنی حمله روسیه به گرجستان و … خواهد بود که بازی بسیار خطرناکی در منطقه خواهد بود ! این درخواست از سوی دیگر دسترسی روسیه را به دریای سیاه نیز بطور زیادی محدود خواهد نمود همینطور که اینروزها عملا رخ داده است.

جایگاه رفیع ایران، گرجستان و بازی خطرناک ناتو
جایگاه رفیع ایران، گرجستان و بازی خطرناک ناتو

با نگاهی به دو نقشه منطقه، بسته شدن کامل آروزی روسیه به دسترسی به آبهای آزاد و اهمیت بالای ایران در این کارزار مشخص می شود. همانطور که در مقالات قبل خود درباره این حمله نوشتم در ابتدا این نقش برای کشور مشکل ولی با سیاست زیرکانه برای ایران جایگاهی جاودانه فراهم ساخت. در ضمن عجیب که امروز ولیعهد عربستان به این واقعیت نیز اعتراف کرد.

عربستان: تنها راه‌، همزیستی مسالمت‌آمیز با ایران است
ولی‌عهد عربستان سعودی: ایران و عربستان سعودی دو همسایه‌ای هستند که نمی‌توانند از یکدیگر خلاصی یابند و تنها راه‌حل، همزیستی مسالمات‌آمیز است./تسنیم
و
زلنسکی: انفجار هسته‌ای روی دهد، یعنی پایان اروپا
رئیس‌جمهور اوکراین: ارتش روسیه باید متوقف شود و اگر انفجار هسته‌ای روی دهد به معنای پایان اروپا خواهد بود/ تسنیم
و
اولیانوف: مذاکرات‌ وین تقریبا تمام شد
نماینده ارشد روسیه در مذاکرات برجام: دیروز ١١ ماه از آغاز مذاکرات وین می‌گذرد. یک ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا، اکنون تقریباً تمام شده است/ایسنا

به نظر می رسد روال کارهای جهانی با دغدغه های روزمره ما شهروندان متفاوت است، هوشیار باشیم برنده ایم ! البته «الخیر فیما وقع». در انتها با کمی تامل به بازی های جهانی،  این رخدادها فعلا شاید نویدی بر روند رو به خاتمه کرونا نیز باشد!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا