خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفره کارگران باید پربارتر باشد

یک فعال کارگری گفت: کارگران با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. آقایان باید بپذیرند که در بسیاری از موارد، شرمندگی جای نان را در سفره‌های کارگران گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدحسن موسیوند (دبیر اجرایی خانه کارگر استان لرستان) با تاکید بر اینکه دستمزد کنونی کاربردی ندارد، گفت: هنگامی که قیمت کالاها روز به روز افزایش می‌یابد، اما دستمزد ثابت می‌ماند و پاسخگوی ۱۰ روز هزینه‌های زندگی کارگران نیست، چگونه می‌توان از دستمزد موجود حمایت کرد. 

 موسیوند خطاب به اعضای شورای عالی کار گفت: اکنون در آستانه آزمونی بزرگ قرار گرفته‌اید و چنانچه افزایش دستمزد را مطابق سبد معیشت یا خط فقر تعیین نکنید، همچون دوره‌های گذشته مردود خواهید شد. 

وی با یادآوری اینکه عقب‌ماندگی دستمزد از زمان جنگ تحمیلی کلید خورد گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ تحمیلی، کارگران از خودگذشتگی کردند و پذیرفتند که افزایش دستمزد صورت نگیرد. 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان لرستان با تاکید بر اینکه قرار بود در سال‌های پس از جنگ و هنگامی که اقتصاد به ثبات رسید این عقب‌ماندگی جبران شود، گفت: متاسفانه چنین اتفاقی صورت نگرفت و عقب ماندگی دستمزد به علاوه درصدهایی که بایست به آن‌ها تعلق بگیرد، در ذهن کارفرمایان و دولت‌ها فراموش شد. 

وی با اعلام اینکه امروزه کارگران در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و این سختی درک نمی‌شود، گفت: اگر طرفین شورای عالی کار ادعای عدالت دارند بایستی دستمزد را به اندازه تعیین کنند که سفره کارگران پررنگ شود. 

موسیوند گفت: کارگران با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. آقایان باید بپذیرند که در بسیاری از موارد، شرمندگی جای نان را در سفره‌های کارگران گرفته است. 

وی با ابراز تاسف از اینکه دولت تاکنون جانب کارفرمایان را در شورای عالی کار گرفته، گفت: چه معنایی دارد که دولت در افزایش دستمزد کارگران خساست کند و چنین توجیه کند که کارفرمایان توان پرداخت ندارند. چرا تاوان همه چیز را کارگران باید بدهند؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان لرستان با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند از ابزارهای حمایتی استفاده کند، گفت: دولت می‌تواند مالیات بنگاه‌های اقتصادی را ببخشد و در مقابل دستمزد را افزایش دهد. 

وی با اعلام اینکه بخشی از افزایش دستمزد در توان کارفرمایان است و شاید توان افزایش بیش از اندازه را نداشته باشند، گفت: آن بخشی که افزون بر توان کارفرمایان به دستمزد افزوده می‌شود، می‌تواند در قالب بخشودگی مالیاتی از سوی دولت برای بنگاه‌های اقتصادی جبران شود. 

موسیوند با اعلام اینکه امروزه بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در نتیجه تسهیلات بانکی با بهره‌های سنگین به مشکل برخورد کرده‌اند، گفت: دولت می‌تواند بانک‌ها را مکلف کند که به کارفرمایان تسهیلات با بهره ۴ درصد یا حتی صفردرصد بدهد و کارفرما تفاوت بهره ۴ درصد تا ۲۰ درصد را به حقوق کارگران بیفزاید، در این صورت هم کارفرما راضی خواهد بود و هم کارگران بابت کاری که انجام می‌دهند، حقوق مناسبی دریافت می‌کنند. 

وی با اعلام اینکه سبد معیشت ۹ میلیون تومان تعیین شده است، گفت: خط فقر بالای ۱۰ میلیون تومان است و اگر کارفرمایان موظف شوند به نیروی کار ۱۰ میلیون تومان و بالاتر بپردازند، امری نشدنی است و بی‌شک بنگاه اقتصادی تحمل چنین افزایش یکباره‌ای را ندارد، به همین دلیل دولت باید در قالب طرح‌های حمایتی آن بخش از سفره‌های خالی کارگران را پر کند. 

موسیوند با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند در قالب بن کالا، بخشی از هزینه‌های زندگی کارگران را تامین کند، گفت: اگر دولت ماهانه کالاهایی را به کارگران به قیمت دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کارگران بدهد، هم می‌توان امیدوار بود که این ارز به انحراف نرفته و هم جامعه کارگری مورد حمایت قرار گرفته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ضمن حمایت از مطالبات به حق کارگران، در صدا و سیما کارمندان دریافتی کمتری از کارگران دارند . این بجز عیدی کارمندی نوروز است که اصلا قابل مقایسه با دو پایه حقوق عیدی کارگری نیست. ما کارمندان رو هم در کنار کارگران عزیز دریابید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا