خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی «مجلس انقلابی» درباره‌ی مذاکرات وین

نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره روند مذاکرات احیای برجام در وین بیانیه‌ای صادر کردند.

به‌گزارش فارس، این بیانیه به شرح ذیل است:

1-از تیم مذاکره‌کننده کشورمان می‌خواهیم که در مذاکرات جاری در وین خود را محدود به ضرب‌الاجل های ساختگی غرب ندانند و با ایستادگی در جهت حفظ منافع ملی و مطالبات اصلی و حفظ خطوط قرمز اعلامی را بدون فوت وقت پیگیری کنند؛ اکنون که بحران اوکراین نیاز غرب را به عرصه انرژی ایران افزایش داده نباید بدون تامین خواسته های به حق ایران نیاز آمریکا به کاهش قیمت نفت تامین شود.

2-از هیات مذاکره کننده محترم می‌خواهیم اخذ تضمین کافی اقتصادی فنی و سیاسی از طرف آمریکایی بابت عدم تکرار خروج غیزرقانونی این کشور از توافق را با جدیت پیگیری کند، حفظ عناصر اساسی برنامه هسته‌ای کشورمان در داخل، قوی ترین تضمین برای عدم تکرار خطای آمریکا در بد عهدی است و همچنین لازم است جبران خسارات آمریکا به معیشت مردم کشورمان هم پیگیری شود.

3- رفع تحریم ها می بایست جامع و موثر باشد، رفع بخشی یا صرفاً روی کاغذ تحریم‌ها تأمین کننده منافع ملی ما نیست؛ می بایست تضامین علاوه بر حقوقی بودن حقیقی هم باشد؛ اتکا به بهانه‌هایی مثل داشتن عنوان غیر هسته‌ای یا غیر برجامی بودن عناوین تحریمی را پذیرفتنی نمی‌دانیم.

4- راستی آزمایی تغییر رفع تحریم یک خواسته به حق ایران در مذاکرات است که بدون تحقق آن نباید مذاکرات را پایان یافته دانست؛ راستی‌آزمایی رفع تحریم ها می بایست عینی، دقیق و صرفاً از جانب ایران باشد و نباید به بیانیه های سست آمریکا و اروپا کفایت کرد؛ افزایش ملموس فروش نفت و دسترسی آزادانه به منابع آن برای تجارت مشروع در بستر زمان، جزئی مهم از روند راستی‌آزمایی است.

5- حل دقیق و بی بهانه مسائل پادمانی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازمه پایداری توافق در برابر هیمنه های جریان ضد ایرانی است؛ آژانس می بایست پرونده ادعاهای بی‌پایه و بی پایان را بسته و پیش از آن ایران نباید وارد اجرای تعهدات هسته‌ای شود.

6- مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهداف و چارچوب های قانونی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هر توافقی را از منظر انتفاع اقتصادی ایران و احقاق حقوق از دست رفته ملت دنبال می‌کند و با اصرار به مکانیسم ماده ۷ این قانون تکرار محدودیت در برنامه هسته‌ای بومی و صلح‌آمیز کشورمان را بدون رفع اثر بخشی تحریم‌ها را رد می‌کند.

7- بر اساس ماده هفتم قانون، مجلس به گزارش دولت محترم درباره رفع تحریم ها توجه می کند و وعده های کم اعتبار طرفهای غربی را ملاک عمل نمی داند؛ بر اساس این ماده قانونی توافق احتمالی یا وعده های غربی ها در وین ملاک بررسی و جواز مجلس برای بررسی نیست بلکه گزارش قوه محترم مجریه از رفع تحریم‌ها ملاک توجه خواهد بود؛ دو کمیسیون مربوطه در مجلس این گزارش را دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار خواهد داد؛ بدون اقناع قاطبه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی محدودیت های هسته‌ای تکرار نخواهد شد.

8- نمایندگان ملت یادآور می‌شوند که هرچند رفع تحریم به جهت رفع ظلم از مردم ایران لازم است اما کلید اصلی حل مشکلات اقتصاد داخلی خنثی‌سازی تحریم‌هاست و از دولت محترم می‌خواهیم که راهبردهای مبتنی بر این سیاست خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها را تدوین و مصوب کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا