خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برنده نهایی گردشگری فرانسه چند میلیارد یورو به جیب زد؟

روزنامه توریسم به قلم طاهره خواجه گیری نوشت :در تب و تاب برجا مانده از یورو 2016 این سوال ایجاد می‌شود که چرا یک کشور برگزاری چنین تورنمنت‌هایی را بر عهده می‌گیرد و با تمام قدرت سعی در برگزاری هر چه بهتر و شکوهمندترش دارد؟ در نگاه نخست آنچه قابل توجه است، هزینه‌های بسیار بالای برگزاری چنین رویدادهایی است.

هزینه‌هایی که به ارقام چندصد میلیون یورویی می‌رسند. اما در مرکز تفکر چنین پدیده‌هایی یک اصل گردشگری نهفته است. اصلی به نام گردشگری ورزشی که به‌عنوان یکی از شاخه‌های مهم صنعت توریسم روز به روز بر اهمیتش افزوده می‌شود.
اما توریسم ورزشی در ایران چه جایگاهی دارد و اصولا چقدر جدی است؟ وقتی به تقسیم‌بندی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از توریسم نگاه می‌کنیم، گردشگری ورزشی هم جایگاه مشخصی دارد، اما سوالی که مطرح می‌شود این است که جایگاه اقتصادی این شاخه گردشگری چه وضعیتی دارد؟
در این ارتباط گفت‌وگویی داشته‌ایم با سعید افشاری، مسئول کمیته آموزش و فناوری اطلاعات انجمن گردشگری ورزشی ایران. این انجمن زیر نظر وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش‌های همگانی کار می‌کند.
سعید افشاری گردشگری ورزشی را از پیاده‌روی ساده تا برگزاری تورنمنت‌های بین‌المللی دارای ابعاد متنوع و گوناگونی می‌داند. وی در پاسخ به این پرسش که گردشگری ورزشی چه جایگاهی در گردشگری ایران و نگاه مسئولان دارد، می‌گوید: گردشگری ورزشی جدی است و درآمدزا، اما نه در نگاه مسئولان کشور ما.
ما هنوز هم برای برگزاری یک پیاده‌روی ساده در کویر باید از چندین نهاد و دستگاه و ارگان مجوز بگیریم و در نهایت هم لغو می‌شود. در حالی که در سایر کشورها حتی پیاده‌روی‌ها اسپانسرهای مالی بزرگ دارند و عواید اقتصادی فراوانی نصیب دست‌اندرکاران و جامعه محلی می‌کند.
افشاری اضافه می‌کند: جنگل، دریا، کویر، جاده، رودخانه، کوه و. . . همگی زیرساخت‌های طبیعی برای جذب گردشگران ورزشی به ایران هستند، اما قوانین دست‌وپا‌گیر و خسته‌کننده مانع رشد این شاخه پول‌ساز گردشگری است.
یوروتوریسم و اقتصاد کشورها
با وجود اینکه گردشگری به‌طور کلی در برنامه‌های توسعه‌ای دولت جایگاه مهمی به خود اختصاص داده است اما به نظر می‌رسد که ایران هنوز در ابتدای راه رونق این شاخه مهم اقتصادی قرار دارد. مسائل زیادی هم در این میان دخیل هستند. از محدودیت‌های فرهنگی و نبود ظرفیت‌های زیرساختی گرفته تا مشخص نبودن نهادهای تصمیم‌گیری. اداره‌ای مجوزی را صادر می‌کند و ارگانی دیگر آن را لغو.
در این سردرگمی برگزارکنندگان رویداد می‌مانند و ضررهای مالی و. . . براساس گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، با وجود هزینه سنگین تأمین امنیت در مسابقات فوتبال یورو 2016، درآمد زیادی از این رویداد ورزشی به فرانسه و یوفا خواهد رسید.
برگزاری این مسابقات برای یوفا 650میلیون یورو هزینه در بر دارد و فرانسه نیز برای برگزاری این مسابقات یک میلیارد و 940 میلیون یورو هزینه می‌کند. این بودجه برای نوسازی استادیوم‌های ورزشی و بهبود زیرساخت‌ها و همچنین تأمین امنیت هزینه صرف می‌شود. بودجه‌ای که برای تأمین امنیت در نظر گرفته می‌شود، با توجه به تهدیدهای تروریستی افزایش شدیدی داشته است.
در اصل 24میلیون یورو از این بودجه صرف تأمین امنیت مسابقات خواهد شد و در کل برگزاری مسابقات یورو 2016، 2 میلیارد یورو هزینه در بر دارد.
اما این هزینه از چه راهی برمی‌گردد و این برگشت سرمایه به چه صورت خواهد بود؟ پاسخ دادن به چنین سوالی خیلی سخت نیست، چون یوفا از اعطای حق پخش تلویزیونی، اسپانسرینگ و فروش بلیت ایجاد درآمد می‌کند و از این مسابقات درآمدی 2میلیارد یورویی خواهد داشت.
با وجود اینکه گردشگری به‌طور کلی در برنامه‌های توسعه‌ای دولت جایگاه مهمی به خود اختصاص داده است اما به نظر می‌رسد که ایران هنوز در ابتدای راه رونق این شاخه مهم اقتصادی قرار دارد. مسائل زیادی هم در این میان دخیل هستند .

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا