خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سید محمد خاتمی حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد

انتقاد تند خاتمی از «تجاوز» و «مشت آهنین» پوتین در اوکراین در پیامی به کنگره حزب مجمع ایثارگران

به گزارش جماران، متن کامل پیام حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی به سومین کنگره مجمع ایثارگران به شرح زیر است:

با سلام و درود به اعضاء محترم حزب مجمع ایثارگران و آرزوی موفقیت برای آنان در برگزاری پربار گردهم آیی سراسری این حزب.

ایثار و ایثارگری از برجسته ترین جلوه های اخلاق دیگرگرا است که در آن آدمی، خودخواهی را وا می نهد و آنچه خود به آن نیازمند است نثار دیگران می کند تا از رنجهایشان بکاهد و خوشوقتی و شادکامی آنان را افزون کند.ایثارگران در تاریخ معاصر ایران به برکت انقلاب بزرگشان، والاترین مرتبت ایثار را در دفاع از آرمان و عظمت و سربلندی ملت نشان دادند. آنان که شهد شهادت چشیدند و رفتند، جان خود را برای سربلندی مردمی که از دامن پاک آنان برآمده بودند و نیز برای تمامیت ارضی کشور که ملک همگان است و استقلالی که پایه عزت است فدا کردند و آنان که ماندند، درد جانبازی و اسارت را که بسی سخت تر از جان دادن است تحمل کردند و یا جان آبدیده خود در جریان دفاع مقدس را در خدمت انقلاب و مردم و میهن قرار دادند.

و اینک جای بسی خوشوقتی است که در دوران پسادفاع مقدس و در مرحله ساختن ایران سربلند و تلاش برای دستیابی مردم ایثارگر به آرمان ها و هدف های بلندی که داشته اند و در راه آن مجاهدت کرده اند، یعنی استقلال، آزادی، پیشرفت، عدالت و اخلاق، ایثارگرانی در کالبد«حزب» مرحله جدیدی از ایثارگری، یعنی تلاش برای تحقق جنبه ایجابی انقلاب و استقرار مردم سالاری سازگار با دین را تجربه می کنند.اگر هدف اصلی انقلاب که ایثارگران برای پیروزی و حفظ دستاوردهایش مجاهدت کردند. مردم‌سالاری سازگار با ارزشهای دینی و اسلام سازگار با مردم سالاری بوده است، آیا جز در سایه ی وجود و حضور فعال و موثر حزب های مستقل که از آرمان ها و مطالبات ملت نمایندگی می کنند قابل دسترسی است؟

آیا حاکمیت مردم بر سرنوشتشان جز در سایه ایجاد فضایی برای اینکه خواست ها و مطالبات مردم و در راس آنها استقلال میهن و آزادی و برخورداری شهروندان و تقویت بنیه ی کشور در برابر تهدیدها و تجاوزهای بیرونی و نیز در برابر پایمال شدن حقوق و آزادی های مردم و برانداختن هیولای فساد و افساد و بی عدالتی و تبعیض به دست خواهد آمد؟ و هرچه در برابر پدیدآمدن چنین وضع و فضایی باشد، چه ناشی از توطئه و تهدید خارجی و چه اشکالات ساختاری و رفتاری حاکمیت و نادیده انگاشته شدن مصالح ملت در رویکردها و چه در رفتار و منش و روش نادرست نهادهایی که باید مردمی و قانونی باشند، امری است ضدانقلابی.

اگر سیر مردم‌سالاری و حاکمیت اراده ی مردم بر سرنوشت از راه رفع قیومیت های واهی و صد البته زیانبار می گذرد، آیا چاره ای جز حضور آزاد و امن حزب ها و تشکل های مستقل و نهادهای مدنی که به حق از آرمان و خواست ملی نمایندگی می کنند وجود دارد؟ و اگر چنین است کدام طایفه و طبقه و دسته ای شایسته تر از ایثارگران که در این راه مبارک قدم نهند و در برابر آنچه حاکمیت مردم را بر سرنوشت تهدید می کند و خطرهایی که از بیرون و درون متوجه کشور و ملت است بایستد؟ هم مردم را آگاه تر و بیدارتر کنند و هم اگر قدرتی چشم طمع به این مرز و بوم دارد و یکپارچگی و استقلال آن را برنمی تابد با او مقابله کنند و هم حاکمیت را از انحراف و پیمودن راهی که برخلاف مصلحت جامعه است بازدارند و هم برای عرضه ی الگویی از زندگی مدنی و کشوری عزیز که در آن از هر جهت زمینه های پیشرفت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فراهم است و درهای فقر و فساد و تبعیض و بداخلاقی به روی همه بسته است تلاش کنند و بخصوص نشان دهند که حاکمان نه قیم مردم، بلکه کسانی هستند که مشروعیت و حتی موجودیتشان به نمایندگی از مردم و پاسخگویی در برابر آنان وابسته است.

انتقاد خاتمی از «مشت آهنین» پونین در اوکراین

و ایثارگران همچون همه ی دلسوزان آیین و اندیشه و میهن و مردم باید؛ اولا نگذارند از سرمایه ایثارگری به عنوان ابزاری برای توجیه استقرار وضعیتی غیردموکراتیک و لطمه دیدن اصل ممتاز حاکمیت مردم بر سرنوشت سوءاستفاده شود.

ثانیا بکوشند تا نماینده ی مطالبات به حق مردم و نیز نقد کننده ی وضعیت های ناگواری که احیانا وجود دارد و البته پیشنهاد دهنده ی راه برون رفتن از آنها و بحران ها و نیز تامین موازین مردم‌سالاری باشند.

ثالثا بیش و پیش از همه فریاد خود را علیه تجاوز ‌و بیداد و تبعیض، نه تنها در ایران عزیز که در هر جای جهان برآورند و از جمله در موقعیت کنونی، خود را در کنار مردم مقاومی که در برابر تجاوز و توسعه طلبی ایستاده اند ببینند.آنچه در اوکراین می گذرد فارغ از علل و اسباب پدیدآمدن این وضع ناگوار، تجاوز یک قدرت بیگانه به یک سرزمین آزاد و سرکوب کردن ملتی است که به خصوص در این روزها نشان داد که می خواهد آزاد و غیروابسته زندگی کند.توسل به زور و نابود ساختن زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی و فنی یک جامعه و سرکوب مردم و تحمیل خواست ها با مشت آهنین بر آنها در هر صورت محکوم است و بخصوص ایثارگران واقعی که خود طعم تلخ تجاوز را چشیده اند و جانانه در برابر آن مقاومت کرده اند در همدلی و هم سخنی با ملت اوکراین و همه ملت های تحت ستم از دیگران شایسته ترند. با آرزوی کامروایی برای همگان

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب آقای سید محمد خاتمی محبوب دل ما همیشه موضع صحیح را اتخاذ فرمودند ما نیز به مانند ایشان این اقدام سخیف روسیه جنایتکار و پوتین کودک کش را محکوم می کنیم .

    پوتین و نتانیاهو هر دو شبیه یکدیگرند کودک کُش و نسل کُش .

    1
    2
  2. آقای سید محمد خاتمی حزب الله همیشه حامی حق ومظلوم بوده وهست حال عراق وسوریه ویمن فلسطین باشد یا چشم آبی های اروپایی بوسنی وغیره باشد، اگر
    اوکراین فریب امریکا را نمیخورد وخود را خلع سلاح نمیکرد به امید آنکه اگر روزی از ناحیه کشوری تهدید شـود و امریکا وناتو به فریادش برسد امروز به جنگ خانمان سوز گرفتار نبود، همانگونه که شما و وجناح تان وهوادارانتان از جمله هاشمی رفسنجانی وحسن روحانی فریب امریکا و اروپا را خورید و توان هسته ای کشور را نابود کردید ودر حال انحلال قوای نظامی کشور بودید که هاشمی رفسنجانی به امید این بود که در دولت دوم روحانی این اتفاق خـواهد افتاد چنانچه مخالفت رهبر معظم و فرماندهان نظامی ارتش وسپاه نبود اکنون برجام، ۲و ۳هم امضا کرده بودید وحال سرنوشت کشور ومردم ما بدترحال سوریه وعراق افغانستان بود همانگونه که لیبی وعراق خلع سلاح شدند وطولی نکشید که حملات خودشان را برانها اجرا کردند ، روسیه وامریکا دو قدرت جهانی هستند که قرنها با هم اختلافات شدید دارند وایران هم بیطرف از هر مداخله ایستاده انهم با وجود مدیریت ۳۲ساله شما جنابان که وضعیت اقتصادی کشور را نابود کرده اید و مردم را به کف دره فرستادید،، و اما ناتو کیست؟ ارتشی که امریکا با قدرت وسیاست اروپا را به سلطه خود در اورده واین ارتش را بوجود اورده و اروپا هم نه جرات ومخالفت با امریکارا نداشته و به همین علت امریکا پایگاه نظامی خو را در ان کشور ها مستقر کرده و هر زمان امریکا هوس حمله به هر کشوری را بکند، با ناتو وارد عمل میشود ،، مگر شما بحث تمدن ها را در سازمان ملل نکردید؟ و مگرمورد استقبال قرار نگرفتید؟ پس دنیای متمدن ارتش ناتو را برای چه میخواهد،؟ مگر پیر مرشد شما نگفت دنیا دنیای گفتمان است ؟نه موشک؟ پس این عضو گیری ناتـوتا بغل گوش روسیه برای چیست؟ چرا امریکا در، تلاش است اوکراین راعضو ناتو ومتهد خود کند وقوای نظامی خود را در اوکراین مسقر کند؟
    اوکراینی که زمانی جز خاک روس بود واکنون مستقل و هم مرز کشور قدیمی خودروسیه کنونی است ، روسیه چگونه اجازه میدهد دشمنش امریکا هم مرزش شود؟ ۲٠ سال است که روسیه به اوکراین گفته اجازه نداری عضو ناتو شوی ، چنانچه بخواهی عضو ناتـو شوی به اوکراین حمله خواهم کرد ، چرا اوکراین گوش نمیگیرد.؟ اگر شما محمد خاتمی رئیس جمهور روسیه و در موقعیت پوتین بودید اجازه چنین کاری به اوکراین وامریکا وغرب میدادی؟

  3. سید ممد نا پرهیزی کردی .احتمالا قبل از موضع گیری از صد و پنجاه نهاد استعلام گرفتی که به کسی بر نخورد . سید ممد سیاست را بگذار برای دریا دلان .به رتق فتق امور زندگیت برس. اعصاب ما را هم خط خطی نکن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا