خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شرکت برق بخش خصوصی را نقره داغ کرد؟

روزنامه جهان صنعت به نقل از خانه صمت ایران نوشت: سید‌عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران درخصوص رشد اقتصادی صنایع در سال گذشته گفت: در شرایطی سال گذشته صنایع کشور توانستند به رشد اقتصادی نزدیک به چهاردرصد دست یابند که دچار مشکلات متعددی به ویژه در زیرساخت‌ها هستیم؛ به‌طوری که در زمستان، گاز صنایع قطع می‌شود و در تابستان نیز همان‌طور که روشن است برق نداریم. با تمام این مسائل سال گذشته یا ریزش نیرو نداشتیم یا اگر بود در کمترین مقدار بود.
وی ادامه داد: یکی از مسائلی که خانه صنعت، معدن و تجارت با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور وارد مرحله همکاری و تفاهمنامه شده این است که بتوانیم نیروی کار مورد نیاز کارخانه‌ها را تربیت کنیم و تحویل واحدهای تولیدی دهیم. رییس خانه صمت ایران در مورد تامین برق صنایع، با اشاره به اینکه صنایع موافقت کردند تا جریان برق مناطق مسکونی مستمر باشد، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار شد هر کارخانه یک روز برق نداشته باشد و هماهنگی‌های لازم هم برای آن انجام شد. در این راستا کارخانه‌داران هم این موضوع پذیرفتند؛ چون همگی اهل همین مملکت هستیم و مسائل را می‌دانیم.
رییس خانه صمت ایران بیان کرد: در راستای رفع کمبود برق، واحدهای صنعتی بزرگ همچون فولاد‌مبارکه و ذوب‌آهن درصدد هستند که نیروگاه‌هایی را ایجاد کنند و با راه‌اندازی آنها که زمانبر هم هست قدری از مشکلات کاسته می‌شود. «سهل‌آبادی» با اشاره به اینکه تا زمانی که نیروگاه‌های مذکور وارد مدار تولید برق شوند زمان می‌برد، افزود: برخی نیروگاه‌های موجود مستهلک‌شده و نیاز به تعمیرات دارند؛ بنابراین برخی از آنها برای مدتی که در مراحل تعمیر هستند باید از مدار خارج شوند. از طرفی نیروگاه‌های آبی نیز با توجه به کمبود منابع آب در کشور دچار مشکل شده‌اند. وی با اشاره به اثرات قطعی برق برای صنایع بیان کرد‌: قطع و وصل برق در واحدهای صنعتی زیان زیادی به آنها وارد می‌کند و این زیان در زندگی مردم با افزایش موج بیکاری و گرانی کالا نمایان خواهد شد. از طرفی با قطعی برق کارخانه‌ها، شرکت‌های برق متضرر و از عواید اقتصادی فروش برق به بخش صنعتی محروم می‌شوند.
این فعال صنعتی با اشاره به اینکه منفعت مالی شرکت برق از فروش برق به کارخانه‌های سیمان، فولاد و غیره بسیار زیاد است، افزود: با قطعی برق کارخانه‌ها نمی‌توانند کار کنند و در پرداخت حقوق کارگران و غیره دچار مشکل می‌شوند. این زنجیره ادامه می‌یابد و به از بین رفتن مواد اولیه در زنجیره تولید کشیده می‌شود.
وی در پاسخ به کسانی که می‌گویند تعطیلی صنایع را با جمعه‌کاری جبران کنید، گفت: آیا قانون کار این اجازه را می‌دهد که به جای روزهای هفته جمعه جایگزین شود، خیر این اجازه را نمی‌دهد. «سهل‌آبادی» با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در مصرف برق نباید فقط محدود به صنایع شود بیان کرد: چه فرهنگی در مجموعه دولت، شهرداری‌ها، شورای شهرها و حتی دهداری‌ها در صرفه‌جویی مصرف برق ایجاد شده است؟ امروز در اقصی نقاط کشور و حتی در روستاها هم از کولر گازی استفاده می‌شود. این در حالی است که همزمان با فعالیت سیستم خنک‌کننده، درها و پنجره‌ها هم باز هستند. وی افزود: براساس یک کار کارشناسی که انجام داده‌ایم به نظر می‌رسد در چنین شرایطی شاید بهترین کار در شرایط فعلی این باشد که روزانه ۲ ساعت قطعی برق را به مصارف خانگی بدهند تا قدری از معضل کمبود برق و مشکلات صنایع برطرف شود. به دنبال این موضوع صنایع هم می‌توانند به جای ۲ روز در هفته، یک بار در هفته برق نداشته باشند. رییس خانه صمت ایران تاکید کرد: به جای قطعی ۲ روز در هفته صنایع، روزانه ۲ ساعت از برق مناطق مسکونی قطع شود و تعداد روزهای قطعی برق صنایع کاهش یابد تا به کار آسیب جدی وارد نشود، چرا که تولید برق به اندازه مصرف برق رشد نکرده است.
این فعال صنعتی با اشاره به اینکه وقتی تولید برق در کشور به اندازه مصرف نباشد و زیرساخت‌ها توسعه ‌نیافته باشند، طبیعی است که قطعی برق داشته باشیم، گفت: کارخانه‌ها دنبال این هستند که بیشتر کار کنند و چرخ اقتصاد را با حرکت سریع‌تری بچرخانند. البته بنده هم موافق این نیستم که برق خانگی قطع شود، چراکه این درمان نیست، اما در حال حاضر که مسوولان مربوطه نتوانسته‌اند تولید برق را همگام با مصرف کنند و تولید برق از مصرف کمتر است این تصمیم به نظر منطقی می‌آید.
«سهل‌آبادی» با اشاره به اینکه در برهه‌ای از زمان، بخش خصوصی به حوزه تولید برق ورود کرده بود اما با استقبال مواجه نشد، افزود: در یک مقطعی آمدند نیروگاه‌های کوچک را در اختیار مردم قرار دادند و آنقدر از سوی اداره برق در خرید برق از مردم اهمال‌کاری شد که خیلی از سرمایه‌گذاران مردمی نیروگاه‌ها را جمع کردند و ادامه ندادند.
وی ادامه داد: بعضی از این نیروگاه‌های کوچک تا ۲ سال و سه‌سال پول طلبکار شدند و هیچکس تشویق به افزایش نشد، بلکه مجبور به جمع‌آوری هم شدند. بنابراین اگر همکاری‌های لازم می‌شد، شاید امروز خیلی از این نیروگاه‌ها توسعه‌یافته بودند و بجای تعطیلی، بخشی از بار تامین برق مورد نیاز کشور را بر دوش می‌کشیدند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اشتباهات گذشته که منجر به کمبود برقی فعلی‌‌شده، تاکید کرد: همان‌طور که اشاره کردم در گذشته تقاضا برای ایجاد نیروگاه‌های خصوصی وجود داشت، اما وقتی دیدند شرکت برق پولی به آنها نمی‌دهد و حتی خریدی هم از آنها انجام نمی‌دهد با ضرر مواجه شدند و دست از این کار کشیدند. بنابراین هر سرمایه‌گذار دیگری هم به فکر ورود به این حوزه بود دست از کار کشید و اقدامی نکرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا