خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی مذاکره مستقیم آمریکا و ونزوئلا

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

«به‌نوشته نیویورک تایمز،‌ در پی سفر روز شنبه هیئت بلندپایه آمریکایی به ونزوئلا، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، روز دوشنبه، ۷ مارس ۲۰۲۲/ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ با صدور اطلاعیه‌ای ملاقاتش را با مقامات آمریکایی «محترمانه،‌ دوستانه، بسیار دیپلماتیک» خواند و تمایل دولتش را برای افزایش تولید نفت در صورت قطع ورود نفت روسیه به بازار نشان داد.

تلاش دولت بایدن برای جلب همکاری ونزوئلا واکنش تند برخی اعضای کنگره را سبب شده است. مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا، در توئیتی نوشت: کاخ سفید «جویندگان آزادی» در ونزوئلا را در ازای مقداری نفت ترک کرده است. رابرت منندز، سناتور دمکرات از ایالت نیوجرسی، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اعاده تجارت ایالات متحده با ونزوئلا می‌تواند «بحران انسانی» را تداوم بخشد که طی سال‌ها آمریکای لاتین و کارائیب را بی‌ثبات کرده است.

ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را داراست ولی در سال‌های اخیر به دلیل شدیدترین تحریم‌ها و فشارهای ایالات متحده وضع اقتصادی وخیمی داشته است.

در ژانویه ۲۰۱۹ دولت ترامپ حتی کوشید تا با اعلام فردی بنام خوان گوایدو بعنوان رئیس جمهور ونزوئلا مردم این کشور را به شورش علیه دولت انتخابی و قانونی مادورو وادار کند. ده‌ها دولت متحد آمریکا، مانند بریتانیا و فرانسه و آلمان و هلند و کانادا و اسرائیل و غیره، به تبعیت از آمریکا خوان گوایدو را رئیس جمهور ونزوئلا خواندند. این تلاش شکست خورد. اینک بنظر می‌رسد ونزوئلا، در کنار ایران، به یکی از دو امید اصلی آمریکا برای مهار بحران‌های سنگین اقتصاد جهانی، ناشی از جنگ اوکرائین و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، بدل شده است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا