خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رجب صفروف، پروپاگاندای رسانه‌ای کرملین


ابوالفضل نجیب، روزنامه‌نگار، در یادداشتی با عنوان «رجب صفروف، پروپاگاندای رسانه‌ای کرملین» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

در میان کارشناسان سیاسی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان رجب صفروف از نگاه مخاطبان این شبکه‌ها و همچنین سایر تحلیل‌گران سیاسی در زمره بی‌اعتبارترین و دافعه‌برانگیزترین‌ها قلمداد می‌شود. این دافعه بیش از هر چیز ریشه در اظهارات و ادعاهای بی پایه و اساس در جانب‌داری از تنظیم رابطه و سیاست‌های روسیه در قبال ایران و مهم‌تر دفاع تمام‌قد از سیاست خارجی و به‌طور اهانت‌آمیزی اصرار و تاکید بر القای رضایتمندی مردم ایران از مسئولان کشور و در همه حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و … دارد. عجیب اینکه مواضع جانبدارانه ایشان از نظام سیاسی ایران گاه چنان بی پایه و اساس و بسا فراتر سرسخت‌ترین مدافعین آن، که دستمایه مضحکه و استهزاء او در سطح جهانی می‌شود.

حضور گاه و بی گاه او در شبکه‌های فارسی زبان از جمله ایران اینترنشنال، بی بی سی، من و تو، صدای امریکا و … به مناسبت‌های مختلف و در ارتباط با مسائل ایران اغلب به واسطه همین ادعاها و اظهارات گاه توهین‌آمیز و سخیف به مشاجره لفظی با طرف‌های مناظره و حتی با مجریان تلویزیونی کشیده می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به برنامه چشم انداز یکشنبه شب 15 اسفند در خصوص مواضع اخیر لاوروف در خصوص توافق هسته‌ای در شبکه ایران اینترنشنال اشاره کرد. در این برنامه او اصرار داشت مواضع لاوروف در خصوص سهم‌خواهی روسیه از توافق هسته‌ای که حتی با واکنش وزارت امورخارجه ایران همراه بود، به نوعی توجیه کند. ‌آنچه صفروف در دفاع از مواضع لاوروف بیان داشت، بطور معمول و کلیشه‌ای بر فضاسازی و تحریف اظهارات لاوروف توسط رسانه‌های غربی تاکید و اصرار داشت.

با این حال آنچه صفروف در این برنامه اظهار و ادعا داشت، هم از جنبه خبری و و مهم‌تر تحلیلی به جهات بسیاری غافلگیرکننده، تامل ‌برانگیز و در عین حال شگفت‌آور بود. از جمله این موارد می توان به کذب بودن اظهارات جواد ظریف در خصوص نقش روسیه در نافرجامی مذاکرات دولت روحانی و بخصوص ادعای او در خصوص گفت‌وگوی پنج ساعته با سردار سلیمانی در خصوص روابط روسیه و جمهوری اسلامی اشاره کرد. ادعایی که با دو فرض راست و دروغ بودن آن، به نتایج و تبعات قابل تامل‌تر منجر می‌شود. از این حیث حتی می توان مابقی اظهارات دیگر او را به نوعی و به منزله ریختن آب پاکی روی همه اما و اگرها و خوش‌بینی‌های معمول در خصوص ماهیت روابط و مناسبات جمهوری اسلامی و روسیه تعبیر و تلقی کرد. روابطی که حتی نزدیک‌ترین و فادارترین و مومن‌ترین نیروها و جریان‌های سیاسی به جمهوری اسلامی ولو به تلویح و اشاره و کنایه و حتی با لحن محترمانه از آن انتقاد کرده‌اند.

اظهارات صفروف از انجا که دارای سمت و مقام رسمی از جانب دولت کرملین نیست و اغلب به عناوینی چون کارشناس روس و مدیر موسسه مطالعات مسکو درباره ایران معرفی و شناخته شده، اما از آنجا که اشارات او همواره به ارتباط با مسئولان بلندپایه روسیه و حتی مقامات سیاسی بالای ایران و بخصوص در این مورد مشخص گفتگوی پنج ساعته با سردار سلیمانی تاکید دارد، فی النفسه می‌تواند بر موقعیت او در روابط پنهان و آشکار روسیه و جمهوری اسلامی تاکید داشته باشد.

صرفنظر از ادعاهای صفروف و پراکنده‌گویی‌های ظاهرن بی پایه و اساس اما حداقل آنچه در این برنامه مطرح کرد نه تنها لحن صریح‌تر و همان اندازه تحقیرآمیزتر از موضع گیری لاوروف در سهم‌خواهی از توافق برجام داشت، بلکه به مراتب صریح‌تر و تحقیرآمیزتر از موضع گیری لاوروف را در ابعاد کلان سیاست خارجی روسیه در قبال ایران نمایندگی و بر ملا می‌کرد. آنچه در این خصوص می‌توان اشاره کرد، اظهارات صریح و بی پرده و متعصبانه او بر ترجیح روسیه به هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی در برابر هر گونه احتمال توافق در چارچوب مذاکرات هسته‌ای و به‌علاوه داشتن روابط سیاسی و تجاری و متعارف با اروپا و امریکا بود. نکته قابل تامل‌تر این که صفروف در توضیح دلایل این ارجحیت استراتژیک اظهار داشت؛ برای ما ایران در حکم سپر دفاعی روسیه در مقابل غرب و امریکا در مواجهه با آنچه او به تهدید فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تعبیر می‌کرد، و با تاکید و تصریح بر این معنی که برای روسیه جمهوری اسلامی حکم سپر تدافعی در مقابل تهدیدات داخلی (بخوانید چالش‌های داخلی یا همان مخالفان پوتین) را دارد. این که مواضع صفروف به‌طور رسمی ترجمان مواضع دولت کرملین باشد یا نباشد، چندان حائز اهمیت نیست. از آن رو که که صفروف به همان نسبت که در شبکه‌های ماهواره‌ای حاضر است با همان کمیت و کیفیت در شبکه‌های جمهوری اسلامی با لحن و ادبیاتی ملایم‌تر همین مواضع را به تناوب و ضرورت تکرار و نمایندگی می‌کند. از این رو می‌توان او را به مرد در سایه رسانه‌ای سیاست های کرملین و همزمان در شبکه‌های فارسی زبان برون مرزی و درون مرزی تشبیه و تعبیر کرد. مضاف بر این که با صراحت و تاکید مدعی تردد در ایران و میان مردم عادی و همان اندازه رابطه و رایزنی با بالاترین مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا