خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اینفلوئنسر ها باید مالیات بدهند

محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در گفت و گو با دانا در خصوص گرفتن مالیات از سلبریتی‌های مجازی گفت: معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد تا بهمن ماه امسال صرفاً اطلاعات کاربری صفحه اینستاگرامی۲۶۰ اینفلوئنسر را برای ما فرستاده است.

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ اواخر سال گذشته بود که طرحی در مجلس مبنی بر ستاندن مالیات از افرادی که در شبکه های اجتماعی درآمدهای بالایی دارند، مطرح شد و قرار بر این بود که هر فردی که بالای 500 هزار فالوور (دنبال کننده) دارد، مشمول این طرح باشد. اما همه جنجال ها و حاشیه های این طرح گویا صرف مطرح کردن بود و از آن موقع به بعد، حتی ساز و کار دقیق این طرح نیز رسانه ای نشد.

برای پیگیری این موضوع خبرنگار «دانا» ابتدا به سراغ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس رفت تا از روند پیگیری و نظارت بر این قانون مطلع شود که اعضای این کمیسیون از روند نظارت بر این قانون اظهار بی اطلاعی کردند. پیگیری های خبرنگار دانا از سازمان امور مالیاتی نیز در آن مقطع زمانی بی نتیجه ماند.

اما بالاخره این پیگیری ها جواب داد و محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص فرآیند اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای اینستاگرام به خبرنگار دانا گفت: دستورالعمل اجرایی در ارتباط با کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربرمحور پس از تأیید وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، در تاریخ 26/04/1400 به این سازمان ابلاغ و طی بخشنامه شماره 515/1400/200 مورخ 23/05/1400 برای اجرا به ادارات کل امور مالیاتی کشور ارسال شد.

مسیحی در خصوص نحوه شناسایی این سلبریتی ها و میزان دقیق درآمد آنها برای گرفتن مالیات گفت: در راستای اجرایی شدن ماده (4) دستورالعمل یاد شده که این سازمان را موظف به شناسایی اشخاص مشمول این بند و تکمیل پایگاه اطلاعاتی بر اساس اطلاعات واصله از سایر دستگاه‌ها نموده است، مکاتبات با سازمان‌های مرتبط مانند معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، پلیس امنیت اقتصادی ناجا و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا صورت پذیرفته است. همچنین در این خصوص طی جلسات برگزار شده با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقرر شده است، اطلاعات هویتی کامل فعالان فضای مجازی کاربر محور (اینفلوئنسرها) و میزان دقیق درآمدهای آن­ها به این سازمان ارسال شود.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه از تهیه لیستی 1000 نفری از این شاخ های مجازی خبر داد و افزود: در راستای اجرایی شدن حکم مذکور و دستورالعمل اجرایی آن، فهرست اولیه تعداد 1000 شناسه (ID) اینستاگرامی کاربران دارای بیش از پانصدهزار دنبال‌کننده فارسی زبان به‌منظور راستی آزمایی و درج در تارنمای (سایت) این سازمان شناسایی و به منظور دریافت اطلاعات هویتی دقیق و میزان فعالیت آن‌ها استعلامات لازم از معاونت اطلاعات و امنیت اقتصادی وزارت اطلاعات، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا، سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است که پس از دریافت اطلاعات لازم، اقدامات مقتضی به منظور قرارگیری فهرست نهایی شناسایی شده در تارنمای سازمان انجام خواهد پذیرفت.

محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه جلسات این سازمان با معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهایی شدن لیست 260 نفری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی خبر داد که در مرحله آماده سازی اطلاعات کاربری و مالی آنهاست.

وی در این خصوص افزود: طی جلسات برگزار شده با معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه ذی­ربط معاونت یادشده، صرفاً اطلاعات کاربری صفحه اینستاگرامی 260 شخص فعال در فضای مجازی و کاربر محور (اینفلوئنسرها) در تاریخ 10/11/1400 از معاونت مذکور اخذ شده است و در ادامه برای شناسایی اطلاعات کامل هویتی فهرست ارسالی، جستجوهای میدانی و پیگیری گزارشات درخواستی این سازمان، از مراجع ذی­ربط در حال انجام می­باشد.

مسیحی، پایان خرداد 1401 را اتمام زمان خوداظهاری مالیاتی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی عنوان کرد و افزود: این سازمان در سال آینده، در موعد مقرر قانونی نسبت به تشخیص و مطالبه مالیات از اشخاص مذکور بر اساس خوداظهاری آنها، اطلاعات واصله و جمع­آوری شده در پایگاه­های اطلاعاتی سازمان و همچنین تحقیقات میدانی لازم، با رعایت قوانین و مقررات موضوعه اقدام خواهد نمود که براساس حکم مربوطه در قانون بودجه سال 1400 ، انجام تکلیف این سازمان مبنی بر تهیه و اعلام فهرست اشخاص مشمول این بند از تبصره قانون مذکور و خود اظهاری ارائه شده توسط آنها از طریق تارنمای سازمان امور مالیاتی کشور، منوط به اتمام سال مالیاتی و انقضای مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال 1400 در انتهای خرداد ماه سال 1401 خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا