خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هوش مصنوعی به کمک شناسایی کتیبه های آسیب دیده باستانی می آید

دیجیاتو نوشت: گوگل دیپ‌مایند با همکاری محققان چندین دانشگاه از جمله دانشگاه اقتصاد و تجارت آتن، ابزار هوش مصنوعی جدیدی با نام «Ithaca» را توسعه‌ داده که از شبکه‌های عصبی عمیق برای کمک به مورخان استفاده می‌کند و می‌تواند متن کتیبه‌های آسیب دیده یونان باستان را بازسازی و رمزگشایی کند.

طبق توضیحات ارائه شده، ابزار هوش مصنوعی جدید دیپ‌مایند فقط به مورخان در بازیابی متن کمک نمی‌کند، بلکه می‌‌تواند مکان و زمان پیدایش آن‌ها را نیز شناسایی کند. یک نسخه تعاملی از Ithaca هم اکنون به صورت رایگان در دسترس است و تیم توسعه‌دهنده کدهای متن باز آن را می‌نویسد.

روند توسعه ابزار هوش مصنوعی Ithaca

بسیاری از منابع باستانی، به قدری آسیب دیده‌اند که اغلب بخش زیادی از متن آن‌ها ناخوانا است. همچنین با توجه به اینکه آن‌ها احتمالا چندین بار جابجا شده‌اند، تعیین محل منشاء دقیق آن‌ها نیز می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. همچنین برای تعیین دقیق زمان پیدایش آن‌ها، نمی‌توان از روش‌هایی مانند تاریخ‌گذاری رادیوکربن استفاده کرد، زیرا باعث آسیب رساندن به آثار می‌شود. بنابراین وظیفه تفسیر این متون ناقص برعهده متخصصانی است که در این زمینه مهارت دارند.

ابزار هوش مصنوعی

برای کمک به مورخان، DeepMind در سال 2019 با همکاری محققان دانشگاه آکسفورد ابزاری با نام Pythia را توسعه داد که در آن تمام داده‌های انستیتوی علوم انسانی «پاکارد» (PHI) (بزرگترین مجموعه دیجیتالی کتیبه‌های یونان باستان) به متن ماشینی به نام PHI-ML تبدیل شد. این ابزار با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی می‌توانست حروف از دست رفته کلمات کتیبه‌ها را پیش‌بینی کند.

حالا ابزار Ithaca بر اساس همان مدل قبلی طراحی شده که علاوه بر قابلیت بازیابی متن، می‌تواند زمان و مکان پیدایش کتیبه‌های ناقص را نیز پیش‌بینی کند. آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند که این ابزار می‌تواند متن‌های آسیب دیده را با دقت 62 درصد بازیابی کند که این میزان برای مورخان 25 درصد اعلام شده است. در مورد نسبت دادن کتیبه‌ها به محل اصلی آن‌ها نیز Ithaca می‌تواند این کار را با دقت 71 درصد انجام دهد.

توسعه‌دهندگان در گام‌های بعدی می‌خواهند روی نسخه‌های دیگری از Ithaca کار کنند که می‌توانند متن سایر زبان‌های باستانی از جمله اکدی، دومتیک، عبری و مایا را بازیابی کنند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا