خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات نرخ رشد اقتصادی ۱۴۰۰ [+جدول]

خبرگزاری فارس نوشت:

«بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال 1395) در سه ماهه سوم سال 1400 به رقم 3510.2 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه سوم سال 1399، رشد 5.7 درصدی را نشان می دهد.

‌رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل 5.8 درصد بوده است. رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال جاری حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات»، «صنایع و معادن» و «نفت» به ترتیب معادل 8.1، 3.8 و 5.4 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است؛ با این وجود گروه‌ «کشاورزی» در فصل سوم سال جاری با کاهش عملکردی معادل 2.5 درصد نسبت به فصل مشابه سال گذشته مواجه بوده‌ است.

بر این اساس و در مجموع عملکرد تولید ناخالص داخلی کشور با احتساب نفت و بدون احتساب نفت به قیمت‌های ثابت سال 1395 در ۹ ماهه سال 1400 به ترتیب به 11041.4 و 10088.7 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش 4.1 و 3.4 درصدی برخوردار بوده است.

رشد ارزش افزوده گروه‌های «خدمات»، «نفت»، «صنایع و معادن» و «کشاورزی» در این دوره به ترتیب معادل 6.5، 11.7، 0.0 و 2.1- درصد بود که از سهمی معادل 3.5، 0.9، 0.0، و 0.3- واحد درصد در رشد اقتصادی ۹ ماهه سال جاری برخوردار بوده‌اند.

رشد 6.5 درصدی ارزش افزوده گروه خدمات در ۹ ماهه سال جاری عمدتاً متاثر از تحولات زیر بخش‌های «اطلاعات و ارتباطات»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی»، «حمل و نقل و انبارداری»،«عمده فروشی، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری» و «اداره عمومی، دفاع و تامین اجتماعی» بوده است به طوری که زیر بخش‌ «اطلاعات و ارتباطات» سهم 0.6 واحد درصدی و سایر گروه‌های ذکر شده هریک سهم مساوی و معادل 0.5 واحد درصدی از رشد تولید ناخالص داخلی داشته‌اند.

*رشد اقتصادی در فصل پاییز به 5.8 درصد رسید

بر اساس محاسبات اولیه، ارزش افزوده گروه نفت در 9 ماهه سال ١٤٠٠ به قیمت هـای ثابـت سـال ١٣٩٥ بـه میـزان 952.7 هزار میلیارد ریال برآورد شد که گویای رشد 11.7 درصدی نسـبت بـه دوره مشـابه سـال قبـل است. نتـایج حاصل از محاسبات مقدماتی در این زمینه نشان دهنده آن است که افزایش نرخ رشـد ارزش افـزوده ایـن گـروه طـی دوره مذکور، ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت خام و همچنین افزایش تولیـد و صادرات گـاز طبیعی و میعانـات گـازی نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.

گروه صنایع و معادن در 9 ماهه سال ١٤٠٠ از نرخ رشدی معادل صفر درصد برخوردار شد کـه در مقایسـه بـا دوره مشابه سال قبل 6.7 واحد درصد کاهش یافته است و در نتیجه سـهمی معادل صفر واحـد درصـد از نـرخ رشـد 4.1 درصدی اقتصاد را در دوره مورد بررسی به خود اختصاص داده است. در این گروه، ارزش افزوده بخـش‌های “صـنعت”، “استخراج معدن”، “ساختمان”، “تامین برق، گاز، بخار و تهویه هوا” و ” آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه ” به ترتیب با نرخ‌های رشد 3.6 ، 8 ، 13.6- ، 3.7- و 5.7 درصدی مواجه بوده‌اند.

*افزایش مصرف بخش خصوصی و دولتی و رشد 18.4 درصدی تشکیل سرمایه در ماشین آلات

برخلاف روند سال‌های گذشته، در 9 ماهه امسال و در سه ماهه سوم سال 1400 مصرف بخش خصوصی که بیانگر افزایش قدرت خرید کل جامعه است، رشد داشته است. در سه ماهه اول 1.7 درصد، سه ماهه دوم 3.7 درصد و سه ماهه سوم 4.6 درصد افزایش یافته است. مجموع رشد تشکیل سرمایه ثابت در سه ماهه سوم معادل 4.6 درصد بوده است.

در بخش تشکیل سرمایه ثابت در 9 ماهه امسال رشد تشکیل سرمایه ثابت 5.2 کاهش یافته اما تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین‌آلات به عنوان یکی از دو جزء این بخش رشد قابل توجهی داشته است. جدول بالا نشان می‌دهد تشکیل سرمایه ثابت در بخش ماشین آلات در سه ماهه اول 14.3 درصد، سه ماهه دوم 6.2 درصد و سه ماهه سوم 18.2 درصد رشد داشته است. درواقع در فصل پاییز امسال تشکیل سرمایه ثبات در بخش ماشین آلات در اولین فصل دوم سیزدهم یک رکورد را به ثبت رسانده است.

اما تشکیل سرمایه در بخش ساختمان در فصل بهار منفی 10.3 درصد، تابستان منفی 21.4 درصد و فصل پاییز منفی 6.7 درصد بوده که نشان‌دهنده روند کاهشی رشد منفی سرمایه‌گذاری در این بخش بوده است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا