خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمله‌ی موشکی به اربیل؛ نقدها و‌ نظرها

حمله‌ی موشکی اخیر سپاه پاسداران به «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» در اربیل با واکنش‌های گوناگونی در خارج و داخل کشور همراه شده است.

فواد صادقی، تحلیلگر مسائل امنیتی در گفت‌وگویی با انصاف نیوز با بیان اینکه «نباید بین دیپلماسی و میدان شکاف ایجاد شود»، گفت: «یکی از اهداف اسرائیل این است که جمهوری اسلامی با همسایگان خود دچار تنش شود و در حمله موشکی به اربیل افکار عمومی منطقه نسبت به ما مخدوش شد. اگر ما بر اساس راهبرد انقلاب اسلامی و اصولی که امام و رهبری تعیین و بیان کردند عمل کنیم طبیعتاً نباید با مخالفت مردم عراق و شیعیان مواجه شویم».

اما حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه‌ی کیهان دیدگاه دیگری دارد و معتقد است: «کشورها و مقاماتی که اقدام جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرده‌اند، به شگرد فریبکارانه و پلشت «‌حرکت از پله دوم‌»! متوسل شده‌اند، با این توضیح که تنها به موشکباران پایگاه‌های موساد در اربیل اشاره کرده‌اند (پله دوم) و بخش اول داستان (پله اول) را حذف کرده و به این نکته اشاره نکرده‌اند که اقدام سپاه در پاسخ به اقدام تجاوزکارانه چند هفته قبل رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته است. در حقوق بین‌الملل بر «حق مقابله به مثل» -retaliation-  به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده و قانونی تاکید شده است. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران و بازوی توانمند آن یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مقابله به‌مثل را حق قانونی خود می‌داند و مخصوصاً وقتی پای رژیم کودک‌کش، جعلی و اشغالگر اسرائیل در میان باشد، نه فقط از آن عدول نمی‌کند بلکه در استقبال از آن، انگیزه به مراتب بیشتر و قوی‌تری نیز دارد. از این روی اقدام صبح یک‌شنبه سپاه در موشکباران دو پایگاه رژیم صهیونیستی در اربیل، نه فقط حق قانونی و مسلم سپاه بوده است بلکه با قوانین تعریف شده در حقوق بین‌الملل نیز انطباق کامل داشته است».

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار نیز در همین ارتباط نوشته است: «جمهوری اسلامی روابط خود را با عراق بسیار گرم و منحصر به فرد می‌داند. با توجه به چنین روابطی، قاعدتاً اگر اسرئیلی‌ها “مرکز راهبردی توطئه و شرارت” در اربیل به پا کرده بودند، ایران به جای حمله به موشکی به آن، باید دولت عراق را در جریان فعالیت‌های این مرکز قرار می‌داد تا مقام‌های آن کشور خود به موضوع رسیدگی کنند. اربیل گرچه مرکز اقلیم کردستان است اما همچنان در قلمرو حاکمیت عراق قرار دارد و کاملاً طبیعی است که سران عراق، نقض حاکمیت خود را تاب نیاورند و نسبت به آن واکنش منفی نشان دهند. این حادثه می‌تواند به روابط تهران و بغداد به شدت آسیب برساند».

به‌گزارش انصاف نیوز، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای در مورد حمله‌ی موشکی اخیر به اربیل نوشت: «در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت‌ها و شرارت‌های این رژیم منحوس؛ شب گذشته «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» مورد هدف موشک‌های قدرتمند و نقطه زن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت».

ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، العالم به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: «این عملیات در واکنش به تعرض پهپادی چندی پیش رژیم صهیونیستی به منطقه ماهیدشت صورت گرفته است. تعرض رژیم صهیونیستی به ماهیدشت از اقلیم کردستان صورت پذیرفته بود و لذا بایستی از همان منطقه پاسخ دریافت می‌داشت. به فاصله ساعاتی محدود کشته شدگان و مجروحین عملیات سپاه درمقر صهیونیستها در اربیل با امبولانس هوایی از محل منتقل شدند و این درحالی است که حال برخی از مجروحین بسیار وخیم گزارش شده است».

این اظهارات در حالی‌ بیان شد که برخی رسانه‌‌ها حمله‌ی موشکی را پاسخ ایران به شهادت سرهنگ پاسدار احسان کربلایی‌پور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد در حمله‌ی موشکی اسرائیل به سوریه دانسته بودند.

حمله‌ی موشکی به اربیل با واکنش‌هایی منفی در عراق همراه شد و علاوه بر انتقادات مسئولان رسمی این کشور، مقتدی صدر، از رهبران شیعه عراق نیز گفت: «سفیر ایران باید سریع احضار شود و ضمانت‌های لازم مبنی بر عدم تکرار این حملات گرفته شود. نباید از خاک عراق از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب به عنوان عرصه درگیری های سیاسی، امنیتی و نظامی مورد استفاده قرار گیرد».

احزاب شیعی عراق هم که تحت عنوان «چارچوب هماهنگی» فعالیت می‌کنند در واکنش به آنچه رخ داده است اعلام کردند: «مسئولان ذیربط باید سریعاً توضیحات خود را ارائه دهند و کمیته‌های تحقیق پارلمانی و دولتی تشکیل شود تا حقیقت روشن شود و از استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه جلوگیری شود و با رفع بهانه‌ها و بستن همه دریچه‌های نفوذ دخالت خارجی‌ در امور داخلی عراق، به هیچ طرفی برای نقض حاکمیت این کشور اجازه داده نشود».

فواد صادقی، تحلیلگر سیاسی و فعال رسانه‌ای در این باره به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: «یکی از اهداف اسرائیل این است که جمهوری اسلامی با همسایگان خود دچار تنش شود. در حمله موشکی به اربیل افکار عمومی منطقه نسبت به ما مخدوش شد. به نظر می‌آید که یک اطلاعات غلط داده شده که تعداد زیادی از افسران موساد کشته شدند اما سیستم اسرائیل به نحوی است که اصلا نمی‌توانند تلفات جانی را پنهان کنند و به سرعت مخالفان داخلی آنها که بخشی از ارتش و موساد در دست‌شان است اعلام می‌کنند. با بازی‌های جنگ روانی دارند ما را می‌برند به سمت اینکه در راستای اهداف آنها حرکت و به زیان خودمان عمل کنیم».

وی افزود: «اگر ما بر اساس راهبرد انقلاب اسلامی و اصولی که امام و رهبری تعیین و بیان کردند عمل کنیم طبیعتاً نباید با مخالفت مردم عراق و شیعیان مواجه شویم. به نظرم اینها یک مسیر انحرافی و اطلاعات غلطی است که سرویس‌های خارجی داده‌اند، به خصوص موساد تصمیم‌سازی می‌کند و با دادن فکت‌های غلط ما را به سمتی که علیه منافع ملی خودمان است وا می‌دارد. وگرنه هیچ دلیلی ندارد آقای مقندی صدر که هزینه‌اش را ما دادیم و در ایران اقامت داشته و ۲۰ تا ۳۰ سال حمایتش کردیم حالا بیاید علیه جمهوری اسلامی بیانیه بدهد».

صادقی معتقد است: «این یکی از اشتباه‌هایی است که ما در مدیریت جریان مقاومت و سیاست خارجی داریم مرتکب می‌شویم. نباید بین دیپلماسی و میدان شکاف ایجاد شود و دیپلماسی از میدان خبر نداشته باشد و بین بیانیه‌های وزارتخارجه، مجلس و سپاه تناقض باشد. نباید منافع دیپلماتیک و منافع میدان ما همدیگر را خنثی کنند و باید در یک راستا قرار بگیرد».

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه‌ی کیهان در واکنش به انتقادات از حمله‌ی موشکی سپاه در یادداشتی نوشت: «ادعا کرده‌اند که حمله موشکی به پایگاه‌های اسرائیل در اربیل، نقض حاکمیت کشور عراق (اقلیم کردستان) بوده است و آقای مسعود بارزانی با صدور بیانیه‌ای این حرکت را به شدت! محکوم کرده است! در این بیانیه و بیانیه‌های مشابه دیگر، بازهم به شگرد «حرکت از پله دوم»! متوسل شده‌اند. و باید از آقای بارزانی پرسید، اگر آن‌گونه که ادعا می‌کنید برای حاکمیت خود کمترین ارزشی قائل بودید، چرا خاک سرزمینی خود را در اختیار یک رژیم بیگانه، آن‌هم رژیم جنایتکار و جعلی اسرائیل قرار داده‌اید؟! و به این رژیم جنایت‌پیشه اجازه داده‌اید با استفاده از پایگاه‌های خود در اربیل علیه جمهوری اسلامی ایران دست به تجاوز بزند؟! اگر از تجاوز آنها به ایران بی‌خبر بوده‌اید که ادعای حاکمیت شما بی‌اساس است و حاکمیت را به اسرائیل سپرده‌اید! و چنانچه با خبر بوده‌اید، در جنایت رژیم صهیونیستی سهیم هستید! آقای بارزانی فراموش نکرده است که موجودیت خود را مدیون فداکاری شهید سلیمانی (بخوانید ایران اسلامی‌) است که هجوم جنایتکاران وحشی داعش به آن سرزمین را دفع کرد. جناب بارزانی در شرح آن ماجرا گفته بود آن شب با هر یک از دولت‌های غربی و منطقه‌ای که ادعای حمایت از کردستان عراق را داشتند تماس گرفتم و هشدار دادم که داعش ما را محاصره کرده و آماده حمله است و اگر دیر بجنبید، تکفیری‌ها از خون مردم کردستان عراق، حمام خون به راه می‌اندازند و… اما همه آنها دست کمکی که به سویشان دراز کرده بودیم پس زدند و حاضر نبودند به یاری ما برخیزند. سرانجام با سردار سلیمانی تماس گرفتم،  سردار گفت؛ کاک مسعود، امشب را مقاومت کن، فردا آنجا هستم. سردار سلیمانی شبانه از راه رسید. با هلی‌کوپتر و شجاعتی حیرت‌انگیز، از حلقه محاصره عبور کرد و خود را به ما رساند. داعشی‌ها را قلع و قمع کرد  تا آنجا که بسیاری از آنها با شنیدن خبر حضور سردار سلیمانی پا به فرار گذاشته و منطقه را ترک کرده بودند. اکنون باید گفت؛ کاک مسعود! آیا میزبانی شما از رژیم جنایتکار صهیونیستی که از حامیان آشکار داعش بوده است، پاسخ قابل قبولی به فداکاری شهید سلیمانی است؟! و اقدام شایسته‌ای در حفظ حرمت مردم شریف اقلیم کردستان تلقی می‌شود؟!».

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در یادداشتی با عنوان «خشم عراقی‌ها از حمله‌ی ایران» که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، نوشته است: «حملۀ موشکی سپاه پاسداران به آنچه “مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها” در اربیل عراق نامیده شده، خشم مقام‌های آن کشور را برانگیخته است. جمهوری اسلامی روابط خود را با عراق بسیار گرم و منحصر به فرد می‌داند. با توجه به چنین روابطی، قاعدتاً اگر اسرئیلی‌ها “مرکز راهبردی توطئه و شرارت” در اربیل به پا کرده بودند، ایران به جای حمله به موشکی به آن، باید دولت عراق را در جریان فعالیت‌های این مرکز قرار می‌داد تا مقام‌های آن کشور خود به موضوع رسیدگی کنند. اربیل گرچه مرکز اقلیم کردستان است اما همچنان در قلمرو حاکمیت عراق قرار دارد و کاملاً طبیعی است که سران عراق، نقض حاکمیت خود را تاب نیاورند و نسبت به آن واکنش منفی نشان دهند. این حادثه می‌تواند به روابط تهران و بغداد به شدت آسیب برساند».

مهدی جهان‌تیغی، مدیرمسئول وبسایت اصولگرای جهان نیوز نیز معتقد است: «موشک‌های ایران با نمایش قدرت نقطه زنی خود در واقع در حال نشان دادن کارآمدی سپاه و قابل پیش‌بینی بودن نتیجه یک جنگ مستقیم با رژیم صهیونیستی در صورت حماقت آنها است. عملیات‌های موشکی ایرانی در سالهای گذشته و منجمله عملیات اخیر در اربیل نشان داد که حملات موشکی سپاه صرفا ضربات سخت نظامی نیست، بلکه درست و موثر منهدم کردن و به تعبیر دقیق‌تر بسیاری از شاخص‌های یک پیروزی کامل و موفق نظامی در آن رعایت می‌شود. موشک‌باران مقر اسرائیل در اربیل کردستان این پیام را به برخی کشورهای اطراف و همسایه غیر از عراق هم منتقل کرد که باید بدانند که خاکشان نباید محل عملیات اسرائیلی‌ها علیه ایران شود و حرمت همسایه‌داری را اول باید خودشان حفظ کنند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. زید آبادی گفته ما باید قبل از حمله به عراق اطلاع میدادیم یعنی تحلیل گر سیاسی اینقدر ساده میشه؟
    ما باید اطلاع میدادیم تا اونا برن بررسی کنن و اسرائیل هم شصتش خبر دار بشه و مکان رو تخلیه کنه آخرش هم هیچی به هیچی؟!

    1. بنده ی خدا زیدآبادی را رها کن. این بابا را به حال خودش بگذار. اگر مسوول جنگ بود یک روز قبل از حمله ی موشکی به نیروهای عراق، آن را به لشگر صدام اعلام می کرد.

  2. سلام‌حتما‌قبل‌شلیک‌موشکهاواکنشهاو
    پیامدها‌راسبک‌وسنگین‌کردندامابدون
    شک‌کشورهای‌کوچک‌وبزرگ‌منطقه
    حتما‌تسلیح‌خودرابه‌موشکهای‌نقطه
    نزن‌‌وسایر‌تسلیحات‌‌….باتوان‌داخلی
    وکمک‌گرفتن‌ازخارج‌سرعت‌خواهند
    بخشید.بطوریکه‌گاها‌دراخبار‌نیز
    از‌رقابتهای‌تسلیحاتی‌منطقه‌میشنویم
    .به‌نظرمن‌اگردولت‌ایران.بادولت‌عراق
    تعامل‌بکند‌تااینگونه‌مراکزجاسوسی
    برچیده‌شود‌بهتراست‌‌واین‌مهم‌است
    که‌آیا‌گروه‌های‌شیعی‌طرفدارایران‌
    درعراق‌تاییدمیکنندآنجا‌مرکز‌جاسوسی
    بوده.یاماکت‌جاسوسخانه‌بوده‌برای
    گمراه‌کردن‌.حکومت‌اقلیم‌کردستان‌و
    ارمنستان‌خودشان‌درنهایت‌متحد‌پایدار
    اسراییل‌هستند

    1. رژیم جمهوری آذربایجان را هم فراموش کردی که بگویی نوکر رسمی اسراییل است، اگر برخی ناراحت نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا