خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهدی موعود؛ امام صلح یا جنگ؟

مرتضی زارعی، مدرس دانشگاه در یادداشتی با عنوان «مهدی موعود (عج)؛ امام صلح یا جنگ؟» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

سه نظر با سه خاستگاه به جنگ جهانی در آینده بشر معتقدند. مسیحیان افراطی با استناد به انجیل یوحنا (فصل ۱۶آیه ۱۶) از نبرد آرماگدون، جنگی گسترده بین مسیحیان و مخالفان می‌گویند. هانتینگتون جنگ تمدن‌های جهانی خصوصا تمدن اسلام و غرب را در کتاب (برخورد تمدن‌ها و بازسازی نظم جهانی) مطرح  می‌کند. گروهی از مسلمانان با تکیه بر برخی روایات، به جنگی جهانی بین امام مهدی (عج) و مخالفانش در زمان ظهور قائلند. هر سه نظر با تفاوت خاستگاه نتیجه واحد دارند و آن ایجاد نوعی بدبینی به آینده و ارائه تصویری ویرانگر از آخرالزمان و توجیه‌گر جنگ‌طلبی‌ها و ترویج‌گر خشونت‌ها هستند.

در این نوشته به نظر  اول و دوم نمی‌پردازیم اما نظر سوم چون منتسب به مسلمانان و قرائتی از مساله ظهور است را مورد بررسی قرار می‌دهیم و  به دلایلی که به آنها اشاره می‌کنیم ادعای مذکور غیرعقلانی و با  آیات قرآن و سیره انبیاء و امامان ناسازگار و در تعارض با بخش مهمی از روایات است؛ چراکه از نظر عقلی اندیشه و مکتبی که با جنگ ویرانگر به پیروزی برسد ارزشی نخواهد داشت و فتح عقول و قلوب با طرح اندیشه و اعتقاد برتر امکان‌پذیر است نه با کشتار جمعی. همچنین در قرآن کریم آیاتی که از آخرالزمان و غلبه مستضعفان می‌گوید در هیچ جا جنگ گسترده و ویرانگر مطرح نشده است. از جمله در سوره قصص (آیه ۵) سخن از منت نهادن خداوند بر مستضعفان و امام و وارث قرار دادن آنهاست و در سوره انبیاء (آیه۱۰۵) که مربوط به آخرالزمان است تنها به وراثت نهایی زمین از سوی صالحان اشاره رفته است. در سوره هود (آیه ۸۶)،بقیه الله، خیر برای مردم معرفی می‌شود و از نظر روایات تفسیری شیعه، مصداق اصلی بقیه الله امام عصر (عج )است (کمال الدین، ج۱، ص۳۳۱) بنابراین در آیات مربوط به ظهور و امام آخرالزمان سخنی از جنگ جهانی نیست. روش انبیاء الهی در ارائه دین نیز به وسیله جنگ و تحمیل نظامی نبوده است. در قرآن تنها حضرت سلیمان، ملکه سبا را به حمله نظامی تهدید می‌کند، البته در واقعیت نیز جنگی صورت نمی‌گیرد و این درحد تهدید هم در مقابل ملکه سبا بوده نه مردم آن سرزمین، خود حضرت رسول(ص) تا چند سال حتی اجازه دفاع نداشت و بعد از گذشت چند سال از بعثت ایشان اجازه جنگ دفاعی یافت و مهمترین فتح پیامبر اکرم (ص) که فتح مکه بود، بدون خونریزی و با برخورد کریمانه و اعلام عفو عمومی رخ داد. روش ائمه اطهار (ع) نیز روشن است که آغاز به جنگ و اعلام جنگی نداشتند وامام حسین علیه السلام به عنوان نماد مبارزه در تاریخ شیعه نیز به دعوت مردم، به کوفه روان شد و بارها اعلام نمود که به قصد جنگ نیامده است. البته ایشان آزادمردانه به اسارت و ذلت تن نداد و شجاعانه دفاع کرد و به شهادت رسید. بنابراین اعلام جنگ با جهان مسبوق به سابقه در سیره انبیاء وامامان نیست و امام زمان (عج) نیز دین جدید نمی‌آورد بلکه حافظ و مبین دین پیامبر اسلام است همچنین به این مهم هم باید توجه نمود که معجزه پیامبر اسلام (ص) قرآن و کتاب است و معجزه بودن کتاب نشانه بزرگی است که ابزار دین اسلام در جهانی شدن کتاب و فرهنگ است نه سلاح و کشتار.

از منظر روایی نیز در روایات به ایمان آوردن یهودیان و مسیحیان به امام زمان (عج) اشاره رفته است (ینابیع المودة، ج ۲، ص ) و همراهی حضرت مسیح با امام عصر (عج) مورد تاکید قرار گرفته است (صحیح بخاری، ج۴، ص۱۴۳) و این موضوع به طور طبیعی باعث ایمان آوردن بخش مهمی از مسیحیان خواهد شد؛ لذا جمعیت مهمی از جهان بدون خونریزی به امام عصر (عج)  ایمان خواهند آورد‌. همچنین امام زمان(عج) وجود خود را مایه امنیت برای اهل زمین می‌داند (بحارالانوارج ۵۳، ص ۱۸۱) و کشتار جهانی با آن سازگار نیست و امام زمان (عج ) برای برپایی عدالت و اصلاح ظهور می‌کند و رسیدن به چنین هدف مقدس از راه نامقدس و کشتار گسترده تناسبی ندارد.

البته امکان دارد امام زمان (عج ) با عده ای که منافعشان به خطر می‌افتد درگیر شوند اما اینان اقلیت هستند و نیازی به کشتاری جهانی نیست اما درباره روایاتی که مستند برخی برای طرح جنگ جهانی و کشتار وسیع در ظهور قرار گرفته باید گفت که سه دسته روایت درباره ظهور در کتب مختلف روایی ازجمله در  بحار الانوار (جلدهای۵۱، ۵۲، ۵۳) آمده است. دسته نخست از جنگ وسیع در زمان امام زمان (عج) سخن می‌گوید، دسته دوم غلبه امام زمان (عج) را بدون خونریزی حتی درحد ریخته شدن خون به اندازه حجامتی می‌داند، دسته سوم به جنگ‌هایی پیش از ظهور اشاره دارد. با توجه به این که بیشتر روایات از نوع سوم است و دسته اول که از جنگ جهانی به وسیله امام زمان (عج) می‌گوید هم اندک و هم با قرآن و روایات دسته دوم در تقابل است، می‌توان نتیجه گرفت که قبل از ظهور امام زمان (عج) امکان دارد جنگ‌هایی مخرب رخ دهد اما در زمان ظهور و به دست ایشان نخواهد بود و امام زمان (عج) برای خاتمه دادن به جنگ‌ها  و برقراری صلح جهانی ظهور خواهد نمود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. م ح م د مشخص نشده کیست وخواسته هایش چیست .فهم ناکامی در رفع موانع ظهور ایشان منتقمی از جنس فولاد وعراق میطلبد.داور داوود نبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا