خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اگر استقلال برای تساوی وارد میدان شهرآورد شود…

مهدی میرآبی، نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی دیدار استقلال و پرسپولیس نوشت:

استقلال در شرایطی برای بازیِ دربی آماده می‌شود که از وضعیت مطلوب و ایده‌آلی برخوردار است. بیست و دو بازیِ بدون شکست، صدر نشینی با حاشیه امن، به دور از حاشیه و تنش، نبود اختلاف درون باشگاهی و مهمتر یکپارچگی و تیم یکدست و سازگاریِ بازیکنانِ جدید با تیم در ترکیب اصلی باعث شده تیم سازمان یافته‌ای نشان دهند.

همه‌ی این فاکتورهای مهم و بالقوه‌ بدون صرف زمان و یا بهتر در کمترین زمان صورت گرفته و همین مسئله باعث شده استقلال خود را از رقبای اصلی جدا کند اما مسلئه‌ی مهمتر و چیزی که می‌تواند به عنوان پاشنه‌ی آشیل استقلالی‌ها عمل کند باخت در این بازیِ حساس است.

از همین‌رو مهمترین مسئله برای استقلال، هوشیاری در ترکیب و آرایش تیمی است. آنگونه که با میلِ به بردن، حریف را آنالیز و خودش را آماده کند. اگر برای تساوی مهره‌های خود را در شطرنجِ سبز بچیند ممکن است در پایان بازی “کیش” و در پایان لیگ “مات” شود!

به عبارت واضح‌تر، پرسپولیس در “خلق موقعیت” و “میدان داری” از استقلال بهتر است. اگر استقلال برای حفظ نتیجه توپ و میدان را در اختیار حریف قرار دهد، به نتیجه دلخواه نمی‌رسد. نتیجه‌ی دربی هیچ‌گاه قابل پیش بینی نیست اما روی هم رفته استقلال “آمادگیِ بهتری” برای برد دارد.

استقلال باید خودش را از بازیِ دربی به “سلامت” عبور دهد. تساوی یا برد نتیجه‌ی ایده‌آلی خواهد بود اما شکست تحت هر شرایطی ممکن است به بهای از کف رفتن جام تمام شود.

بی‌شک حساس‌ترین بازیِ فصل، جدال سخت این دو تیم است که سرنوشت قهرمانی را رقم خواهد زد. چراکه جز این دو، هیچ تیمی نه مدعی است و نه در کورس قهرمانی قرار دارد.

بنابراین استقلال در صورت شکست، حاشیه امن خود را از دست خواهد داد و باید در یک شرایط بحرانی، کار را ادامه دهد.

این شکست می‌تواند آرامش را از استقلال سلب کند و بار روانیِ بالا و ترسِ از دست دادن امتیازهای بعدی دقیقاً همان چیزی است که پرسپولیس انتظارش را می‌کشد و در این شرایط می‌تواند به عنوان یک ضربه‌ی کاری به استقلال عمل کند.

فارغ از جنبه حیثیتی، اگر “اولین شکستِ” استقلال به دست پرسپولیس رقم بخورد قطعاً هزینه‌ی روانی‌اش بالا خواهد بود اما پیامدهای شکستِ پرسپولیس کمتر است. آنها پیش از این، دو باخت را در کارنامه دارند و از ابتدای فصل بر خلاف استقلال شرایط مطلوبی را سپری نکرده‌اند.

آنها با پنج قهرمانیِ پیاپی عطش استقلال را برای فتح لیگ ندارند. بنابراین بر خلاف پرسپولیس این استقلال است که باید با چنگ و دندان بجنگد.

اگر استقلال شکست بخورد دو بازیِ سختِ خارج از خانه‌ی آنها (در برابر سپاهان و فولاد) می‌تواند بر سرنوشت قهرمانی اثر بگذارد و سپاهان را در صف مدعیان قرار دهد. زیرا اگر سپاهان از بازی با استقلال امتیاز کامل بگیرد، در صورت لغزش پرسپولیس (ضمن بازیِ رودرو با هم) قطعاً شانسی برای قهرمانی خواهد داشت. اما برد استقلال یا تساوی در بازیِ شهرآورد تا حدود زیادی این معادلات را برهم خواهد زد و خیال آنها را از بازی‌های باقیمانده راحت می‌کند و آنها می‌توانند با آرامش و روحیه بالا به مصاف تیم‌هایی بروند که در امتیاز گیری کمک شایسته‌ای برایشان باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا