خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«جادو جنبل» در فوتبال ما غیر قابل کتمان است!

مصاحبه با محمد محمدی

محمد محمدی، سرپرست تیم ملی فوتبال امید است و در کنار مهدوی کیا به دنبال آن است که ایران را پس از ۴ دهه به المپیک برساند.

به گزارش خبر آنلاین: محمد محمدی یکی از بازیکنانی است که سابقه بازی در هر دو تیم سرخابی فوتبال ایران را دارد و اتفاقا با پیراهن هر دو، در دربی به میدان رفته. محمدی در سال های اخیر در آمریکا به کار در بخش فوتبال پایه مشغول بود و حالا مدتی است به ایران برگشته تا سرپرستی تیم ملی امید ایران را برعهده بگیرد و در کنار مهدی مهدوی کیا، این تیم را به سمت المپیک ببرد تا پس از ۴۰ سال بتوانند به المپیک صعود کنند. به همین بهانه، محمدی میهمان کافه خبر بود و از تیم ملی امید، تا دربی استقلال و پرسپولیس و پیش بینی اش از این بازی، صحبت های جذابی مطرح کرد.

از تیم ملی امید چه خبر؟

خدارو شکر همه چیز خوب هست. آقای مهدوی کیا هم به تیم اضافه شدند تا از ۵ شنبه کار را شروع کنیم. ۳ روز آخر سال ۵ یا ۶ جلسه تمرین خواهیم داشت. ۲۹ اسفند و ۱ فروردین بازیکنان به استراحت می­روند، برای دوم تا نهم فروردین در فیفا دی با نفرات جدید دوباره اردو خواهیم داشت. در پایان فروردین نیز از نوزدهم تا بیست و پنچم دوباره اردو خواهیم داشت. از لحاظ برنامه ریزی لیگ کمی مشکل داریم. آقای سهیل مهدی به ما گفتند که تلاش می کنند تا ۷ یا ۸ خرداد لیگ را به اتمام برسانند در حالی که تیم امید اولین بازیش را ۱۱ خرداد انجام خواهد داد و برگزاری اردو از هفتم یا هشتم برای ما سخت خواهد بود. حداقل زمان برگزاری اردوی ما باید از ۱ خرداد باشد تا بتوانیم به هماهنگی کامل برسیم. تمام تلاش ما این است که با برنامه لیگ هماهنگ باشیم تا بتوانیم با کامل ترین ترکیب تمرین کنیم.

در سال های اخیر تیم امید هیچ وقت اولویت نبوده و همیشه طبق نظر سرمربی تیم بزرگسالان پیش رفته، با توجه به ناکامی های ۴۰ سال اخیر در حال حاضر وضعیت تیم به چه شکل است؟ مسئولین همکاری لازم را با این تیم انجام می­دهند؟

بله آقای میرشاد ماجدی و کمیته جوانان زحمت زیادی برای ما کشیده­اند. هم ایشان و هم آقای کامرانی فر پیگیری های لازم برای نهایی کردن قرارداد آقای مهدوی کیا را انجام دادند. از معدود سال هایی است که ما کارمان را زود شروع کردیم و زمان کافی برای آماده سازی داریم و همچنین قرار هست بازی های تدارکاتی بسیار خوبی انجام بدهیم. به جز مرجله نهایی کاپ آسیا، در مرداد رقابت های کشورهای اسلامی و بعد از ان حضور در المپیک آسیایی در چین را پیش رو داریم که فکر میکنم آماده سازی خوبی برای تیم به حساب بیاید. امیدوارم این روند و حمایت ها ادامه دار باشد تا تیم ملی امید به نتیجه مطلوبی برسد و بعد از مدت ها به المپیک راه پیدا کنیم.

یکی از انتقادات همیشگی به تیم امید تغییرات زیاد بازیکنان به دلیل افزایش سن و خارج شدن آنها از رده امیدهاست، بهتر نیست از اول بازیکنانی به تیم دعوت شوند که تا یکی دو سال آینده همچنان در رده امید بتوانند بازی کنند؟

طرز فکری که آقای مهدوی کیا دارند این است که فقط بازیکنان متولد ۲۰۰۱ به تیم ملی دعوت شوند. تعداد محدودی بازیکن هستند که در یک سری پست های خاص به ما کمک می­کنند که خارج از این رده سنی هستند اما می­توان گفت بیش از هشتاد درصد تیم، بازیکنان زیر ۲۱ سال هستند که آماده المپیک فرانسه خواهند شد و به المپیک هم خواهند رسید. تمام تلاش کادر فنی حال حاضر این است که از اشتباهات کادر فنی گذشته درس یگیریم و با برنامه جدیدی این برنامه را پیش ببریم. امیدواریم بتوانیم با آقای مهدوی کیا که سابقه زیادی در زمینه کار با رده های پایه دارند بتوانیم با کمترین مشکل این راه را طی کنیم.

بحث دیگری که وجود دارد، بحث صغر سنی بازیکنان است که در رده امید بسیار رایج است و بازیکنان بدون اطلاع کادر فنی، این کار را انجام می­دهند، در این زمینه چه کاری انجام خواهید داد؟

ما سوابق بازیکنان را به کمیته جوانان می­دهیم تا بررسی شود. البته خیلی از این بازیکنان از تیم نوجوانان و جوانان در تیم ملی حضور دارند، یک سری از آنها در تیم امید دوره قبل حضور داشته­اند و سوابق آنها در لیگ مشخص است. حالا اگر بخواهند سوابق بازیکنی را مورد بررسی قرار دهند، دیگر در حیطه کاری من و یا سرمربی تیم نیست. یک ویژگی خوب آقای مهدوی کیا این است که خودشان از نزدیک پیگیر جذب و دعوت بازیکنان به تیم ملی هستند؛ به نحوی که هر کسی شایسته این جایگاه و رسیدن به تیم ملی است به حقش برسد.

نمی‌توان جادوگری در فوتبال را کتمان کرد

شما سابقه حضور در دو تیم استقلال و پرسپولیس را داشته اید، به نظر شما این دو تیم چرا از نظر پایه بسیار ضعیف هستند؟ چرا کمتر از بزرگان و پیشکسوتان تیم ها برای هدایت تیم های پایه استفاده می­شود؟

به نظر من استقلال و پرسپولیس در زمینه پایه کار خاصی نکرده اند و می­توان گفت بیشتر این دو تیم مصرف کننده هستند.

در مورد قسمت دوم سوال جسارتاً با شما موافق نیستم. خیلی از بازیکنان سابق استقلال در رده های پایه سابقه کار را داشته اند. باید ببینیم بیشتر چه دیدگاهی در این مورد وجود دارد. خود من حدود ۴ سال در آمریکا در تیم های پایه کار کردم و هیچ وقت این دیدگاه وجود نداشته که حتماً باید بازیکنان سابق و پیشکسوت تیم های پایه را هدایت کنند. پیشکسوت باشگاه همیشه باید حرمتش حفظ شود و جایگاهش مشخص باشد. اما یک سری مربی مانند آقای علیدوستی و مربیان سایپا و پیکان داریم که به صورت تخصصی در تیم های پایه کار می­کنند و میتوان گفت مربیان بازیکن ساز ما هستند. به اعتقاد من اگر استقلال و پرسپولیس می­خواهند در رده پایه موفق باشند، باید مدیران این دو باشگاه طرز تفکرشان را در مورد تیم های پایه تغییر دهند و از مربیانی که به صورت تخصصی در رده پایه کار می­کنند بهره ببرند. باز هم این نکته را یادآور می­شوم که حرمت و جایگاه پیشکسوت باید حفظ شود و لزوماً چون پیشکسوت یک باشگاه هستید نباید یک تیم در آن باشگاه داشته باشید.


یکم از فضای تیم امید فاصله بگیریم و در مورد لیگ برتر سوال کنیم، شما سابقه حضور در دربی با پیراهن هر دو تیم را دارید، دربی ۵ شنبه را چطور می­بینید؟

بله با افتخار پیراهن هر دو تیم را پوشیده­ام. به نظر من این دربی بازی خاصی خواهد شد. تیم پرسپولیس که به دنبال کم کردن اختلافش تا صدر جدول است، با تمام توان به میدان خواهد آمد. اما دربی همیشه شرایط خاص خودش را دارد. آمارها نشان دهنده این است که توپ بیشتر در میانه میدان در گردش است، موقعیت های کمی روی دروازه ها ایجاد می­شود و تیمی می­تواند برنده بازی باشد که از کمترین موقعیت هایش بیشترین استفاده را بکند. به نظر من در حال حاضر دو تیم شرایط یکسانی دارند هر دو تیم با شرایط برابر و بدون مصدوم و محروم به این بازی می­رسند. فکر می­کنم شرایط دو تیم یکسان است اما پرسپولیس انگیزه بیشتری برای این بازی خواهد داشت. چون استقلال با اختلاف ۶ امتیازی که ایجاد کرده استرس بیشتری برای از دست دادن امتیاز در ۸ هفته باقیمانده دارد ولی پرسپولیس تمام تلاش و انگیزه ­اش برای رسیدن به صدر جدول است و با بازیکنان با تجربه ­اش برای رسیدن به این هدف تلاش می­کند. امیدوارم که بازی زیبایی ببینیم و هواداران در شب عید و در شرایطی که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می­کنند، از بازی لذت ببرد و دلشان شاد شود.

وضعیت استقلال این فصل و نتیجه گیری خوب فرهاد مجیدی با این تیم را بعد از چند فصل چطور می­بینید؟

نمی ­خواهم از منظر هواداری نظر بدهم، بلکه از نظر کارشناسی فوتبال باید بگویم که هر مربی فلسفه خودش را دارد. سبک بازی مجیدی بیشتر شبیه به سبک بازی ایتالیایی هاست که البته من خودم این سبک را نمی­پسندم و طرفدار سبک بازی هجومی هستم. به قول یکی از دوستان ۳ تا گل بخورید اما ۷ تا بزنید. این سبک بازی همیشه لذت بخش است اما سیستم دفاعی و استفاده از تک موقعیت ها، با وجود اینکه از نظر نتیجه گرایی ایرادی به آن وارد نیست، اما بیننده از سبک بازی هیچ لذتی نمی­برد. به نظر من باید به هواداران هم احترام گذاشته شود و با وجود هزینه ها و تبلیغاتی که در این زمینه می شود، حق هوادار است که بازی زیبا و جذابی ببیند. از نظر من فوتبال باید هجومی و انتحاری باشد وگرنه پاس در زمین خودی و استفاده از معدود موقعیت ها مثل آخرین دربی -که البته من بازی را ندیدم و فقط در موردش شنیده­ام- زیاد برای بیننده جذاب نیست.

شما خودتان درون دروازه دو تیم در دربی بوده­اید؛ نظرتون در مورد حاشیه های اخیر گلرهای پرسپولیس، و اشتباهات حامد لک که احتمالاً باعث نیمکت نشینی‌اش در دربی (به عنوان بازیکنی که دربی باز به حساب می­آید) و فیکس شدن گوهری می­شود، چیست؟

اینکه چه بازیکنی فیکس می­شود را من نمیدانم و همه چیز به نظر کادر فنی و عملکرد بازیکن در طول هفته بستگی دارد. نمی خواهم بگویم احمد گوهری گلر بدی است اما بازی کردن در تیم بزرگ پرسپولیس، یک مقدار نیاز به زمان و تجربه دارد اما حامد لک یکی از بهترین گلرهای چند فصل اخیر لیگ است که به تیم ملی هم دعوت شده. حامد در بازی های آسیایی هم یکی از عوامل اصلی رسیدن پرسپولیس به فینال آسیا بوده، از نظر من چون خود من هم گلر بودم، انسان ها باید منصف باشند و با یکی دو اشتباه کل عملکرد بازیکن را زیر سوال نبرند. دروازه بان هم مثل تمام پست ها، مثل داور و حتی سرمربی که می­تواند تصمیم اشتباه در بازی با تعویض هایش داشته باشد، امکان دارد شرایط به نحوی رقم بخورد که اشتباه کند. اما چون گلر نفر آخر تیم است بیشتر از همه به چشم می­آید. حامد از نظر بدنی هیچ مشکلی ندارد و الان بیشتر بحث تمرکز و آرامش روحی و روانی است که اتفاقاً چند روز پیش حدود ۳۰ دقیقه با حامد صحبت می­کردم به نظر آمادگی کامل برای بازی را دارد.

خیلی از انتقادات به سمت آقای فنایی مربی گلرهای پرسپولیس است، شما چقدر نقش آقای فنایی را در این قضیه موثر می­دانید؟

از نظر من اگر بخواهیم ۵ مربی با دانش دروازه بان های داخلی را نام ببریم قطعاً یکی از آنها داوود فنایی است. می­توان گفت هم مربی با دانشی است و هم از توانایی فیزیکی بالایی برخوردار است. در حالی که خیلی از پیشکسوتان که ادعاهای زیادی دارند شوتشان تا نیمه زمین هم نمی­رسد. به خاطر یک اشتباه بازیکن نباید همه چیز را زیر سوال برد، اینکه به خاطر اشتباه دروازه بان بگویید مربی دروازه بان بد بوده یا مدیریت مقصر است، اشتباه است، اصلاً از این خبرها نیست! مردم ما بسیار باهوش تر از این هستند که با چند توهین در شبکه های مجازی تحت تاثیر قرار بگیرند. زمان این حرف ها گذشته و الان همه مردم کاملاً از همه چیز آگاه هستند. باز هم این را می­گویم که فنایی در بین ۵ مربی برتر گلرهای ایران است و عملکرد دروازه بان هایی که زیر دست او رشد کرده­اند گواهی این ادعاست. امثال آقای غلامپور و ترابپور و معدود مربیانی در این زمینه داریم که گلرهای خوبی به فوتبال تحویل داده باشند. از نظر من به آقا داوود هم مثل حامد لک این مدت کم لطفی شده.

بعد از چندین سوال در فوتبال ایران دوباره بحث جادوگری پیش آمده، در سال هایی که شما بازی می­کردید با چنین چیزی روبرو شدید؟

اصلاً علاقه ای به بحث در این مورد ندارم فقط از روی ادب باید بگویم که کسی که بچه مسلمان و اهل نماز و روزه است، سیمش فقط به یک نفر وصل است آن هم خداست. من خودم شخصاً هیچ اعتقادی به این مسائل ندارم، من این مسائل را در دوران بازیگریم دیدم، قبل از دهه ۷۰ دیدم، از آن جایی که ۲۲ سال در این فوتبال بوده­ام اگر بگویم ندیده­ام دروغ گفته­ام، اما به شخصه خودم نه اعتقادی به این مسائل دارم و نه علاقه ای دارم که در موردش صحبت کنم. اما چیزی هم نیست که بتوان آن را کتمان کرد. مثل فساد که در همه جا وجود دارد و قاعدتاً در فوتبال نیز هست. همیشه نه می­توان گفت در یک جامعه همه بد هستند و نه می­توان گفت همه خوب اند، خوب و بد همه جا هست. اما متاسفانه، متاسفانه این مسائلی که فرمودید در فوتبال ما وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا