خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد سایت اصولگرا به عملکرد شورای شهر تهران

سایت اصولگرای صراط، در متنی با عنوان «دورهمی رفقای قدیم و جدید تاکنون چه گُلی به سر تهران زده است؟!» در انتقاد به عملکرد شورای شهر تهران که در اختیار اصولگرایان است، نوشت:

ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران در حالی با مشارکت ۲۶ درصدی پایتخت نشینان برگزار شد که از همان آغازین روزهای اعلام «لیست شورای ائتلاف» به سرلیستی مهدی چمران و پرویز سروری، انتقادات و اعتراضات فراوانی به سازوکار بسته شدن لیست و به طریق اولی، ورود افراد غیرمتخصص، بی تجربه، پیر و ازکارافتاده به آن، از سوی بسیاری از دلسوزان و دغدغه مندان صورت گرفت.

از سوی دیگر با نظر به مشکلات و معضلات عدیده در مدیریت شهری تهران که حاصل سال ها سیاست زدگی، پدرخواندگی و چهره های تکراری و فرتوت در لیست بندی ها بوده، به موازات لیست شورای ائتلاف، لیست های فراوان دیگری نیز از سوی برخی جوانان، دانشگاهیان و متخصصان حوزه شهری نیز در انتخابات ۱۴۰۰ اعلام موجودیت کرد که اگرچه ظاهراً توفیقی نیافتند، اما شروع حرکت مبارکی برای استیلای گفتمان “تخصص گرایی” در انتخابات های آتی بود.

اینک در فرجامین روزهای سال ۱۴۰۰ و در طلیعه ورود به سده جدید، و البته ۹ ماه پس از روی کار آمدن شورای شهر اصولگرا در تهران، تاکنون هیچ گزارش عملکرد مشخص و شفّافی از سوی اعضای محترم این شورا خطاب به مردم پایتخت اعلام نشده است.

بررسی عملکرد شورای شهر تهران در این مدّت، بیانگر این واقعیت است که این نهاد خطیر مدیریت شهری، به‌جای آنکه محملی برای تفکّر و خرد جمعی و نیز پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و زیرساختی شهر تهران باشد، از اهداف اصلی خود دور شده و به محفلی دوستان برای انتقادات اقتضائی نسبت به تصمیمات شهرداری تبدیل شده است!

بنا بر آنچه در اصول مصرّح قانون اساسی آمده، هدف و فلسفه وجودی تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، تمرکززدایی از مدیریت اجرایی کشور، تفویض امور به نهادهای محلی، مشارکت دادن مردم در اداره امور شهر و روستا است.

با این‌حال، شورای شهر تهران در طول این مدت جز قفل کردن امور، تذکرات غالباً غیرتخصصی و گاه تقابل آشکار با ارکان شهرداری، کارکرد دیگری نداشته است.

عدم تحرّک و چابکیِ ناشی از پیر و فرتوت بودن رئیس و برخی اعضای شورا شهر تهران، در کنار بیگانگیِ ایشان نسبت به رسالت ذاتی و جایگاه قانونی شورای شهر و نیز فقدان سازوکار نظارتی و ارزیابی عملکرد این شورا، منجر و منتج به فشل شدن سامانه مدیریت شهری و متعاقباً عدم خروجی مشخص و مطلوب جلسات صحن شورا شده است.

امید است در سال جدید، با درافکندن طرحی نو و بدیع، علاوه بر پرداختن جهادگونه به نظام مسائل حقیقی مردم، شاهد وحدت رویّه، کارآمدی عینی و نیز تعالی حمکروایی شهری کلانشهر تهران باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا