خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شنوایی کودکان در گرو منوپولی دارویی

سقف قیمت قطعات یدکی حلزون شنوایی در سایت سازمان غذا و دارو مشخص شده است، اما یک شرکت انحصاری محصولات خود را با قیمتی بالاتر از مبلغ تعیین شده ارائه می‌کند، که تامین آن‌ها برای همه اقشار جامعه مقدور نیست.


به گزارش خبرگزاری فارس، با توسعه دانش تجهیزات پزشکی از سال ۱۳۷۰ تاکنون بیش از ۱۳ هزار کاشت حلزون در کشور انجام شده است، به نحوی که سالیانه ۳ تا ۴ هزار کودک ناشنوا در کشور متولد می‌شوند که تنها ۵۰ درصد این کودکان می‌توانند با استفاده از سیستم‌های کاشت حلزون از نعمت شنوایی بهره‌مند شوند، این در حالی است که این کودکان در صورت عدم‌ تامین هزینه‌های دستگاه، با توجه به هزینه ارزی بالای این سیستم‌ها و قطعات مصرفی آن‌ها ممکن است سن طلایی برای جراحی را از دست بدهند.

شرکت‌های دانش بنیان درصدد بومی‌سازی و تولید انبوه قطعات حلزون شنوایی بوده‌اند، اما اکنون سه شرکت ایرانی نماینده انحصاری هر کدام از کشورهای استرالیا، آمریکا و اتریش برای تامین سه نوع حلزون شنوایی هستند‌.

سازمان غذا و دارو برای رعایت حقوق شهروندان، سقف قیمت تعدادی از قطعات حلزون‌های شنوایی را در سایت خود منتشر کرده است، به نحوی که شرکت‌های مذکور باید محصولات را حداکثر با قیمت مصوب در سایت به متقاضیان ارائه دهند.

با این حال بر اساس گزارشات ارسالی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، یکی از شرکت‌ها محصولات خود را نسبت به قیمت مصوب سایت سازمان غذا و دارو با هزینه بالاتری به متقاضیان می‌فروشد، که در همین راستا برای صحت‌سنجی این موضوع به سراغ گزارشگر مربوطه می‌رویم.

گزارشگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به این که بیش از ۱۳ سال درگیر تامین قطعات حلزون شنوایی است، اظهار کرد: هیئت امنای ارزی برای جمعیت ناشنوای ایران اکثر تعرفه تهیه حلزون شنوایی از خارج از کشور را تامین می‌کند و هر ۱۰ سال یک بار هم بیشتر هزینه تعویض قطعه بیرونی این دستگاه را پرداخت می‌کند، اما تعمیر و تعویض قطعات مصرفی برای ما جمعیت حدود ۱۳ هزار نفری بسیار پرهزینه است، به نحوی که می‌توانم بگویم در این سال‌ها بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام.

وی به گران‌فروشی حدود ۴۰ درصدی یکی از شرکت‌های انحصاری قطعات حلزون شنوایی اشاره کرد و افزود: باتری، سیم کویل و سایر قطعات حلزون شنوایی باید پس از مدتی تعویض شده و از نمایندگی انحصاری شرکت‌ خارجی مربوطه تهیه شود، در صورتی که قطعات اکثر دستگاه‌های وارداتی از نمایندگی تامین می‌شود که هزینه محصولات خود را بالاتر از قیمت مصوب سازمان غذا و دارو ارائه می‌دهد؛ به عنوان مثال سیم کویل در سایت ۶۴۸ هزار تومان است ولی این شرکت ۸۹۷ هزار تومان می‌فروشد، یا این که مبلغ یک نوع باتری ۱ میلیون و ۲۲۳ هزار تومان در سایت درج شده است، اما این نمایندگی ۱ میلیون ۷۵۰ هزار تومان ارائه می‌کند.

این گزارشگر در رابطه با انحصاری بودن شرکت‌های ارائه قطعات‌ مذکور گفت: اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سالانه تنها ۴ روز به مزایده تامین دستگاه حلزون شنوایی برای انجام عمل کاشت اختصاص می‌دهد، به عبارتی نه‌ تنها تلاشی برای شکست انحصار این شرکت‌ها وجود ندارد، بلکه این شرایط حیات خلوتی برای افسارگسیختگی نمایندگی‌های انحصاری شرکت‌های خارجی است.

برای اطمینان از قیمت‌گذاری کارشناسی در سایت مذکور، با بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو تماس گرفتیم که وی گفت: قیمت نهایی مصرف کننده تجهیزات پزشکی اعم از قطعات حلزون شنوایی، در بخش استعلامات سایت سازمان غذا و دارو موجود است و همه شرکت‌های خدماتی باید با این قیمت‌ها محصولات خود را ارائه کنند.

بر اساس مطالب فوق، قطعات حلزون شنوایی که لازم است با بیشترین تسهیلات در اختیار مردم قرار گیرد، در انحصار گران فروشان قرار گرفته است و متقاضیان مجبور به خرید از این شرکت هستند، بنابراین تعزیرات حکومتی و سازمان غذا و دارو بر روند ارائه خدمات و محصولات نمایندگی‌های انحصاری حلزون‌های شنوایی نظارت کنند، تا انحصار این بازار شکسته شده و با ارائه محصولات به قیمت مصوب، فشار مضاعفی بر جمعیت ناشنوا و کم‌شنوای کشور وارد نشود.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا