خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگرانی از حاکم شدن نگاه پشت طرح صیانت در سایر حوزه‌ها

زشت و زیبای ۱۴۰۰ [بخش سوم] / آرش خوشخو

انصاف نیوز در سلسله گفت‌وگوهایی با چند فعال رسانه‌ای کشور از تحلیل آنان از سال ۱۴۰۰ و چشم‌انداز و پیش‌بینی که از سال ۱۴۰۱ دارند پرسیده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با آرش خوشخو، سردبیر روزنامه‌ی هفت صبح است.

آرش خوشخو، سردبیر روزنامه‌ی هفت صبح درباره‌ی بدترین اتفاق ۱۴۰۰ می‌گوید: بدترین اتفاق سال مطرح شدن «طرح صیانت» بود؛ نه به عنوان اینکه خودِ طرح خوب است یا بد است یا اینکه چقدر بد است بلکه به عنوان یک نوع نگاه که یک طیف سعی می‌کند با قصد و نیت‌های خاص برای سایر مردم قانون‌گذاری کند و اصلاً حواسشان هم نیست که آنها نماینده‌های مردم هستند و نباید طبق مصلحت و صلاحدید شخصی خودشان طرحی را پیش ببرند.

آقای خوشخو درباره‌ی چشم‌انداز ۱۴۰۱ نیز گفت: اگر آن نگاه معقول، آن نگاهی که تعقل را شرط اول خودش قرار می‌دهد و با شور و شوق جوانی، جوانان طیف خودشان که مخالفت و تمایزهایی دارند، حاکم شود به نظرم سال ۱۴۰۱  شکل خاصی نخواهد بود و سالی مثل سال ۹۸ یا ۹۹ یا بقیه سالهای زندگی‌مان است و تفاوت خیلی خاصی نمی‌کند اما اگر آن نگاه پشت طرح صیانت حاکم شود سال متفاوت و سختی خواهیم داشت.

این روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی «زشت و زیبای ۱۴۰۰» گفت: سالی که گذشت سال مشغله‌ی فکری برای مردم بود،  هر دو تا سه ماه ما یک مشغله‌‌ی فکری شدید داشتیم.  حالا که به آن مشغله‌های فکری نگاهی دوباره می‌کنیم از خود می‌پرسیم که این مشغله‌ها چه بود که اینقدر ما را اذیت کردند؟! 

خوشخو ادامه می‌دهد: مثلا انتشار فایل صوتی آقای ظریف، وزیر پیشین امور خارجه ایران در اوایل سال و یا مدتی بعد از آن انتخابات ۱۴۰۰ و بعد مسئله‌ی بی‌آبی خوزستان و اصفهان پیش آمد و بعد از اینها شاهد مسئله‌ی طرح صیانت که خیلی وقت افکار عمومی را گرفت و راجع به آن فکر کردیم و همه دلهره پیدا کردند.

سردبیر «هفت صبح» در پاسخ به این سوال که اتفاقات خوب ۱۴۰۰ را کدام اتفاقات می‌داند، گفت: اتفاقات خوبی هم افتاد مثلاً در حوزه‌ی اقتصادی شاید وضعیت کمی از آن بن‌بست قبلی خارج شد اما در مجموع برای مردم سال سختی بود مثل هفت تا هشت سال گذشته؛ کلاً در این سال‌ها مردم چندان راحت زندگی نکردند. دراواخر سال به نسبت تصوری که از وضعیت می‌شد، که شرایط بدتر خواهد شد، به نظرم  مقدار کمی فشارها بر روی مردم کم شد.

وی در ادامه‌ی این بخش از صحبت‌های خود گفت: مثلا در حوزه‌ی مطبوعات یک مقدار فشار کم شد. در مسئله‌ی کاغذ ما به عنوان یک روزنامه  سال خیلی سختی را داشتیم چون قیمت کاغذ که در سال ۹۹ هم خیلی زیاد بود به یک باره دو برابر شده و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت صد در صدی کاغذ حیات و ممات مطبوعات را با مشکلات شدید روبرو کرد و این اتفاق برای ما به عنوان یک روزنامه بخش خصوصی خیلی سنگین بود اما در اواخر سال این اوضاع کمی آرام گرفت. 

خوشخو درباره‌ی بدترین اتفاق سال ۱۴۰۰ گفت: اگر بخواهم بدترین اتفاق سال را از نگاه خودم بگویم آن اتفاق، مطرح شدن «طرح صیانت» بود؛ نه به عنوان اینکه خودِ طرح خوب است یا بد است یا اینکه چقدر بد است بلکه به عنوان یک نوع نگاه که یک طیف سعی می‌کند با قصد و نیت‌های خاص برای سایر مردم قانون‌گذاری کند و اصلاً حواسشان هم نیست که آنها نماینده‌های مردم هستند و نباید طبق مصلحت و صلاحدید شخصی خودشان طرحی را پیش ببرند.

وی ادامه داد: خودشان هم می‌دانند که حداقل هشتاد درصد مردم با این طرح مخالف هستند ولی با یک نوع توجیهات و جمله‌بندی‌ها و کلمات و پیچاندن‌های سیاسی به شکلی مخالفت‌های مردم را دور می‌زنند و بر آن نگاه خاص خودشان پافشاری می‌کنند. نگاهی که حاکم بر طرح صیانت از نگاه طبقات سنتی و نهادهای امنیتی کشور می‌آید و به نظر من خیلی محافظه‌کاری بیش از حد در آن شده است این اتفاق به نظر من برای کشور در سال ۱۴۰۰ نقطه‌ی منفی بود. اگر بخواهم یک واقعه را اسم ببرم که به نظرم ناامیدکننده بود آن واقعه طرح «صیانت» است.

این روزنامه‌نگار در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت مذاکرات برجام را می‌توان به‌عنوان یکی‌ دیگر از نقاط منفی ۱۴۰۰ نام برد،‌ گفت: به نظرم اتفاقاً مذاکرات برجام در شرایط ناامیدکننده‌ای نیست و دارد خوب پیش می‌رود. همین توافقی که در روزهای اخیر بین ایران و انگلیس انجام شد و یک گره چندین سال باز شد نشانگر آن است که مذاکرات برجام دارد کار خودش را خوب انجام می‌دهد.

وی با اشاره‌ی دوباره به طرح «صیانت» مجلس انقلابی گفت: اگر بخواهیم فقط یک واقعه‌ی منفی در سال ۱۴۰۰  را مطرح کنیم طرح صیانت خواهد بود، آن هم به خاطر نوع نگاهی که پشت این ماجرا وجود دارد نه فقط خودِ طرح صیانت. 

خوشخو درباره‌ی چشم‌انداز و‌‌ پیش‌بینی خود از سال ۱۴۰۱ نیز گفت: چشم انداز خاصی از سال ۱۴۰۱ مد نظرم نیست، ما همیشه می‌گوییم که «وضعیت خیلی بد است و دیگر از این بدتر نمی‌شود و پایین‌تر نمی‌رویم» اما بعضی وقت‌ها اتفاق افتاده که باز هم وضعیت بدتر شده است و پایین‌تر هم رفته‌ایم. برای همین یاد گرفته‌ایم که واقع‌بین باشیم و صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

این روزنامه‌نگار در پایان این گفت‌وگو به خبرنگار انصاف نیوز گفت: من معتقدم اگر آن نگاهی که در طرح صیانت است خودش را در کشور حاکم کند، در همه‌ی حوزه‌ها از جمله حوزه‌های زنان، ورزش، عرصه‌های اجتماعی، تلویزیون یا دیگر عرصه‌های مشابه آن نگاه اگر خودش را حاکم کند واقعا شرایط برای طبقه متوسط خیلی سخت خواهد شد، هرچند که آن طیف طبقه‌ی متوسط را جزو طبقه‌های مقبول جامعه به حساب نمی‌آورند، اگر آن نگاه حاکم شود و مقاومت‌هایی که در بدنه حاکمیت در مقابل آن نگاه وجود دارد از بین برود شرایط سخت می‌شود. ولی اگر آن نگاه معقول، آن نگاهی که تعقل را شرط اول خودش قرار می‌دهد و با شور و شوق جوانی، جوانان طیف خودشان که مخالفت و تمایزهایی دارند،  حاکم شود به نظرم سال ۱۴۰۱  شکل خاصی نخواهد بود و سالی مثل سال ۹۸ یا ۹۹ یا بقیه سالهای زندگی‌مان هست و تفاوت خیلی خاصی نمی‌کند اما اگر آن نگاه پشت طرح صیانت  حاکم شود سال متفاوت و سختی خواهیم داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا