خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دشمن توطئه کرده بود اتفاقاتی بدتر از آبان۹۸ ایجاد کند»

وزیر نفت دولت سیزدهم با اشاره به حمله‌ی سایبری چند ماه قبل به جایگاه‌های سوخت گفت: دشمن توطئه کرده بود با از کار انداختن جایگاه های سوخت رسانی اتفاقاتی بدتر از آبان 98 را ایجاد کند.

به‌گزارش انصاف نیوز، جواد اوجی می‌گوید: در ساعت اولیه این اتفاق حدود 4 هزار و 200 جایگاه در سراسر کشور به طور کامل از خدمات دهی خارج شد اما کارکنان حوزه شرکت ملی گاز، نفت و شرکت ملی صنایع ملی پتروشیمی تک تک نازل ها را از سیستم کارت هوشمند سوخت خارج و به صورت دستی این نازل ها را فعال کردند و حتی برخی از همکاران ما دو سه شبانه روز نخوابیدند.

آقای اوجی در ادامه افزود: در چند روز پس از این توطئه همه جایگاه ها به مدار سوخت رسانی بازگشت و به مرور به شبکه ملی کارت سوخت هوشمند نیز متصل شد.

تسنیم نوشت:

«جواد اوجی در برنامه گفتگوی ویژه خبری تاکید کرد، با مطالعات خوبی که انجام دادیم مشتری های جدیدی بدست آوردیم و در قراردادها تنوع ایجاد کردیم و توانستیم امسال حدود دو و نیم برابر سال گذشته از صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی و گاز خالص ارز بدست آوریم.

وی با بیان اینکه صادرات نفت و میعانات گازی از نظر حجم و وزن افزایش چشمگیری داشته است افزود: افزایش بهاء قیمت نفت و گاز نیز به افزایش در آمد نفتی ما کمک کرده است .مشتری های جدید نفتی کشور صاحب پالایشگاه هستند و به طور مستمر نفت ایران را خریداری می کنند.

وی ادامه داد: هر روز در حوزه صادرات نفت میعانات گازی ومحصولات پتروشیمی تنوع ایجاد می کنیم.پس از پیروزی انقلاب اسلامی متخصصان کشورمان به این خودباوری رسیدند که می توانیم در بخش نفت و گازخودکفا شویم و اکنون ظرفیت تولید گاز کشور یک میلیارد متر مکعب و سه میلیون و 800 تا سه میلیون و 900 هزار بشکه تولید نفت ما است که همه به وسیله کارکنان و شرکت های توانمند داخلی انجام می شود.

وی اضافه کرد: این در حالیست که پیش از 29 اسفند 1329 انگلیس بخش عمده ای از ذخایر نفت کشور را برداشت می کرد و سهم ناچیزی به ایران می داد اما با ملی شدن صنعت نفت گرچه این نوع قراردادها ملغی شد اما در بخش اکتشاف بهره برداری و توسعه همچنان مستشاران خارجی حضور داشتند.

وزیر نفت درباره مسئله هک شدن سیستم کارت هوشمند سوخت و نحوه مدیریت آن گفت: این توطئه را حمایت و صبوری مردم ، اعتماد آنها به مسئولان کشور و تلاش شبانه روزی کارکنان صنعت نفت و اطلاع رسانی به موقع صدا و سیما خنثی کرد.

اوجی افزود: در ساعت اولیه این اتفاق حدود 4 هزار و 200 جایگاه در سراسر کشور به طور کامل از خدمات دهی خارج شد اما کارکنان حوزه شرکت ملی گاز، نفت و شرکت ملی صنایع ملی پتروشیمی تک تک نازل ها را از سیستم کارت هوشمند سوخت خارج و به صورت دستی این نازل ها را فعال کردند و حتی برخی از همکاران ما دو سه شبانه روز نخوابیدند.

وی ادامه داد: در چند روز پس از این توطئه همه جایگاه ها به مدار سوخت رسانی بازگشت و به مرور به شبکه ملی کارت سوخت هوشمند نیز متصل شد.

وزیر نفت گفت: هر کدام از جایگاه ها که در مدار سوخت رسانی قرار می گرفت در پایگاه اینترنتی شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام می شد به ویژه جایگاه هایی که در جاده ها قرار داشت و می توانست در فرآیند حمل و نقل کشور اختلال ایجاد کند.

وی اضافه کرد: دشمن توطئه کرده بود با از کار انداختن جایگاه های سوخت رسانی اتفاقاتی بدتر از آبان 98 را ایجاد کند.

او درباره خام فروشی در حوزه نفت و گاز نیز گفت: در حوزه پالایشگاهی ظرفیت تولید ما بیش از دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت ومیعانات گازی است و با توجه به مصرفی که در کشور وجود دارد حتماً باید ظرفیت پالایشگاهی افزایش یابد.

اوجی با بیان اینکه نگاه ما به پالایشگاه در زمینه تولید سوخت تغییر کرده است، افزود: پالایشگاه ها را به پترو پالایشگاه تبدیل کرده ایم که هم امنیت انرژی و تامین سوخت داشته باشیم و هم خوراک پتروشیمی ها را تامین کنیم. طرح هایی که اکنون در وزارت نفت طراحی شده در قالب پترو پالایشگاهی است تا هم سوخت برای خودروها تولید کنیم و هم فرآوردههای مورد نیاز صنایع پتروشیمی تهیه و نفت خام یا میعانات گازی تبدیل به ارزش افزوده شود.

وزیر نفت افزود: دوازده طرح در کشور تعریف و برای آنها فراخوان داده شده است که از دو تا 40 درصد پیشرفته داشته اند و تا پایان سال 1401 یکی از این طرح ها به مدار تولید می آید.

وی ادامه داد: دو سه ماه گذشته نخستین پالایشگاه 35 هزار بشکه ای نفت خام سنگین در قشم به بهره برداری رسید و در سال های آینده نیز پتروپالایشگاه هایی که بخش خصوصی در آنها سرمایه گذاری کرده است به بهره برداری می رسد.

او با بیان اینکه با آغاز تولید پتروپالایشگاه ها از خام فروشی جلوگیری می شود افزود: در بخش پتروشیمی اکنون متانول، اوره آمونیاک، پلی اتیلن و پروپیلن تولید می شود اما این محصولات از نظر ما نیمه خام هستند و باید وارد ایجاد زنجیره تولید پتروشیمی ها شویم.

وزیر نفت اضافه کرد: در این زمینه طرح های بسیار خوبی به ویژه در صنایع تکمیلی پتروشیمی که سرمایه گذاری کم و ارزش افزوده زیاد دارند تهیه کرده ایم.

وی ادامه داد: اکنون 65 طرح پتروشیمی کشور حدود 99 میلیون تن ظرفیت تولید دارند که در چهار سال آینده این ظرفیت به 140 میلیون تن خواهد رسید. در بخش پترو پالایشگاهی نیز حدود دو میلیون بشکه برای آنها خوراک در نظر گرفته ایم که تبدیل به ارزش افزوده می شود.

وی افزود: ظرفیت پالایشگاهی کشور اکنون دو میلیون و 250 هزار بشکه نفت و میعانات گازی است که یک میلیون و 750 هزار بشکه را نفت خام تشکیل می دهد .افزایش تولید نفت را نیز در قالب حفظ و نگهداشت تولید و توسعه معادین نفتی با اولویت معادین مشترک در دستور کار داریم. با برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم ظرفیت تولید نفت کشور را به 5 میلیون و 700 هزار بشکه می رسانیم .

روایت وزیر نفت از مدیریت ابتکاری ذخایر میعانات گازی در شرایط تحریم

او با اشاره به اینکه در سال های اخیر سرمایه گذاری چندانی در صنعت نفت و گاز انجام نشد اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم اکنون باید یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب گاز شیرین در شبکه داشته باشیم اما این حجم امروز حدود 840 میلیون متر مکعب است.

اوجی گفت: در فصل سرمای امسال براساس برآوردها 250 میلیون متر مکعب گاز کم داشتیم بنابراین با برنامه ریزی های کوتاه مدت از زمستان 1400 عبور کردیم. همراه با استخراج گاز روزانه 850 هزار بشکه میعانات گازی نیز تولید می شود که می تواند چالش ایجاد کند.

وزیر نفت افزود: با توجه به اینکه در سال 99 که برای صادرات میعانات گازی اقدامات موثری انجام نشده بود زمانی که وزارت نفت را تحویل گرفتیم حدود 87 میلیون بشکه میعانات روی آب و خشکی ذخیره شده بود. ظرفیت استفاده ازمیعانات گازی را در قالب ابتکاراتی در پتروشیمی ها افزایش دادیم .

اوجی گفت: به برخی از پتروشیمی ها میعانات گازی می دادیم و از آنها برش سنگین که سوخت نیروگاه ها است تحویل می گرفتیم .

وی با بیان اینکه مشترکان پرمصرف 50 درصد مشترکان شرکت ملی گاز را تشکیل می دهند افزود: اقدام دیگر برای کنترل مصرف گاز در زمستان گذشته افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بود.
وزیر نفت اضافه کرد: این افزایش تعرفه 28 میلیون متر مکعب معادل تولید یک فاز پارس جنوبی مصرف را کاهش داد.

وی ادامه داد: تامین سوخت مایع نیروگاه ها و صنایع و برداشت بخشی از سوآپ گازی ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای استفاده در شمال شرق کشور و مدیریت شبکه خطوط انتقال گاز از اقدامات دیگر برای مقابله با کمبود تولید گاز کشور در زمستان گذشته بود.

وی گفت: امسال بیش از 705 میلیون متر مکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی در روز برداشت می شد.

آقای اوجی افزود: 50 میلیون متر مکعب گاز بدلیل خراب بودن برخی تجهیزات مانند توربوکمپرسورهای پالایشگاه های پارس جنوبی کمبود برداشت داشتیم که این مسئله با استفاده از توان بخش خصوصی حل و تجهیزات تعمیر شد.

تحقق همه تعهدات صادراتی وزارت نفت

وزیر نفت گفت: تعهدات وزارت نفت در بودجه سال 1400 در بحث صادرات نفت، میعانات و خالص گاز صادراتی، کامل و حتی بیشتر محقق شده است.

جواد اوجی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نفت به تکلیف خود در تبصره 8 بودجه 1400 مبنی بر محاسبه غیر یارانه ای گاز پرمصرف ها عمل کرده است؟ افزود: در اصلاح الگوی مصرف برای بخش مشترکان پرمصرف از سال 1396 تا آذر سال 1400 اتفاقی نیفتاد.

او ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم برنامه ریزی شد که از اول آذر تعرفه مشترکان پرمصرف را افزایش دهیم؛ البته طبق قانون اصلاح الگوی مصرف مبنی بر رساندن قیمت گاز پرمصرف ها به نزدیک قیمت صادراتی انجام نشد اما ان شاءالله در گام های بعدی و در سال 1401 برای مشترکان پرمصرف افزایش قیمت دیده شده است.

اوجی افزود: همین برنامه ای را که در سال 1400 برای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف داشتیم ادامه می دهیم تا به نرخ گاز صادراتی برسد و به صورت پله ای افزایش پیدا کند تا به صورت غیر یارانه ای حساب شود.

وزیر نفت درباره افزایش سوآپ گازی گفت: یکی ازعلل این افزایش این بود که می دانستیم کشور ترکمنستان برای سوآپ گاز ظرفیت دارد وجمهوری آذربایجان هم نیاز دارد بنابراین از قبل نشست هایی را در تهران با دولتمردان طرف آذری و هم ترکمنستانی برگزار کردیم. ترکمن ها هم از نظر پرداخت نشدن و اتفاقاتی که در دولت قبل رقم خورده بود خیلی دلخور بودند.

او با اشاره به اینکه زیرساخت ها و خطوط لوله برای سوآپ گازی آماده بود، اضافه کرد: با جلساتی که در تهران و عشق آباد برگزار شد هر دو طرف آذربایجان و ترکمنستان متقاعد شدند که سوآپ انجام شود و بهترین فرصت در اجلاس اکو بود که سران کشورها نیز حضور داشتند و این کار انجام شد.

اوجی اضافه کرد: این کار برای بهبود روابط بین کشورمان و دو کشور آذربایجان و ترکمنستان می تواند مثمر ثمر باشد و خدا کمک کرد در اجلاس اکو در عشق آباد این اتفاق رقم خورد.

وزیر نفت درباره جمع آوری گاز های همراه نفت هم گفت: تا کنون حدود 28 قرارداد با شرکت ها و مجموعه های توانمند منعقد شده و حدود یک میلیارد دلار ارقام این قراردادهاست. عمدتاً میادین غرب و شرق کارون، نفتی که تولید می شود همان گاز همراه نفت است که خوشبختانه پالایشگاه ها آن را پالایش و خوراک صنایع پتروشیمی می شود.

او اضافه کرد: برای زودتر عملیاتی شدن و زودتر جمع شدن جمع آوری گازهای مشعل به سراغ بخشی از صنایعی رفتیم که گاز مورد نیاز آنهاست اعم از پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس و دیگر پتروشیمی ها و آن ها سرمایه گذاری کردند و این قراردادها بسته شد.

اوجی با اشاره به اینکه این گازها غنی هستند، گفت: پس از فرآورش در پالایشگاه های گازی، بخشی از آن خوراک صنایع پتروشیمی و این گازهای همراه به ارزش افزوده تبدیل می شود.

او با بیان اینکه جمع آوری این گازها به محیط زیست هم کمک و از آلودگی جلوگیری می کند، افزود: روزانه حدود 40 میلیون متر مکعب گاز هدر می رود که با اجرای این قراردادها به ارزش افزوده تبدیل می شود.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که فاز 14 پارس جنوبی در چه زمانی به بهره برداری می رسد؟ گفت: با کوشش کارکنان شرکت های ملی نفت و گاز، یک واحد از پالایشگاه فاز 14 با گاز ترش در چند روز گذشته آزمایش شد و با 14 میلیون متر مکعب وارد مدار تولید شده است و مسئولان قول دادند در هر 4 تا 6 ماه، یک واحد دیگر به بهره برداری برسد و 4 واحد در آن جا وجود دارد که هر واحد در 4 تا 6 ماه به بهره برداری می رسد.

اوجی افزود: تنها فازی که از 29 فاز پارس جنوبی توسعه داده نشده فاز 11 است که نزدیک مرز آبی ما با کشور همسایه است. مطالعات این فاز تکمیل شده است و بحث واگذاری قراردادهای آن را با پیمانکاران قدر آغاز کردیم که نصب سکوهای فاز 11 و حفاری چاه ها و فشار افزایی را شامل می شود که همزمان اجراء خواهد شد.

اوجی افزود: امیدواریم با برنامه ریزی خوبی که عزیزانمان در شرکت ملی نفت و شرکت نفت و گاز پارس انجام دادند طبق برنامه در چند سال آینده، این فاز به بهره برداری برسد.

او اضافه کرد: همه فازهای پارس جنوبی به مرحله بهره برداری رسیده و احتمال دارد برای بخش هایی از مخزن با مطالعاتی که در حال انجام است فازهای جدید نیز تعریف شود.

اوجی در پاسخ به این پرسش که تکلیف وزارت نفت در بودجه سال 1401 مبنی بر فروش روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه نفت تا چه میزان محقق می شود؟ گفت: تعهدات وزارت نفت در بودجه سال 1400 در بحث صادرات نفت ، میعانات و خالص گاز صادراتی، کامل و حتی بیشتر محقق شده است.

وزیر نفت افزود: حتی درباره تکلیف مندرج در تبصره 14 بودجه با وجود این که 313 هزار میلیارد تومان دیده شده بود تا پایان سال، 350 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 10 تا 12 درصد بیشتر از تعهد وزارت نفت در این تبصره را انجام دادیم.

او اضافه کرد: در بودجه سال 1400، مجلس تصمیم گرفت که سقف صادرات از یک میلیون و 200 هزار بشکه برای نفت و میعانات به یک میلیون و 400 هزار بشکه برسد.

اوجی ادامه داد: وزارت نفت همه تلاش خود را انجام می دهد تا اعداد پیش بینی شده در بودجه سال 1401 در زمینه فروش نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی محقق شود.

او اضافه کرد: در 6 ماه ابتدای امسال، میانگین روزانه صادرات میعانات گازی حدود 60 هزار بشکه بود و خوشبختانه در 6 ماهه دوم، میانگین بیش از 200 هزار بشکه در روز و در برخی ماه ها 3 تا 4 برابر بیشتر از ماه های مشابه در سال 1399 را داشتیم».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شما بیشتر از دشمن نقش داشتید. وقتی متخصصین را فراری می دهید دیگر به فکر روز مبادا نیستید. ارگان های کشور پر شده از ناواردها و نابلدها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا