خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نوروز در اسلام نیست، از آن تجلیل نمی‌کنیم»

سخنگوی طالبان گفت: طالبان به‌طور رسمی نیز از نوروز تجلیل نخواهد کرد، هر مراسمی که در اسلام نیست، ما از آن تجلیل نمی‌کنیم.

به‌گزارش انصاف نیوز، ذبیح‌الله مجاهد در ادامه افزود: طالبان مانع برگزاری مراسم نوروز توسط مردم نخواهد شد.

تسنیم نوشت:

««ذبیح‌الله مجاهد» معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان درباره موضع رسمی هیئت حاکمه افغانستان درباره نوروز گفت که آن‌ها مانع برگزاری مراسم نوروز توسط مردم نمی‌شوند.

وی با اظهار اینکه دولت طالبان بطور رسمی نیز از نوروز تجلیل نخواهد کرد، اظهار داشت: «هر مراسمی که در اسلام نیست، ما از آن تجلیل نمی‌کنیم.»

پیش از این «قدرت الله طارق» شهردار طالبان در مزارشریف درباره آمادگی برای برگزاری مراسم نوروز گفته بود: مثل سال‌های قبل، امسال هم آمادگی گرفته شده است و ما به سرسبزی، چراغانی شهر و پاکسازی شهر تلاش کردیم.

همه ساله بزرگترین مراسم نوروز در افغانستان در آرامگاه منصوب به حضرت علی علیه‌السلام واقع در مزارشریف مرکز ولایت بلخ برگزار می‌شود، شهری که به «خاستگاه نوروز» مشهور است.

براساس رسمی آیینی مراسم جهنده بالا باید در اولین روز بهار و سر ساعت 9 صبح در صحن غربی زیارت «سخی» منسوب به امام علی (ع) در شهر مزارشریف ولایت بلخ آغاز شود و علم زیارت تا 40 روز در این صحن به اهتزاز در آید.

گفته می‌شود این آیین از دوره «امیر شیر علی‌خان» به بعد که مردم توانستند بدور از دغدغه‌های حاکمیت سیاسی و سلطنتی به برپایی آیین‌های مذهبی و ملی خود بپردازند، رواج یافته است.

جشن نوروز و تجلیل از جهنده بالا برای مردم افغانستان در حقیقت بهانه‌ای برای تجدید برادری و برابری، تمثیل وحدت ملی و اخوت اسلامی، تحکیم پیوندهای پایدار ایمانی و اعتقادی، تجلیل از زندگی و آزادگی و بهانه‌ای برای تمدید زیبایی و زیبانگری است»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا