خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدیرمسئول شرق: 1400 برای رسانه‌ها سال سیاهی بود

زشت و زیبای ۱۴۰۰ [بخش نخست] / مهدی رحمانیان

انصاف نیوز در سلسله گفت‌وگوهایی با چند فعال رسانه‌ای کشور از تحلیل آنان از سال ۱۴۰۰ و چشم‌انداز و پیش‌بینی که از سال ۱۴۰۱ دارند پرسیده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه‌ی شرق است.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه‌ی شرق درباره‌ی ارزیابی‌اش از سال ۱۴۰۰ گفت: متاسفانه سال ۱۴۰۰ برای رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های مکتوب و مطبوعات سال سیاهی بود. برای مردم هم سال خیلی سختی بود و تورم مثل خوره به جان اقتصاد خانوار افتاده است و طبقه‌ی متوسط در این سال‌ها دیگر در حال از بین رفتن است. 

آقای رحمانیان در مورد چشم‌انداز ۱۴۰۱ نیز گفت: محکوم به امید هستیم؛ امیدوارم که اگر این مذاکرات برجام به یک نقطه‌ی تعادل و تعاملی برسد و موانع بین‌المللی از سر راهمان برداشته شود و قدری هم نمایندگان مجلس و دولتی‌ها مردمی‌تر رفتار کنند وضعیت از این که هست بدتر نشود و قدری به سمت بهبود اوضاع‌ پیش برویم.

این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با انصاف نیوز گفت: سال ۱۴۰۰ متاسفانه برای رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های مکتوب و مطبوعات سال سیاهی بود. برای مردم هم سال خیلی سختی بود و تورمی که مثل خوره اقتصاد خانوار را خورد و بخش زیادی از جامعه به زیر خط فقر رفتند. به‌طوری‌که جامعه از سه طبقه فرادست، فرودست و متوسط که قبلا داشتیم به دو طبقه‌ی‌ فرادست و‌ فرودست تقسیم می‌شود. بخش عمده ای از طبقه‌ی متوسط به سمت طبقه‌ی فرودست میل کرده و ما الان عمدتاً یک طبقه‌ی فروست داریم و یک طبقه فرادست؛ این به شدت برای کشور خطرناک است.

رحمانیان ادامه می‌دهد: امیدوار بودیم که در این روزهای پایان سال شاهد به توافق رسیدن ایران و جامعه بین الملل در مذاکرات با ۵+۱ باشیم و برجام  مجددا احیا شود. اگر چه در صورتی که برجام هم احیا شود حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مسائل ما که بین المللی است ممکن است حل شود.

وی در همین ارتباط افزود: فی الواقع می‌شود گفت که در صورت پذیرش برجام و امضای مجدد توافق هسته‌ای و احیای آن ما یک مانع بین‌المللی را از سر راهمان برداشته‌ایم؛ آن هم مشروط بر اینکه لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سرانجام برسد اما دیگر بقیه‌اش مسائل داخلی است.

مدیرمسئول شرق در توضیح بیشتر این بخش از صحبت‌های خود گفت: مهمترین مسئله‌‌ای که در کشور داریم مسئله‌ی مدیریت است. ما با یک ناکارآمدی مفرط مدیریتی در کشور مواجه هستیم و مادامی که این مسئله حل نشود نباید انتظار حل هیچ مسئله‌ی دیگری را داشته باشیم. متعاقب ناکارآمدی مفرط، مسئله‌ی فسادی است که به شکل گسترده و سازمان‌یافته در جای‌جای دستگاه‌های اجرایی و غیر اجرایی لانه کرده و آن هم مثل خوره به جان  بروکراسی، اقتصاد و سیاست و اجتماع کشور افتاده است و آسیب خودش را روز به روز گسترده‌تر می کند.

رحمانیان در بخش دیگری از گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی وضعیت رسانه‌ها در سالی که گذشت گفت: رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مکتوب با معضل افزایش فزاینده هزینه‌های‌شان مواجه بودند، از جمله مهمترین این هزینه‌ها کاغذ است که یک افزایش سرسام‌آوری را پیدا کرد و بعد هم در حوزه چاپ که شامل موارد چاپی مثل زینک و مرکب و موارد دیگر است و رسانه‌ها در حوزه تولید هم مشکلاتی داشتند.  این باعث شد که واقعاً یک فشار مضاعفی به رسانه‌ها وارد شود  و نتوانند آنگونه که باید و شاید  به رسالت خودشان بپردازند.

وی ادامه‌ داد: به هر حال تولید خیلی گران شده است، اما رسانه‌ها در در عرصه‌ی توزیع هم با مسائل و مشکلات و موانعی روبرو بوده‌اند. این عدم تعادل باعث شده است که رسانه‌های ما از لحاظ موقعیتی یک فاصله بسیار زیادی را با رسانه‌های بین المللی پیدا کنند و کشوری که از لحاظ منابع انسانی واقعا از تاپ‌ترین کشورهای منطقه  است اما توانسته در این عرصه ورود کند و آنگونه که باید ظهور و بروز داشته باشد.

این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب با اشاره به رسانه‌های منطقه گفت: اگر به کشورهای همسایه نگاه کنید برخی از این کشورهای کوچک همسایه‌ی ما عمدتا رسانه‌های بین‌المللی دارند و ما متاسفانه حتی می‌توانم بگویم یک رسانه‌ی منطقه‌ای هم نداریم. اینها همه برمی‌گردد به عوامل و موانعی که در سر راه رسانه‌ها وجود دارد.

رحمانیان با اشاره به اصرار مجلس به تصویب و اجرایی شدن طرح‌ «صیانت» در سالی که گذشت، گفت: متاسفانه در مجلس طی این نزدیک به دو سالی که نمایندگان انتخاب شده‌اند طرح‌هایی را به دنبالش می‌روند که هیچ‌ نسبتی با نیازهای جامعه ندارد. گویی نیازسنجی آنها با نیازهای جامعه هیچ تطابقی ندارد. اگر این طرح «صیانت» را آنگونه که برخی دارند بی رحمانه دنبال می‌کنند و در پی به تصوبب رساندن آن هستند اگر عملیاتی شود ما چند گام به عقب برخواهیم داشت.

وی افزود: بعید است از لحاظ فنی امکام عملیاتی شدن آن وجود داشته باشد، به دلیل اینکه تکنولوژی مهارناپذیر است و ما اگر سیر موانعی که بر سر راه تکنولوژی‌های نوین از گذشته‌های دور تا الان را بررسی کنیم می‌بینیم که همیشه این موانع ایجاد شده اما به ناچار بعد از مدتی مجبور شدند بپذیرند و عقب‌نشینی کنند. به دلیل اینکه تکنولوژی به مثابه‌ی سیلی است که راه خودش را پیدا می‌کند و هر چه هم بر سر راهش سد بزنند فقط قدرت آن را افزوتتر کردند. در کل من اصلا تصور نمیکنم که آنها موفق شوند ولی به هرحال همین موانعی که ایجاد می‌کنند و ذهن جامعه را مشوش می‌سازند به نظرم یک آسیب است و تا آنجا که می‌شود باید جلویش را گرفت.

رحمانیان با اشاره به دو‌ خبر مهم حوزه‌ی اجتماعی که آنها را از جمله اخبار با اهمیت سال ۱۴۰۰ می‌داند گفت: علیرغم اینکه در رابطه با بحث های  جامعه شناسی نکاتی را در رابطه با مردم می‌گویند اما حرکت آن نوجوان [علی لندی] که به کمک همسایگانش شتافت  و آن مادر و دختر را که در آتش گرفتار شده بودند نجات داد و‌ جان خودش را بر سر راه این هدف گذاشت به نظرم یکی از نقاط مهم جامعه ما بود. نمی‌خواهم بگویم که عمده‌ی آحاد جامعه این گونه هستند اما می‌شود گفت که معدل جامعه به این سمت و سو می‌رود و این نوید بسیار خوبی را داد.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر هم اتفاقات بدی بود که برای بانوان ما رخ داد؛ به‌خصوص آن اتفاقی که در اصفهان افتاد که یک فردی با تفنگ ساچمه‌ای بانوان را هدف قرار می‌داد که این هم نشانه‌ای است از افراد و ‌گروه‌های خودسری که می‌تواند برای جامعه نگران‌کننده باشد. من فکر می‌کنم این هر دو خبر باید در حوزه‌ی جامعه‌شناسی به آن پرداخته شود و ببینیم که چه کار باید کرد که آن مورد اولی که عرض کردم را در جامعه افزون کنیم و آدم‌ها بیشتر به آن سمت و سو میل کنند و مورد دوم جز استثناها باشد و خدای نکرده تبدیل به قاعده نشود.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول شرق در پایان درباره‌ی آنچه در ۱۴۰۱ پیش روی کشور خواهد بود، گفت: من فکر می‌کنم که ما انسان‌ها محکوم به امید هستیم و اگر امید را از انسان بگیرند تبدیل به جماد و نبات خواهد شد.  من امیدوارم که اگر این مذاکرات و‌بحث‌‌های بین‌المللی به یک نقطه‌ی تعادل و تعاملی برسد و موانع بین المللی از سر راهمان برداشته شود و قدری هم نمایندگان مجلس و دولتی‌ها مردمی‌تر رفتار کنند وضعیت از این که هست بدتر نشود و قدری هم به سمت بهبود اوضاع پیش برویم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا