خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل رسانه های بین‌المللی از کاهش تعهدات برجامی ایران

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز در جلسه هیأت دولت درباره‌ی کاهش تعهدات برجامی ایران با بیان اینکه درست یک سال از خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام و از زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، اظهار کرد: امروز ما مصمم هستیم تا یک تصمیم ملی و راهبردی را به عرض ملت ایران برسانیم؛ از امروز فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را متوقف می‌کنیم.

به گزارش اعتدال، سخنان امروز روحانی درباره تصمیمات جدید ایران درخصوص کاهش برخی تعهدات برجامی ایران؛ بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشته و برخی از این رسانه ها به تحلیل شرایط موجود و آینده برجام پرداختند.

سی ان ان: ایران پس از یک سال به آمریکا پاسخ می دهد

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: به گفته برخی تحلیلگران منطقه ای، ایران پس از یک سال فشارهای آمریکا اکنون به آن پاسخ می دهد.

سی ان ان در تارنمای خبری خود با پرداختن به تحلیل وقایع اخیر منطقه ای نوشت: ایران در برخورد با فشارهای آمریکا و اقدام اخیر نظامی آن کشور قصد دارد تا میزان تعهدات خود به توافق هسته ای را کاهش دهد.

سی ان ان افزود: اکنون ایران قصد واکنش نشان دادن دارد، به گفته تحلیلگران اما ایران همچنان در توافق باقی خواهد ماند.

‘هنری رم’ تحلیلگر ‘گروه اروپا – آسیا’ به سی ان ان گفت: پس از یک سال فشار آمریکا، ایران اماده است تا به آن پاسخ دهد.

وی گفت: البته به نظر می رسد که در کاستن از تعهدات خود از برجام به دقت سنجیده عمل خواهد کرد.

هنری رم افزود: اقدامات تحریک کننده زیادی وجود دارد اما من تصور می کنم که آنها (ایران) کاری میانه و معتدل را برگزینند.

سی ان ان ادامه داد: اقدام ایران در حالی صورت می گیرد که آمریکا پس از آنکه پنتاگون مدعی شد ‘اطلاعات دقیق و معتبری’ که اشاره دارد نیروهای ایرانی نظامیان آمریکایی در سوریه و عراق را از طریق دریا هدف قرار خواهد داد، تصمیم به اعزام ناوگروه ضربتی و بمب افکن های بی – 52 به تنگه هرمز گرفت.

سی ان ان افزود: روز گذشته(سه شنبه) پنتاگون جزییات بیشتری به این شبکه خبری ارائه داد که بر اساس آن نیروهای ایرانی موشک های میان برد و کوتاه برد خود را سوار بر قایق ها در خلیج فارس جابجا می کند.

سی ان ان در ادامه نوشت: وزارت دفاع آمریکا اکنون ارسال قدرت آتش بیشتر به منطقه را مد نظر گرفته از جلمه سامانه های دفاع ضد موشکی.

نیویورک تایمز: روحانی در مسیر ترامپ گام نگذاشت/ تنش میان ایران و آمریکا وارد مرحله‌ای جدید می‌شود

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران، نوشت که این اقدام اختلاف میان تهران و واشنگتن را وارد مرحله جدیدی می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور اجرای دو مورد از تعهدات خود در توافق هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۵ حاصل شد، متوقف خواهد کرد. این اقدام تنش رو به افزایش میان تهران و واشنگتن را به مرحله‌ای جدید و احتمالاً خطرناک می‌کشاند.

این روزنامه نیویورک در ادامه نوشت: روحانی از مسیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در خودداری از پیروی کامل از کل توافق هسته ای خودداری کرد و برعکس به اطلاع کشورهای اروپایی رساند که او برخی گام های سنجیده شده ای را برداشته است.

این روزنامه آمریکایی در گزارشی تحت عنوان «ایران می گوید پایبندی به تعهداتش در قبال بخش هایی از توافق هسته ای را متوقف می کند» افزود: ایران امروز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور دیگر به دو تعهد خود تحت توافق هسته ای پایبند نخواهد بود. اعلام تصمیم جدید ایران توسط روحانی دقیقا یک سال بعد از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درخارج کردن کشورش از توافق هسته ای سال 2015 انجام شد.

این گزارش افزود: با این حال روحانی در مسیر ترامپ در لغو کامل توافق گام نگذاشت. در مقابل او به دولت های اروپایی گفت که به آنها 60 روز فرصت خواهد داد تا بین پیروی از ترامپ یا نجات دادن توافق از طریق ورود به تجارت نفت با ایران و بر خلاف تحریم های یکجانبه آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

نیویورک تایمز نوشت: وی (روحانی) در سخنانی که از تلویزیون ملی پخش می شد، گفت: مسیری که ما انتخاب کردیم مسیر جنگ نیست، مسیر دیپلماسی است. اما دیپلماسی با زبان جدید و منطق جدید.

نیویورک تایمز افزود: وی گفت که از امروز (چهارشنبه)، ایران به تقویت ذخایر اورانیوم غنی شده در سطح پایین و آب سنگین خواهد پرداخت. اگر اروپایی ها نتوانستند تحریم های یکجانبه آمریکا را جبران کنند ایران ساخت راکتور هسته ای را از سر می گیرد. این راکتور تحت برجام تعطیل شده بود و اجزای کلیدی آن، برچیده شده بود.

نیویورک تایمز نوشت: هیچ یک از این اقدامات در آینده نزدیک باعث دسترسی ایران به سلاح هسته ای نمی شود اما باعث خواهد شد این کشور تلاش هایی را که طبق توافق متوقف شده بود، به طور آرام و یکنواخت از سر گیرد.

این رسانه در ادامه آورده است: اعلام امروز روحانی ضربه شدید دیگری به توافقی است که «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا امیدوار بود به خصومت 40 ساله دو کشور پایان دهد و به ایجاد دوره جدیدی از همکاری منجر شود. هرچند ایران به طور دقیق به اصول توافق پایبند بود این همکاری هرگز رخ نداد.

هنوز معلوم نیست واکنش واشنگتن به تصمیم جدید ایران چه خواهد بود. درحالی که آمریکا از توافق خارج شده است اما از مدتها پیش خواستار آن بوده که ایران به تعهداتش در قبال بازرسان بین المللی و توقف اقدامات هسته ای خود پایبند باشد.

«جان بولتون» مخالف جدی توافق هسته ای، اغلب گفته است که ایران هرگز قصد نداشته بلندپروازی های هسته ای خود را متوقف کند و ممکن است به سخنرانی روحانی به عنوان ادله دیگری برای اثبات این ادعایش استفاده کند.

نیویورک تایمز افزود: هر چند تصمیم ایران به توافق هسته ای تاریخی پایان نداد اما آن را در وضعیت تنفس مصنوعی قرار داد.

این رسانه نوشت: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به تازگی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که مقامات ارشد این کشور برای پاسخگویی به اقدامات ترامپ به دلیل محدود کردن درامدهای ایران تحت فشار هستند. او تلاش ها برای محدود کردن فعالیت های تجاری با ایران را «جنایتی جنگی» علیه مردم این کشور دانست.

مقامات ارشد ایرانی در تلاش برای نشان دادن اختلاف رفتارشان با ترامپ، با درخواست ها برای پایان دادن به این توافق خودداری کرده اند. در مقابل بر اساس گفته بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، تهران در یک سال گذشته به طور کامل به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای پایبند بوده است.

نیویورک تایمز نوشت: تصمیم جدید ایران همچنین فقط چند روز بعد از اعلام دولت آمریکا برای اعزام ناو و بمب افکن خود به خلیج فارس اتخاذ شد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در سفری اعلام نشده به عراق به خبرنگاران گفت با مقام های عراقی درباره «تهدیدهایی که از سوی ایران مشاهده کرده ایم»، گفت وکرده است.

وی گفت، ما نمی خواهیم کسی در کشور آنها (عراق) دخالت کند؛ حتی حمله به کشور دیگری از طریق عراق و توافق کاملی در این زمینه (با مقامات عراقی) داشتیم.

نیویورک تایمز نتیجه گرفت، اقدامات دولت ترامپ می تواند به از سرگیری بحران هسته ای منجر شود زیرا طرف ایرانی نیز به دنبال افزایش فشارها خواهد بود.

در این گزارش آمده است: ناکامی در برخورداری از رفع تحریم‌ها فشارهای زیادی را در داخل ایران ایجاد کرده است تا دولت به‌طور متقابل به آمریکا پاسخ دهد. این تصمیم نیز تنها چند روز پس از آن اتخاذ شد که آمریکا اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر را برای پاسخگویی به هرگونه اقدام احتمالی ایران علیه منافع آمریکا در خلیج فارس به منطقه اعزام کرده است.

نیویورک تایمز در پایان می‌نویسد: اما مقامات اروپایی می‌گویند هنوز مبهوت هستند که چرا ترامپ همزمان با ماندن در توافق به دیگر موضوعات مورد نگرانی درباره ایران رسیدگی نکرد. آنها می‌گویند که نتیجه، می‌تواند به یک بحران هسته‌ای منجر شود، همچنان که ایران نیز به دنبال افزایش فشار است.

سی ان ان: شکاف عمیقی برسر ایران بین اروپا و آمریکا وجود دارد

‘نیک رابرتسون’ خبرنگار شبکه خبری سی ان ان نیز از لندن گزارش داد: شکاف عمیقی بر سر توافق هسته ای ایران بین اروپا و آمریکا وجود دارد.

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: انتظار می رود تا ‘مایک پمپئو’ وزیر خارجه آمریکا که در سفری غیرمنتظره شب گذشته وارد بغداد شده بود، امروز با ‘ترزا می’ نخست وزیر انگلیس بر سر ایران رایزنی کند.

سی ان ان افزود: درسراسر جهان تمام چشم ها به تنش بین آمریکا و ایران دوخته شده و تهران ساعاتی پیش از توقف بخشی از تعهد خود از توافق هسته ای 2015 خبر داد.

سی ان ان افزود:حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، در یک نطق تلویزیونی گفت که ایران از برجام خارج نشده است اما امروز آن روی دیگر سکه برجام را نشان می دهیم.

سی ان ان ادامه داد: پمپئو این چهارشنبه برای گفت و گو با مقامات انگلیسی در لندن به سر می برد، پس ازآنکه شب گذشته در دیداری غیرمنتظره به عراق سفر کرد.

مقامات پنتاگون به سی ان ان گفته اند که بنابر اطلاعات به دست آمده ایران اقدام به جابجایی موشک در قایق در خلیج فارس کرده است.

سی ان ان ادامه از نیک رابرتسون خبرنگار خود که در برابر خانه شماره 10 در لندن قرار داشت پرسید: ایران با اعلام اینکه همچنان برجام را رها نکرده است با این التیماتوم چه امیدی داشته و می خواهد چه چیزی دست یابد.

نیک رابرتسون گفت: چیزهایی بیشتری از آلمان، انگلیس و فرانسه بدست آورد که همچنان بر این باورند که توافق هسته ای بهترین راه است و اینکه ایران به آن پایبند مانده و سازمان بین المللی انرژی اتمی قادر به نظارت و بازرسی از فعالیت های هسته ای ایران است.

خبرنگار سی ان ان افزود: این بحث اصلی مذاکرات بین مایک پمپئو و ترزا می خواهد بود چراکه انگلیس قویا به چیزی متفاوت تر از آنچه آمریکا به آن باور دارد، معتقد است.

رابرتسون ادامه داد: به همین دلیل ایران بنابر بند 26 توافق هسته ای که می گوید چنانچه یکی از امضاکنندگان این توافق تحریم ها را بار دیگر بر ایران اعمال کند آنگاه ایران مجاز است تا از این توافق تبعیت نکند.

خبرنگار سی ان ان درباره احتمال اعمال تحریم های طرف اروپایی علیه ایران در پی اعلام اخیر کاهش تعهدات گفت: از برخی منابع فرانسوی و دیگر منابع اروپایی شنیده شده که می گویند (این اقدام ایران) به معنی اعمال فوری تحریم ها نیست که آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا بلافاصله تحریم ها را بر ایران اعمال کنند چراکه یک ساز وکاری دراین زمینه به کار گرفته می شود.

وی ادامه داد: به یاد داشته باشید که اتحادیه اروپا در مخالفت با اقدام آمریکا در پایان بخشیدن به معافیت خرید نفت ایران نامه ای به آمریکا فرستاد و در آن ابراز تاسف کرده که این موضوع می تواند برجام را به مخاطره افکند.

رابرتسون افزود: شکاف عمیقی بین اروپا و آمریکا بر سر برجام وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا