خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرونشست زمین آفت زاینده رود خشک

تنها ورودی آب به حوضه آبخوان دشت اصفهان رودخانه زاینده‌رود است و زمانی که آبی در رودخانه جاری نشود، به ‌طور قطع آبخوان‌ها تغذیه نمی‌شود و تا زمانی که برداشت‌ها از منابع آبی ادامه داشته باشد، نگرانی برای فرونشست زمین همچنان به جا خواهد بود.

حسن ساسانی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیامی به مناسبت دوم فروردین‌ماه روز جهانی آب منتشر کرد، در این پیام آمده است:

سازمان ملل متحد هر سال به‌مناسبت روز جهانی آب در ۲۲ مارس، شعاری را با محوریت رفع چالش‌های جاری و آتی آب در نظر گرفته و اعلام می‌کند. تمامی کشورها با توجه به شعار آن سال برنامه‌های خود را تدوین می‌کنند و ذیل آن اهداف اطلاع رسانی خود را متمرکز می‌کنند. درون مایه شعار امسال، سال ۲۰۲۲ ، «آب زیر زمینی: نامرئی را مرئی کنیم» است که اهمیت منابع آب زیرزمینی را نمایان می‌کند.

کشورهای خاورمیانه از جمله ایران جزء کشورهای کم‌آب و خشک، و دارای منابع آب محدود در دنیا محسوب می‌شوند. بارندگی‌های کشور ما یک سوم میانگین جهانی و بارندگی اصفهان یک دوم میانگین کشور و یک ششم میانگین جهانی است.

میزان ذخیره آب در مخزن سد زاینده‌رود نسبت به میانگین بلندمدت ۷۷ درصد کاهش داشته است. دشت‌ها و منابع زیرزمینی آب استان اصفهان در وضعیت بحرانی و فوق بحرانی قرار دارند و به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی شاهد فرونشست زمین در دشت‌های مهیار، دامنه و اصفهان هستیم.

از ۳۵ دشت موجود استان که ۹۱ درصد وسعت استان اصفهان را دربر می‌گیرند، ۲۷ دشت ممنوعه و از بین آن‌ها ۱۰ دشت در وضعیت ممنوعه فوق بحرانی به سر می‌برند.

تنها ورودی آب به حوضه آبخوان دشت اصفهان رودخانه زاینده‌رود است و زمانی که آبی در رودخانه جاری نشود، به ‌طور قطع آبخوان‌ها تغذیه نمی‌شود و تا زمانی که برداشت‌ها از منابع آبی ادامه داشته باشد، نگرانی برای فرونشست زمین همچنان به جا خواهد بود.

به گزارش ایسنا، روز جهانی آب با تعطیلات نوروز در ایران مصادف است و هماهنگی فرابخشی میان سازمان‌های مرتبط با موضوع آب از جمله سازمان‌های دولتی، غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد، از این رو اهمیتی حیاتی دارد.

نظریه‌های مدرن منابع آب ثابت کرده‌اند راه حل مواجهه با مسائل آب با مردم گره خورده است و در بحران‌ها رسانه‌ها می توانند با اتخاذ روش مناسب مردم را به رفتار و مواجهه صحیح تشویق کنند.

دخالت عامل انسانی در بروز مشکلات تغییر اقلیم اهمیت مشارکت ذینفعان بر حفظ و حراست از منابع آب را به ما یادآوری می‌کند. از طرفی آموزش، اطلاع رسانی و آگاه‌سازی در بلندمدت به بسیج و مشارکت تمام ذینفعان منجر می‌شود.

کشورها در طول تاریخ برای توسعه پایدار مراحل مختلفی را تجربه کرده‌اند و بشر به این نتیجه رسیده است که بدون حفظ و حراست از محیط زیست امکان توسعه همه جانبه و پایدار وجود ندارد.

ما به تحولات اساسی و تغییرات بنیادین در تمام بخش‌های مصرف شامل کشاورزی، صنعت، بهداشت و محیط زیست نیاز داریم تا سبک زندگی امروز با توجه به شرایط موجود سازگار شود.

امیدواریم با روند بارشی مناسب در سال جدید بتوانیم با رعایت تعادل در تمامی بخش‌های محیط زیست، شرب، صنعت و کشاورزی حداقل آب مورد نیاز را تأمین کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا