خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقال آب دریای خزر به مرکز ایران؟

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: یکی از برنامه های دولت گذشته این بود که برای استان‌های همجوار آب از خزر منتقل شود اما فعلا اجرایی و عملیاتی نشده است، در هر حال یکی از اهداف حل مشکل کم آبی انتقال آب از خزر بوده است.

علی اصغر خانی در گفت وگو با ایلنا، درباره وضعیت آب استان سمنان اظهار داشت: در مباحثی که در کمیسیون عمران با وزیر نیرو مطرح شد اینکه در کل کشور ۳۰۰ شهر وضعیت آبی مناسبی ندارند البته این تعداد در نوسان است برخی از فصول تعداد شهرها افزایش و در برخی زمان‌ها از تعداد شهرهای دارای تنش آبی کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه استان سمنان از جمله شهرستان شاهرود از شهرهای دارای تنش آبی هستند، افزود: در برخی شهرها و استان‌ها مشکل کم آبی مربوط به صنعت است اما در این شهرستان به لحاظ تامین آب شرب هم با مشکل مواجهیم مثلا در شاهرود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب داریم.

عضو مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: در جلساتی که با مسئولین وزارت نیرو داشتیم قرار بر این است که برخی اقدامات برای رفع مشکل صورت گیرد که البته بعضی این پروژه‌ها زمانبر هستند و هزینه زیادی دارد که در حال حاضر دولت امکان تامین اعتبار را ندارد، البته برنامه‌های کوتاه مدت هم در دستور کار است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

وی درباره انتقال آب از خزر بیان داشت: یکی از برنامه‌های دولت گذشته این بود که برای استان‌های همجوار آب از خزر منتقل شود اما فعلا اجرایی و عملیاتی نشده است، در هر حال یکی از اهداف حل مشکل کم آبی انتقال آب از خزر بوده است.

خانی یادآور شد: پروژه یاد شده منتفی نشده است اما نگاه دولت‌ها به مباحث کلان متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: مبدا تامین آب برای هر استان و منطقه ابتدا از محل منابع ‌و داشته‌های آبی همان استان است و در غیر این صورت دولت مجبور است پروژه تعریف کرده و از استان‌ها و مناطق دیگر آب را منتقل کند مثلا در مورد سیستان و بلوچستان بنا بر این است که آب از دریای عمان منتقل شود.

وی تاکید کرد: تامین آب شرب یک استراتژی است و نه می‌توان با آن سیاسی و قومی و قبیله‌ای برخورد کرد و نه می‌توان تجزیه تحلیل اقتصادی کرد، موضوع آب حیاتی است و تامین آب شرب در هر شهر و روستایی باید در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا