خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برخی آنتالیا و استانبول را بهتر از ایران می‌شناسند!

دکتر پزشکیان گفت: کشورهایی که سابقه تاریخی و فرهنگی ندارند، برای جذب توریسم مشغول ساختن تاریخ و فرهنگ جعلی برای خودشان هستند، اما ما سال‌هاست این طرف نشسته‌ایم و مراحل تخریب میراث فرهنگی کشورمان به عنوان یکی از بزرگترین تمدن‌های روی زمین را نگاه می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان گفت: ما به طور کلی خیلی دیر به فکر مردمی کردن اقتصاد افتادیم و در این راه اشتباهاتی هم داشتیم، اما این تاخیر در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی بسیار بیشتر بود و در حال حاضر در بسیاری از نقاط، امکان جبران نیز از دست رفته است.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی افزود: در آمارها می‌گویند ایران در جمع 10 کشور برتر دنیا از نظر جذابیت‌های گردشگری است، اما سوال این است که ما چقدر از این داشته‌ها استفاده کردیم؟ از سوی دیگر اگر دقیق‌تر شویم، باید بپرسیم چه میزان توانسته‌ایم داشته‌ها و ظرفیت‌ها را حفظ کنیم؟ آیا هنوز همان میراث فرهنگی 50 سال پیش را از بناهای تاریخی تا سایت‌های باستانی و غیره در کشور داریم؟ چه تعداد از این آثار تخریب شده‌اند؟

وی ادامه داد: اگر امروز می‌بینیم که به جای شهرهای ایران، آنتالیا و استانبول به پاتوق تفریحی ایرانیان تبدیل شده‌اند و سالانه چند میلیارد دلار ارز کشور بابت سفر به این شهرها از ایران خارج می‌شود، به این دلیل است که اصلا تعریفی از صنعت گردشگری نداشته‌ایم و اصلا راهی نگشوده‌ایم که سرمایه‌گذار بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشد، این یک غفلت تاریخی است.

* ایرانی‌هایی که آنتالیا و استانبول را بهتر از ایران می‌شناسند

پزشکیان تاکید کرد: بسیاری هستند که متاسفانه استانبول و آنتالیا را بهتر از شهرهای ایران می‌شناسند و سالی یکی دو سفر به کشورهای منطقه دارند، اما تا امروز بسیاری از نقاط تاریخی و دیدنی کشور خودمان را از نزدیک سیاحت نکرده‌اند .

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین اضافه کرد: با این وجود جای خوشحالی دارد که در سال‌های اخیر به خود آمده‌ایم و مسیر سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری را آغاز کرده‌ایم. به قول معروف “ماهی را هر گاه از آب بگیریم تازه است”. ما باید این را در صنعت گردشگری کشور نشان دهیم.

* باید با شهامت بگوئیم وضعیت میراث فرهنگی فاجعه است

نایب رئیس اول مجلس با اشاره به برنامه‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در صنعت گردشگری و توریسم بیان کرد: کشورهایی که سابقه تاریخی و فرهنگی ندارند، برای جذب توریسم مشغول ساختن تاریخ و فرهنگ جعلی برای خودشان هستند، با این وجود ما سال‌هاست این طرف نشسته‌ایم و مراحل تخریب میراث فرهنگی ایران را به عنوان یکی از بزرگترین تمدن‌های دنیا را نگاه می‌کنیم. کار به جایی رسیده که حتی خبر این تخریب‌ها، برای‌مان عادی شده است. باید شهامت داشته باشیم و با صدای بلند بگوییم که این وضعیت یک فاجعه است .

وی گفت: ما نگران اقتصاد ملی و تهاجم فرهنگی هستیم، اما متوجه نیستیم که یکی از بزرگترین مزیت‌های اقتصادی و فرهنگی ما در حال از دست رفتن است. این بی‌توجهی نه مربوط به دولت خاص و نه گروه خاصی است، بلکه یک بی‌توجهی ملی است که در تمام ادوار و سطوح جامعه به وضوح دیده می‌شود.

*مجلس دهم آماده جبران غفلت‌های تاریخی

پزشکیان با اشاره به برنامه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی توسط سازمان میراث فرهنگی که از طریق صندوق احیاء انجام می‌شود، ادامه داد: قطعا در این کار مشکلات زیادی وجود دارد و به طور یقین نمی‌توان گفت که مجلس به عنوان مجموعه نمایندگان توان کشف تمام ابعاد این مشکلات را دارند. چرا که این بحث یک موضوع تخصصی و فنی است که کارهای کارشناسی خود را طلب می‌کند و این کارها و آسیب‌شناسی‌ها باید در مجموعه سازمان میراث فرهنگی انجام شوند .

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با این حال به دلیل نقش انحصاری مجلس در قانون‌گذاری و توان ویژه‌ای که در تسهیل مراحل این کار دارد، قطعا از پیشنهادات و همفکری‌های سازمان میراث فرهنگی برای سرعت گرفتن این اقدامات و کیفی شدن بهره‌برداری از بناهای تاریخی توسط بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

او افزود: در مجلس دهم این آمادگی وجود دارد که جلساتی با محور همین بحث با کارشناسان و مدیران و مسئولان ذیربط برگزار شود تا غفلت تاریخی ما جبران شود .

وی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی می‌تواند در فرآیند واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی مجلس را در مراحل قانون گذاری و همینطور معرفی این ظرفیت ها در کنار خود ببیند .

به گزارش روابط عمومی صندوق احیاء، پزشکیان گفت: ما اگر بتوانیم با موفقیت و مشارکت گسترده‌ی بخش خصوصی، بناهای تاریخی خود را احیاء کنیم و آنها را به شهروندان معرفی کنیم، در واقع شکوه فرهنگی خود را به نمایش گذاشته‌ایم، در  آن زمان است که می‌توانیم به نسل‌های جوان و نسل‌های بعد خود بگوییم که چه پیشینه فرهنگی پشت سر آنها قرار دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا