خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نشست ناتو در بروکسل، حمله به مقر فرماندهی اوکراین

در شرایطی که رهبران ناتو از قصد خود برای ادامه تنبیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین و حمایت نظامی از کی‌یف خبر دادند، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: عدم تلاش بروکسل برای تشویق کی‌یف برای حل و فصل اوضاع از طریق مذاکره، گویای علاقه آنها به ادامه جنگ است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در یک نشست فوق العاده در مقر ناتو در بروکسل گرد هم جمع شدند تا درباره افزایش کمک‌ها به اوکراین و تقویت حضور نظامی این ائتلاف در جهت گیری به سمت شرق گفتگو کنند.

در پایان این اجلاس، تصمیم گرفته شد تا گروه‌های نبرد چندملیتی مضاعفی در خاک بلغارستان، مجارستان، رومانی و اسلواکی ایجاد شود. این اقدام پاسخی به حمله نظامی روسیه به اوکراین و به منظور تضمین امنیت همه متحدان ناتو در منطقه طراحی شده است.

علاوه بر این، ائتلاف قصد خود را برای تقویت حمایت از اوکراین، “از جمله امنیت سایبری و مقابله با تهدیدات شیمیایی و هسته‌ای” اعلام کرد. کشورهای ناتو موافقت کردند که به حمایت نظامی خود از کی‌یف ادامه دهند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در آستانه نشست بروکسل گفت که ناتو خود را بخشی از درگیری در اوکراین نمی‌داند و قرار نیست به آنجا نیرو بفرستد.

ضمن اینکه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز در پیامی ویدئویی برای سران کشورهای عضو ناتو، از آنها خواست بدون هیچ محدودیتی به کشورش کمک نظامی کند. وی گفت: «من از شما می خواهم در نگرش و ارزیابی خود تجدید نظر کنید و امنیت ما را تامین کنید. شما می توانید یک درصد از هواپیماهای خود و یک درصد از تمام تانک‌های خود را به ما بدهید. ما نمی توانیم آنها را بخریم و چنین تدارکاتی تنها به تصمیم ناتو بستگی دارد.»


منابع غربی: روسیه 10 گردان تاکتیکی تازه‌نفس به اوکراین اعزام می‌کند

فایننشال تایمز به نقل از منابع غربی گزارش داد شواهد اطلاعاتی از تصمیم روسیه برای اعزام 10 گردان تاکتیکی تازه‌نفس به اوکراین حکایت دارد.

حمله موشکی روسیه به مقر فرماندهی نیروی هوایی اوکراین

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد مقر فرماندهی این نیرو در شهر وینیستا (در 250 کیلومتری جنوب غربی کی‌یف) هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

به گفته این مقام اوکراینی، دست‌کم 6 فروند موشک کروز به مقر فرماندهی نیروی هوایی اوکراین اصابت کرده و خسارات جدی به آن وارد شده است.

ادعای کشته شدن یک ژنرال روس در جنوب اوکراین

الکسی آرستوویچ از مشاوران ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین طی بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای کشورش سپهپد «یاکوف رزانتسف» فرمانده لشکر 49 ارتش روسیه را در فرودگاه چورنوبایکوا در نزدیکی شهر خرسون کشته‌اند.

با احتساب این فرمانده روس، تعداد ژنرال‌های روسی که مقامات کی‌یف ادعای کشته شدن آنها را مطرح کرده‌اند، به 5 نفر رسیده است.

احضار سفیر روسیه در فرانسه به دلیل یک توئیت

خبرگزاری فرانسه گزارش داد وزارت امور خارجه فرانسه عصر امروز سفیر روسیه در پاریس را به دلیل آنچه انتشار یک «توئیت غیرقابل قبول» خوانده شده، احضار کرده است.

سفارت روسیه در فرانسه اخیراً کاریکاتوری را در حساب کاربری رسمی خود منتشر کرد که در آن تلاش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای ترویج تفکرات نئونازی‌ و همچنین روسیه‌هراسی در اروپا، به صورت هنرمندانه‌ای به تصویر کشیده است.

معاون ترامپ: اوکراینی‌ها با سلاح‌هایی که ما در اختیارشان قرار دادیم، می جنگند

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز اعلام کرد سربازان اوکراینی در جنگ با روسیه، از سلاح‌هایی که دولت ترامپ در اختیارشان قرار داده بود، استفاده می‌کنند.

وی در این خصوص به فاکس نیوز گفت: «دولت اوباما-بایدن فقط غذا و پتو برای آنها [سربازان اوکراینی] فرستاد. ما ارتش اوکراین را تجهیز کردیم.»

روسیه: پیشرفتی در زمینه حل‌وفصل اختلافات اصلی با اوکراین حاصل نشده است

شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده روسیه اعلام کرد اگرچه روسیه و اوکراین به حل‌وفصل برخی مسائل فرعی نزدیک شده‌اند، اما هنوز به پیشرفتی در زمینه حل‌وفصل اختلافات اصلی میان دو کشور دست نیافته‌اند.

ورود 253 هزار پناهجوی اوکراینی به آلمان

وزارت کشور آلمان اعلام کرد از آغاز جنگ اوکراین تاکنون حدود 253 هزار پناهجوی اوکراینی وارد آلمان شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه کشته شدن 1351 نظامی روس در اوکراین را تأیید کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد از آغاز «عملیات ویژه» این کشور در اوکراین [5 اسفند 1400] تاکنون 1351 نظامی روس کشته و 3825 نفر نیز زخمی شده‌اند.

روسیه: کی‌یف و چند شهر دیگر اوکراین را محاصره کرده‌ایم

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور تاکنون شهرهای کی‌یف، خارکیف، چرنیهیف، سومی و میکولایف را به محاصره درآورده و شهر خرسون و بخش زیادی از شهر زاپوریژیا را تصرف کرده‌اند.

این وزارتخانه تأکید کرد اهداف مرحله نخست عملیات نیروهای نظامی روسیه در اوکراین به طور کامل محقق شده است.

کرملین اتهام نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی تسلیحات را رد کرد

دولت روسیه اتهامات مربوط به نقض کنوانسیون های بین المللی تسلیحات با استفاده از بمب های فسفر در اوکراین را رد کرده است. “دیمیتری پسکوف”، سخنگوی کرملین به خبرنگاران در مسکو گفت: روسیه هرگز کنوانسیون های بین المللی را نقض نکرده است.
“ولادیمیر زلنسکی”، رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا روسیه را به استفاده از بمب‌های فسفر علیه مردم صلح‌جو متهم کرده است.

گفتگوی تلفنی رهبران چین و انگلیس

“شی جین پینگ”، رئیس‌جمهور چین و “بوریس جانسون”، نخست‌وزیر بریتانیا درباره جنگ اوکراین به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. به گزارش رسانه های دولتی چین، شی در این تماس تلفنی متعهد شد که نقش سازنده ای در متقاعد کردن اوکراین و روسیه برای مذاکره صلح داشته باشد.

نگرانی آلمانی‌ها درباره وقوع جنگ جهانی سوم

بر اساس نظرسنجی موسسه “سیوی” که به سفارش هفته نامه “اشپیگل” انجام شده است، 62 درصد از آلمانی ها نگران هستند که جنگ در اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم شود. 55 درصد شهروندان این کشور هم نگرانند که روسیه در این جنگ از تسلیحات اتمی استفاده کند. 78 درصد شهروندان هم بر این عقیده هستند که این درگیری می تواند منجر به یک بحران اقتصادی جهانی شود. بر این اساس تقریباً 80 درصد آلمانی ها از یک تحول اقتصادی در آلمان در نتیجه افزایش قیمت انرژی بیم دارند.
لاوروف: غرب جنگ هیبریدی علیه روسیه به راه انداخته است

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه با توجه به تحریم های غرب علیه کشورش از «جنگ هیبریدی» علیه مسکو صحبت کرده است.
لاوروف گفت که سیاستمداران اروپایی می خواستند روسیه را “ویران کنند، بشکنند، نابود کنند، خفه کنند”. وی افزود: وقتی این بی قانونی تحریم ها را می بینیم، البته واضح است که همه این ارزش هایی که همکاران غربی ما دائماً برای ما تبلیغ کرده اند بی ارزش است.

3.7 میلیون پناهنده تا به حال اوکراین را ترک کرده‌اند

بر اساس اطلاعات آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، حدود 3.7 میلیون پناهجو تاکنون اوکراین را ترک کرده اند.

مسکو تلاش آمریکا برای حذف این کشور از جی 20 را بی اهمیت خواند

دولت روسیه تلاش ایالات متحده برای حذف این کشور از گروه 20 را بی اهمیت توصیف کرد. “دیمیتری پسکوف”، سخنگوی “ولادیمیر پوتین”، رئیس جمهور روسیه گفت: «این فرمت مهم است، اما در شرایط کنونی، با توجه به اینکه بیشتر کشورهای عضو دروضعیت جنگ اقتصادی با ما هستند، هیچ اتفاق بدی رخ نخواهد داد.
وی هشدارهای آمریکا در مورد استفاده روسیه از سلاح های شیمیایی در اوکراین را یک مانور تاکتیکی توصیف کرد. سخنگوی دفتر ریاست جمهوری در مسکوهمچنین گفت: این اقدام تنها در خدمت منحرف کردن توجه از مسائل ناخوشایند برای ایالات متحده است. وی همچنین گفت که ارتش اکنون پیشنهاداتی را به پوتین ارائه خواهد داد که روسیه چگونه باید در قبال تقویت جناح شرقی ناتو واکنش نشان دهد..

دستور پوتین به گازپروم برای انجام معاملات گازی با روبل

“ولادیمیر پوتین”، رئیس‌جمهور روسیه به غول انرژی گازپروم دستور داده است که پرداخت‌های صادرات گاز طبیعی خود را به واحد پول محلی یعنی روبل، بپذیرد. کرملین اعلام کرد که در روزهای آینده، این شرکت باید این مسئله را مورد ارزیابی قرار دهد که چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین همچنین خاطرنشان کرد که نواتک، بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع روسیه، چنین دستورالعملی را دریافت نکرده است.

مدودوف: تحریم‌ها تاثیری بر دولت روسیه ندارد

“دیمیتری مدویدیف”، رئیس جمهور سابق روسیه و نایب رئیس فعلی شورای امنیت ملی این کشور، در مصاحبه با «ریانووستی»، گفت: این احمقانه است که باور کنیم تحریم‌های غرب علیه روسیه کوچک‌ترین تأثیری بر دولت مسکو خواهد داشت.
وی افزود: این تحریم ها فقط جامعه روسیه را تقویت می کنند و باعث نارضایتی مردم از مقامات نمی شوند.

حزب دولتی آلمان خواستار تسریع روند پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا شد

“لارس کلینگ بیل”، رئیس حزب دولتی سوسیال دموکرات آلمان خواستار تسریع روند پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا شد. وی گفت: “اینها اروپایی هستند. و این درست است که به صراحت به اوکراین بگوییم: ما شما را در اتحادیه اروپا می خواهیم!” وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر چندین کشور از حمله روسیه می ترسند، گفت: اکنون باید اقدامات ژئوپلیتیکی انجام شود.

توافق آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر تشکیل کارگروه مشترک امنیت انرژی

“جو بایدن”، رئیس جمهور آمریکا و “اورزولا فون در لاین”، رئیس کمیسیون اروپا، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در بروکسل از تشکیل کارگروه مشترک برای کاهش وابستگی اروپا به سوخت های فسیلی روسیه و تقویت امنیت انرژی اروپا خبر دادند.
به این ترتیب آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر کارگروه مشترک امنیت انرژی توافق کردند .
این کار گروه ویژه امنیت انرژی، باید توسط نماینده ای از کاخ سفید و نماینده ای از کمیسیون اروپا رهبری شود. مشترکا قرار است در این راستا کار شود که امنیت انرژی اوکراین و اتحادیه اروپا به منظور آمادگی برای زمستان آینده و پس از آن تضمین شود و همزمان هدف اتحادیه اروپا برای پایان دادن به وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه هم مورد حمایت قرار می گیرد.
هم زمان کاخ سفید از تحویل بیشتر گاز طبیعی به اروپا خبر داد. ایالات متحده با همکاری سایر کشورها می خواست تضمین کند که حداقل 15 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع اضافی در سال جاری به اروپا صادر شود. قرار است در آینده این دامنه وسیع تر شود.
فون در لاین و بایدن همچنین تأکید کردند که تحریم‌های مشترک علیه روسیه تأثیرگذار بوده است.

قطار هلسینکی به سنت پترزبورگ دیگر حرکت نمی‌کند

از دوشنبه آینده، قطار بین هلسینکی پایتخت فنلاند و کلان شهر روسیه سنت پترزبورگ دیگر حرکت نخواهد کرد. شرکت راه‌آهن فنلاند اعلام کرد که تاکنون خدمات قطار مطابق با دستورالعمل‌های مقامات حفظ شده است تا شهروندان فنلاندی بتوانند روسیه را به مقصد فنلاند ترک کنند. آنها در چند هفته گذشته برای انجام این کار وقت داشتند.
قطار سریع السیر آلگرو مسیر تقریباً 400 کیلومتری بین هلسینکی و سنت پترزبورگ را در سه ساعت و نیم و با سرعت بالا طی می کرد. اخیرا با توجه به اینکه روسیه و اروپا حریم هوایی را برای طرف مقابل مسدود کردند، تنها راه ارتباطی مهم حمل و نقل عمومی بین طرفین این مسیر بوده است.

بایدن به لهستان می‌رود

“جو بایدن”، رئیس جمهور آمریکا در سفر دو روزه خود به لهستان در ورشو سخنرانی خواهد کرد. سخنگوی سفارت آمریکا در ورشو به خبرگزاری آلمان گفت که این سخنرانی قرار است بعدازظهر روز شنبه بین ساعت 5 تا 6 بعدازظهر انجام شود.
بایدن روز جمعه از بروکسل به لهستان که مستقیماً با اوکراین هم مرز است، سفر خواهد کرد. رئیس جمهور ایالات متحده ابتدا می خواهد در مورد عملیات بشردوستانه برای مراقبت از پناهندگان در شهر رززوو در جنوب شرقی لهستان که حدود 90 کیلومتر با مرز فاصله دارد، اطلاعات بیشتری کسب کند. وی همچنین با سربازان آمریکایی مستقر در لهستان دیدار خواهد کرد و پس از آن برای گفتگو با رهبری لهستان به ورشو پایتخت این کشور خواهد رفت.

ادامه عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین با گذشت بیش از یک ماه از آغاز جنگ

با گذشت بیش از یک ماه از جنگ روسیه علیه اوکراین، مسکو همچنان به تایید عرضه گاز در مقیاس بزرگ از طریق اوکراین به اروپا ادامه می دهد. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، سرگئی کوپریانوف، سخنگوی گازپروم اعلام کرد که طبق سفارش مشتری اروپایی، 105.1 میلیون متر مکعب از طریق سیستم خط لوله کشور همسایه (اوکراین) در روز جمعه پمپاژ خواهد شد.

تاکید مجدد لهستان بر ماموریت حافظ صلح ناتو در اوکراین

“شیمون شینکوفسکی ول سک”، معاون وزیر امور خارجه لهستان بار دیگر خواستار تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه شده و به غرب نسبت به سیاست ترس، انفعال و تردید در قبال روسیه هشدار داد.
وی همچنین «مأموریت حافظ صلح ناتو» در اوکراین را که اخیرا از طرف دولت در این کشور پیشنهاد داده شده است را یکی از چندین گزینه علیه روسیه دانسته و در عین حال تاکید کرد که باید از تشدید جنگ جلوگیری کرد.

ابراز نارضایتی اوکراین از نتایج نشست ویژه اتحادیه اروپا

“آندری ملنیک”، سفیر اوکراین در آلمان اعلام کرد که از نتایج نشست ویژه اتحادیه اروپا ناراضی است. وی در عین حال اعلام کرد: “ما سپاسگزاریم که به اعمال تحریم های بیشتر فکر می کنید.”
وی تاکید کرد که در عین حال “ولادیمیر زلنسکی”، رئیس جمهور اوکراین و دولت از اینکه هیچ پیشرفتی در مورد تحریم احتمالی انرژی علیه روسیه حاصل نشده است، دلسرد هستند. وی تاکید کرد: این قوی ترین سلاح است و می دانیم که جمهوری فدرال آلمان نیز ترمز کرده است. ملنیک گفت که بسیاری این اقدام را خیانت به مردم اوکراین می دانند.
“ملنیک” از تصمیم آلمان برای ارسال تسلیحات به اوکراین ابراز قدردانی کرده و در عین حال گفت: با این حال، در سه هفته گذشته، تقریباً هیچ سلاحی از آلمان به آنجا نرسیده است. وی خواستار ارسال تسلیحات بیشتر برای اوکراین شد.

چین: تحریم‌های غرب علیه روسیه صلح را به اوکراین باز نمی‌گرداند

وانگ ون‌بین، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین امروز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که تحریم‌ها علیه روسیه تنها به نفع گروه کوچکی از ذینفعان غربی است و مانع از حل و فصل موفقیت آمیز بحران اوکراین و همچنین بازگرداندن صلح به این کشور می‌شود.

این دیپلمات چینی تاکید کرد: «پیشبرد مذاکرات بین روسیه و اوکراین بهترین راه برای حل وضعیت کنونی است و جامعه بین المللی باید مسکو و کی‌یف را به صلح تشویق کند، نه تشدید درگیری‌ها. ما همیشه معتقد بوده و هستیم که صلح با ارزش ترین چیز است و دستیابی به آتش‌بس در اسرع وقت ضروری است.»

افزایش سرعت روند کاهش وابستگی به انرژی روسیه در آلمان

“رابرت هابک”، وزیر اقتصاد آلمان اعلام کرد که کشورش در مسیر کاهش واردات گاز، نفت و زغال سنگ از روسیه در حال پیشرفت است. وی از موفقیت قابل توجه در این مسیر صحبت کرد.
“هابک” گفت که تا پایان تابستان و آغاز پاییز، آلمان می تواند به طور کامل بدون زغال سنگ روسیه کار کند. در مورد نفت، وی انتظار دارد واردات روسیه تا تابستان به نصف کاهش یابد. وزیر اقتصاد آلمان همچنین گفت که در مورد گاز، به استثنای چند سهم، می‌توان تا تابستان 2024 از واردات روسیه مستقل شد.

اردوغان: سامانه اس 400 دیگر بخشی از سامانه دفاعی ترکیه شده است

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه موضوع سامانه اس 400 پایان یافته است، گفت: این سامانه دیگر بخشی از منظومه دفاعی ما شده است.

بایدن: می‌دانیم استقلال از گاز روسیه برای اتحادیه اروپا گران تمام خواهد شد

رئیس جمهور آمریکا که در اروپا به سر می‌برد گفت: اتحادیه اروپا برای افزایش ظرفیت ذخیره گاز و اطمینان از استفاده موثر از آن کار خواهد کرد. با اتحادیه اروپا برای دستیابی به استقلال انرژی، به ویژه با پذیرش انرژی پاک، کار خواهیم کرد.

وی افزود: می‌دانیم استقلال از گاز روسیه برای اتحادیه اروپا گران تمام خواهد شد. ما به دنبال کاهش نیاز اروپا به گاز روسیه با فراهم کردن امکان دستیابی به 15 میلیون متر مکعب گاز اضافی هستیم.

بایدن گفت: ما نمی‌خواهیم پوتین بتواند نیروهایش را تقویت کند و جنگش را تامین مالی کند، بنابراین ممنوعیت واردات انرژی از روسیه را اعلام کردیم.

لاوروف تمایل غرب برای بازگشت به جهان تک قطبی را یک توهم خواند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که آرزوهای غرب برای بازگرداندن جهان تک قطبی باعث تنش در روابط بین‌الملل می‌شود و فدراسیون روسیه به همراه شرکا و متحدان خود با آن مقابله می‌کند.

به گفته لاوروف، روابط بین المللی در نتیجه تلاش بی امان غرب برای حفظ سلطه خود، تحت فشار شدیدی قرار گرفته است.

لاوروف این مسئله را در آغاز مذاکرات امروز خود با رئیس جمهوری آبخازیا در مسکو عنوان کرده است.

گزارش جدید وزارت دفاع روسیه از میزان خسارات وارده به ارتش اوکراین

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه ظهر امروز، جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که گروهی از “شکارچیان شب” – بالگردهای پیشرفته کا-52 و میگ-28ان متعلق به نیروهای هوا-فضای در عملیات ویژه شب گذشته، 24 واحد تجهیزات نظامی نیروهای مسلح اوکراین، از جمله هفت دستگاه تانک را منهدم کردند.

وی افزود: هواپیماهای نیروهای مسلح روسیه نیز شبانه 51 تاسیسات نظامی اوکراین، از جمله دو سامانه پدافند هوایی بوک-ام1 و یک دستگاه رادار سیستم موشکی اس-300 را در منطقه دنپروپتروفسک هدف قرار داده و از کار انداختند.

به گفته این مقام نظامی، در طول شب گذشته هواپیماهای عملیاتی-تاکتیکی و نیروهای مسلح روسیه، دو پایگاه فرماندهی، سه سامانه موشکی پرتاب چندگانه، دو سامانه موشکی ضد هوایی و همچنین سه قبضه توپ، دو انبار موشک، سلاح و مهمات توپخانه و 26 منطقه تمرکز تجهیزات نظامی را منهدم کردند.

سرلشکر کوناشینکوف گفت: «علاوه بر این، پدافند هوایی روسیه چهار پهپاد دیگر اوکراینی را سرنگون کرد. بدین ترتیب، از آغاز عملیات ویژه نظامی تاکنون 261 هواپیمای بدون سرنشین، 204 سامانه موشکی ضدهوایی، 1587 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، 163 موشک انداز چندگانه، 636 قبضه توپ صحرایی و خمپاره و همچنین 1397 دستگاه خودروی ویژه نظامی منهدم شده است.»

به گفته وی، ضمن اینکه واحدهای نیروهای مسلح فدراسیون روسیه طی شب گذشته 4 کیلومتر دیگر پیشروی کرده و کنترل چند منطقه مسکونی جدید را به دست گرفتند.

روسیه محدودیت‌هایی را برای انتقال وجوه به کشورهای غیردوست اعمال می‌کند

بانک مرکزی روسیه امروز جمعه اعلام کرد که فدراسیون روسیه در واکنش به مسدود شدن بخشی از ذخایر ارزی خود، محدودیت‌هایی را برای انتقال وجوه به کشورهای غیردوست به میزان مبالغ قابل مقایسه اعمال کرده است.
علاوه بر این، مقامات بانکی در واکنش به تحریم‌های غرب، فروش اوراق بهادار توسط سرمایه گذاران خارجی و خروج وجوه از سیستم مالی روسیه را ممنوع کرده‌اند.

بازداشت یک جاسوس اوکراینی در شهر خاباروفسک روسیه

دفتر روابط عمومی سرویس امنیت فدرال روسیه امروز، جمعه اعلام کرد که نیروهای امنیتی یکی از ساکنان شهر خاباروفسک را به دلیل تلاش برای انتقال اطلاعات طبقه بندی شده به سرویسهای ویژه اوکراینی بازداشت کردند.

طبق اطلاعات بدست آمده این شهروند ساکن خاباروفسک به طور ناشناس از طریق اینترنت به سرویس ویژه اوکراین پیشنهاد انتقال اطلاعات در ازای دریافت پاداش نقدی داده بود که این اطلاعات ممکن بود به ضرر امنیت فدراسیون روسیه، از جمله به منظور انجام اقدامات خرابکارانه استفاده شود.

در نتیجه اقدامات به موقع، فرد بازداشت شده موفق به اجرای نقشه خود نشد.

روسیه: با موشک‌های کروز نقطه‌زن یک مخزن بزرگ سوخت نزدیکی ‌کی‌یف را نابود کردیم

وزارت دفاع روسیه امروز جمعه اعلام کرد با موشک‌های کروز دوربرد نقطه‌زن «کالیبر» یک مخزن بزرگ سوخت در نزدیکی کی‌یف را نابوده است.

پیش از این رسانه‌ها ویدئویی منتشر کرده بودند که نشان می‌داد نیروی دریایی روسیه از دریای سیاه در حال شلیک موشک به سمت اوکراین است.

روسیه: آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین با سرمایه هانتر بایدن پسر رئیس جمهور اوکراین تاسیس شده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی که در اوکراین دایر هستند با سرمایه هانتر بایدن پسر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تاسیس شده‌اند.

نظامیان آمریکایی حضور خود در اوکراین را تأیید کردند

گروهی از سربازان آمریکایی تایید کردند که به عنوان بخشی از نیروهای مسلح این کشور در خاک اوکراین حضور دارند.

مزدوران آمریکایی ویدئویی را از خود منتشر کردند که حضور آنها در جبهه جنگ اوکراین را نشان میدهد. در این ویدئو آن‌ها درباره اتفاقاتی که جلوی دوربین رخ می‌دهد به زبان مادری‌شان گفتگو می‌کنند.

در این ویدیو، نظامی آمریکایی می‌گوید: «ما در اینجا ساختمان‌های در حال سوختن، سلاح‌ها، موشک‌ها و بسیاری چیزهای سرگرم‌کننده دیگر داریم که این روز را به یک روز عالی تبدیل خواهد کرد.»

روز گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که سفارتخانه‌های اوکراین در خارج از این کشور همچنان به استخدام داوطلبان و مزدوران برای شرکت در جنگ در این کشور ادامه می‌دهند.

ادامه حملات ارتش اوکراین به مناطق مسکونی دونتسک

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی آتش‌بس امروز جمعه اعلام کرد که واحدهای نیروهای مسلح اوکراین طی 24 ساعت گذشته، 31 بار به مناطق مختلف دونتسک حمله کرده و 425 گلوله توپ شلیک کردند که در نتیجه گلوله باران یک غیرنظامی کشته و 36 نفر زخمی شدند، به 26 خانه و هفت تأسیسات زیرساختاری منطقه نیز آسیب رسید.

واحدهای ارتش اوکراین طی روز گذشته یک بار نیز به مناطق مسکونی در لوهانسک شلیک کردند.

نابودی یک پایگاه مزدوران خارجی در اوکراین با استفاده از سامانه موشکی “اسکندر”

وزارت دفاع روسیه امروز، جمعه ، با انتشار تصاویری از این عملیات، یادآور شد که نیروهای مسلح این کشور در جریان حمله با سلاح‌های دقیق به زیرساختار‌های نظامی نیروهای مسلح اوکراین، با استفاده از سامانه موشک‌های عملیاتی-تاکتیکی “اسکندر”، یک پایگاه آموزش مزدوران خارجی در خاک اوکراین را هدف قرار داده و منهدم کردند.

درخواست لهستان برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه

“ماتئوس موراویتسکی”، نخست وزیر لهستان، خواستار تحریم های بیشتر علیه روسیه شد. وی به عنوان نمونه به مسدود شدن تمامی بنادر برای کشتی های روسی اشاره کرده و تاکید کرد: روسیه باید از منابع مالی جدا شود.

ورود بیش از 422 هزار نفر از دونباس و اوکراین به خاک روسیه

یک مقام آگاه در نیروهای مرزبانی روسیه امروز جمعه به خبرگزاری تاس گفت که تعداد افرادی که از دو منطقه دونتسک و لوهانسک و دیگر مناطق اوکراین وارد خاک فدراسیون روسیه شده‌اند از 422 هزار نفر هم گذشت و تقریباً هر روز 20 هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته این منبع خبری، حدود 88 هزار نفر از پناهجویان را کودکان تشکیل می دهند.

طبق این اطلاعات، پناهجویان از مناطق شرق اوکراین در 348 مرکز اسکان موقت که برای آنها در 34 منطقه فدرال روسیه مستقر شده، اسکان داده شدند.

مقام روس: اقدامات غرب تنها باعث وحدت بیشتر روس‌ها شده است

دیمیتری مدویدیف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه امروز، جمعه، در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی “راشا تودی” اعلام کرد که غرب با محدودیت‌های اعمال کرده خود سعی می کند بر مردم روسیه تأثیر گذاشته و آنها را در مقابل مقامات قرار دهد، ولی برعکس، باعث تحکیم وحدت روس‌ها شده و این نقطه ضعف “تحریم‌های احمقانه” است.

مدویدیف همچنین تاکید کرد: «عملیات ویژه در اوکراین طبق برنامه در حال پیشرفت است و تا رسیدن به اهداف تعیین شده – غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین – ادامه خواهد داشت تا در نتیجه این کشور بی طرف شده، سیاست ضد روسی را کنار گذاشته و یک همسایه عادی باشد.»

هشدار ایتالیا به شهروندان درباره مشارکت در جنگ اوکراین

ایتالیا از شهروندان خود می خواهد که در جنگ اوکراین داوطلب نشوند. وزارت امور خارجه در رم هشدار داد که این مسئله ممکن است به عنوان نقض قوانین ایتالیا محسوب شده و مجازات برای آن در نظر گرفته شود. “یوجنیو اسپینا”، رئیس پلیس مسئول مبارزه با افراط گرایی در ایتالیا هم اعلام کرده که حدود 20 ایتالیایی در جنگ در اوکراین شرکت دارند. به گفته وی برخی در کنار ارتش اوکراین می جنگند در حالی که برخی دیگر به جدایی طلبان در شرق این کشورپیوسته اند. اسپینا گفت: در حال حاضر ما جنبش بزرگی در این مسیر نداریم، اما بسیاری از شهروندان می گویند که می خواهند بروند.

اعلام آمادگی آلمان برای تقویت بیشتر جناح شرقی ناتو

“اولاف شولتز”، صدراعظم آلمان بعد از نشست سران ناتو در بروکسل از تمایل آلمان برای تقویت بیشتر جناح شرقی ناتو خبر داد. وی در این باره گفت: ارتش آلمان در حال حاضر در لیتوانی و رومانی مستقر است. وی افزود: علاوه بر این، در حال حاضر واحدهای ضد هوایی در حال انتقال به اسلواکی هستند. شولتز گفت: «ما همچنین حاضریم در صورت درخواست در مورد اقدامات دیگری صحبت کنیم.»

هشدار ماکرون به شرکت‌های فرانسوی فعال در روسیه

“امانوئل مکرون”، رئیس جمهور فرانسه به شرکت های فرانسوی که هنوز در روسیه فعال هستند هشدار داد. ماکرون در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل خطاب به این شرکت ها گفت: شرکت‌ها در تصمیم‌گیری آزادند، اما باید از خطری که برای اعتبارشان می‌افتد آگاه باشند.
ماکرون گفت که از همه شرکت های فرانسوی که در روسیه فعالیت می کنند خواسته است به تحریم های اتحادیه اروپا احترام بگذارند.

شورای اروپایی: واشنگتن و بروکسل از تحقیقات درباره جنایات جنگی در اوکراین حمایت می‌کنند

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از تحقیقات در مورد جنایات جنگی احتمالی در حمله روسیه به اوکراین حمایت می کنند. “چارلز میشل”، رئیس شورای اتحادیه اروپا با اشاره به مشورت با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشست سران اتحادیه اروپا، در توئیتی نوشت: رهبران غربی از آغاز تحقیقات بین المللی، از جمله توسط دادستان دیوان کیفری بین المللی، و تلاش های مداوم برای جمع آوری شواهد درباره وحشی گری ها استقبال کردند.

درخواست پارلمان آلمان برای افزایش سرعت روند ارسال تسلیحات به اوکراین

“مایکل رات”، رئیس کمیسیون سیاست خارجی در پارلمان آلمان خواستار سرعت بیشتر در ارسال تسلیحات به اوکراین شد. این سیاستمداربلند پایه آلمانی با تاکید بر اینکه باید موتور توربو برای ارسال تسلیحات به اوکراین را روشن کرد، گفت: اکنون باید همه چیز برای تقویت ظرفیت دفاعی این کشور به منظور متقاعد کردن پوتین برای یافتن راه حل دیپلماتیک در مذاکرات انجام شود.

اوکراین: غرب باید از دور زدن تحریم‌ها از طرف مسکو جلوگیری کند

“الکساندر رودنیانسکی”، مشاور رئیس جمهور اوکراین معتقد است که توقف واردات نفت و گاز روسیه از اروپا امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. وی در گفتگو با یک رسانه آلمانی اعلام کرد: غرب باید از دور زدن تحریم های ضد روسی توسط مسکو جلوگیری کند. روسیه با اعلام اینکه در آینده پرداخت‌های واردات انرژی تنها به روبل پذیرفته می‌شود در حال مبارزه با تورم است که تا حدی در انجام آن موفق است.
“رودنیانسکی” شکایت کرد که “ولادیمیر پوتین”، رئیس جمهور روسیه همچنان از طریق صادرات نفت و گاز، جنگ علیه اوکراین را تامین مالی می کند. مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت: اگر این اقدامات متوقف نشود، ماشین جنگی متوقف نخواهد شد.

اتحادیه اروپا روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین متهم کرد

اتحادیه اروپا روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین متهم می کند. بر اساس بیانیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل که بامداد امروز جمعه منتشر شد، روسیه به غیر نظامیان حمله می کند و همچنین بیمارستان ها، مدارس و پناهگاه ها را هدف قرار می دهد. در این بیانیه آمده است این جنایات جنگی باید فورا متوقف شود.
علاوه بر این، کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم گرفته اند یک صندوق همبستگی برای حمایت مالی از اوکراین ایجاد کنند.
با توجه به موج عظیم پناهندگان از اوکراین، اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم اتحاد در برخورد با این مسئله تاکید کرد. در عین حال، از همه کشورهای عضو خواسته می‌شود تا تلاش‌های خود را با روحیه وحدت و همبستگی مداوم تشدید کنند. بر این اساس کمیسیون اتحادیه اروپا باید تمام اقدامات لازم را برای حمایت از این تلاش ها انجام دهد.

بیانیه اتحادیه‌های صنایع انرژی آلمان علیه تحریم‌های ضد روسی

اتحادیه های صنایع انرژی در آلمان علیه تحریم بخش انرژی روسیه موضع گیری کرده اند. در بیانیه ای که امروز از طرف این اتحادیه ها منتشر شد از دولت فدرال آلمان درخواست شده که از توقف حتی کوتاه مدت واردات انرژی از روسیه و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن جلوگیری کنند.

رایزنی تلفنی روسای جمهور اوکراین و مصر

ولودیمیز زلنسکی و عبدالفتاح السیسی روسای جمهور اوکراین و مصر در تماسی تلفنی تحولات اخیر را بررسی و بر ضرورت آتش بس تاکید کردند.

روسیه: ناتو از کی‌یف حمایت می‌کند زیرا به ادامه جنگ علاقه‌مند است

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در تفسیر نتایج نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل، اعلام کرد که ایالات متحده از این نشست ناتو برای “انضباط بخشیدن” به متحدان خود و بازدارندگی روسیه استفاده کرد.

زاخارووا گفت: «واشنگتن می‌تواند این نشست سران ناتو را در قلک ژئوپلیتیک خود ثبت کرده و بگوید که ما موفق شدیم متحدان خود را به دور کشورمان نظم بیشتری داده و کشورهایی که قادر به تصمیم گیری مستقل هستند را تحت فشار قرار دهیم. در مقابل این پس‌زمینه، ادعاهای اروپایی‌ها برای نوعی “استقلال راهبردی” به سادگی مضحک به نظر می‌رسد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد که تصمیم نشست ناتو برای حمایت بیشتر از مقامات اوکراین، گواه علاقه این ائتلاف به ادامه جنگ است، برای اینکه آنها حتی یک تلاش هم برای متقاعد کردن رهبران اوکراین برای حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع در دونباس انجام ندادند.

زلنسکی از اتحادیه اروپا خواست پذیرش اوکراین را به تاخیر نیندازد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین معتقد است که اتحادیه اروپا نباید در تصمیم گیری برای پذیرش این کشور در این جامعه دیر کند.

زلنسکی در سخنرانی خود برای شورای اروپا که ویدئوی آن صبح امروز، جمعه، در کانال تلگرامی رئیس جمهوری اوکراین منتشر شد، گفت: «و اکنون ما در حال ایجاد مسیری برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا هستیم. در اینجا از شما می خواهم که لطفاً در تصمیم گیری خود دیر نکنید. شما یک قدرت مستقل هستید و باید ببینید چه کسی لیاقتش را دارد و اوکراین باید در آینده نزدیک عضو اتحادیه اروپا شود و ما این شانس را داریم.»

بایدن: اوکراین درباره امتیازات ارضی به روسیه خود تصمیم بگیرد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل اعلام کرد که اوکراین باید خودش تصمیم بگیرد که آیا نیاز به دادن هرگونه امتیاز ارضی در مذاکرات با روسیه دارد یا خیر. او گفت: «این تصمیم گیری کاملاً در اختیار اوکراین است.»

البته در عین حال رهبر آمریکا یادآور شد که فکر نمی‌کند کی‌یف مجبور به انجام چنین اقدامی باشد. بایدن افزود که واشنگتن قصد ندارد در مذاکرات بین فدراسیون روسیه و اوکراین مداخله کند.

رئیس پنتاگون ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین را تایید کرد

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه با آلکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی خود گفتگوی تلفنی داشت که طی آن طرفین در خصوص ارائه کمک‌های نظامی به کی‌یف گفتگو کردند.

آنطور که جان کربی، سخنگوی پنتاگون در این باره یادآور شد: وزاری دفاع دو کشور درباره تداوم ارائه تسلیحات تهاجمی ایالات متحده به اوکراین، از جمله «کمک‌های امنیتی یک میلیارد دلاری که اخیراً توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شده» مذاکره کردند. آستین در این رایزنی تایید کرد که تسلیحات اعلام شده توسط واشنگتن قبلاً به منطقه ارسال شده است و پنتاگون همچنان از کی‌یف حمایت خواهد کرد.

پیش از این، جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته بود که ایالات متحده به طور روزانه یا هر دو روز یک بار، برای اوکراین تسلیحات ارسال می‌کند و این کمکهای نظامی ادامه خواهد یافت.

زاخارووا: اوکراین فرصت حفظ مرزهایش را از دست ندهد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که رهبری اوکراین فرصت باقی مانده برای حفظ یکپارچگی و استقلال این کشور از دست داده، ولی یک فرصت دیگر وجود دارد.

زاخارووا گفت: «آنها در حال حاضر شانس اصلی برای وجود اوکراین در داخل مرزهای خود، یک اوکراین مستقل و یکپارچه را از دست داده‌اند. این شانس بار دیگر در سال های 2014 و 2015 به آنها داده شده بود. اما اکنون هنوز فرصت باقی است، علیرغم این واقعیت که اکنون ما اظهارات زیادی در مورد اینکه چرا ما اصلاً گفتگو می کنیم، می‌شنویم.»

به گفته وی، مذاکرات بین هیئت‌های روسی و اوکراینی در قالب ویدئو کنفرانس همچنان ادامه دارد و مسائل نظامی، سیاسی و بشردوستانه در حال گفتگو بین طرفین است.

رهبران گروه7: هیچ ادعایی نسبت به مردم روسیه وجود ندارد

رهبران کشورهای گروه 7 که تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه وضع کردند، در بیانیه مشترکی پس از نشست خود در بروکسل، اعلام کردند که هیچ ادعایی علیه مردم روسیه ندارند.

در این بیانیه آمده است: «مردم روسیه باید بدانند که ما هیچ ادعایی علیه آنها نداریم. این رئیس جمهور (فدراسیون روسیه) ولادیمیر پوتین و دولت و حامیان او از جمله رژیم (الکساندر) لوکاشنکو در بلاروس هستند که این جنگ و پیامدهای آن را تحمیل کردند و این تصمیم آنهاست که تاریخ مردم روسیه را لکه دار کرده است.»

رهبران گروه 7 نسبت به تشدید “خشونتها علیه مردم روسیه و توهین به آنها ابراز نگرانی کرده و در عین حال تلاش رهبری روسیه برای محدود کردن دسترسی مردم به اطلاعات بی طرفانه از طریق سانسور” و همچنین “کمپین های اطلاعات نادرست مخرب” را محکوم کردند.

رایزنی آمریکا و اتحادیه اروپا درباره ادامه اقدامات علیه روسیه

ایالات متحده و اتحادیه اروپا درباره ادامه اقدامات محدودکننده علیه روسیه با هدف محدود کردن توان اقتصادی این کشور و اقدامات این کشور برای مقابله با تحریم‌های اعمال‌شده غربی تبادل نظر کردند. این مطلب در بیانیه منتشره از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی اعلام شد.

در این سند که روز پنجشنبه پس از نشست سران اتحادیه اروپا با ایالات متحده منتشر شد، آمده است: «آنها تلاش‌های مداوم خود برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر روسیه و بلاروس و همچنین تمایل آنها برای اتخاذ تدابیر مضاعف و توقف هرگونه تلاش برای دور زدن تحریم‌ها را بررسی کردند». علاوه بر این، بایدن و فون درلاین همچنین یک گروه کارشناسی مشترک در زمینه همکاری در عرصه انرژی تشکیل خواهند داد.

کی‌یف از دور جدید تبادل اسرا با روسیه خبر داد

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، شب گذشته، پنجشنبه اعلام کرد مبادله زندانیان بین فدراسیون روسیه و اوکراین در تاریخ 24 مارس (4 فروردین ماه) بر اساس فرمول “10 در ازای 10” انجام شد. وی گفت: «امروز به دستور رئیس جمهور زلنسکی، نخستین مبادله تمام عیار اسیران جنگی انجام شد و ما در ازای آزاد کردن 10 مهاجم اسیر، 10 نظامی خود را از دست دشمن رها کردیم.»

به گفته ورشچوک، کی‌یف همچنین 11 ملوان غیرنظامی روسی را در ازای بازگرداندن 19 ملوان اوکراینی از خدمه کشتی نجات “ساپفیر” به طرف روسی تحویل داد.

روسیه تبادل جدید زندانیان بین روسیه و اوکراین را تایید کرد

تاتیانا ماسکالکووا، نماینده تام الاختیار روسیه در مسائل حقوق بشر شب گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تبادل جدید اسیران جنگی بین روسیه و اوکراین در روز پنجشنبه، 24 مارس، بر اساس فرمول 10 در ازای 10 صورت گرفت. به گفته وی، علاوه بر این مبادله ملوانان غیرنظامی روسی با ملوانان غیرنظامی اوکراینی از کشتی نجات “ساپفیر” نیز انجام شد.

این مقام روس یادآور شد که متخصصان وزارت دفاع روسیه برای انجام مبادله و بازگرداندن نظامیان روسی به میهن، تلاش زیادی انجام دادند. روز گذشته ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت که روسیه و اوکراین تاکنون دو بار مبادله زندانیان را انجام داده‌اند.

اردوغان: به گفتگو با پوتین و زلنسکی ادامه خواهم داد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه نشست ناتو در بروکسل اعلام کرد که به گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی، روسای جمهوری روسیه و اوکراین برای سازماندهی دیدار بین دو طرف ادامه خواهد داد.

اردوغان گفت: ما به ابتکارات خود و مذاکرات با هر دو رهبر ادامه خواهیم داد. سیاست ما سیاست برقراری صلح است… . وظیفه ما این است که به کار ادامه داده و هر کاری که بتوانیم انجام خواهیم داد. رئیس‌ جمهوری ترکیه تاکید کرد که آنکارا در صورت لزوم برای حمایت یا میانجیگری در مذاکرات مسکو و کی‌یف آمادگی دارد.

کانادا 160 سناتور روس را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اعلام کرد که مقامات اوتاوا 160 عضو شورای فدراسیون (سنای) روسیه را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده‌اند. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل پس از نشست سران ناتو گفت: «امروز، کانادا با اعمال تحریم‌ها علیه 160 عضو شورای فدراسیون، فشار خود بر روسیه را افزایش داده است».

این در حالی است که روز پنجشنبه ایالات متحده هم اعمال تحریم‌هایی را علیه 328 نماینده دومای دولتی روسیه و همچنین سایر اشخاص حقیقی و حقوقی این کشور اعلام کرد.

ژاپن تحریم‌ها علیه روسیه را گسترش داد

وزارت خارجه ژاپن صبح امروز، جمعه اعلام کرد که مقامات توکیو تحریم‌های ضدروسی را به دلیل وخامت اوضاع در اوکراین و ادامه اقدامات نظامی روسیه در این کشور گسترش داده است. این فهرست شامل 25 روس دیگر، از جمله مقامات دولتی، اعضای خانواده آنها و بازرگانان روسیه است. 81 سازمان روسی از جمله چندین شرکت کشتی سازی نیز به این فهرست اضافه شدند.

علاوه بر این، دولت ژاپن صادرات کالاهای لوکس به روسیه را ممنوع کرده است.

نبنزیا قطعنامه مجمع عمومی درباره اوکراین را “شبه بشردوستانه” نامید

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد پس از نتایج رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یادآور شد که این مجمع با تصویب پیش نویس قطعنامه کشورهای غربی درباره وضعیت انسانی در اوکراین، از اختیارات خود فراتر رفته است.

این دیپلمات گفت: تحت فشار بی سابقه کشورهای غربی، مجمع عمومی مجدداً از اختیارات خود فراتر رفته و سعی کرد دستورالعمل هایی را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی صادر کند، در حالیکه صلاحیت این کار را ندارد.

به عقیده وی، این سند شبه بشردوستانه است، برای اینکه نویسندگان آن نیاز داشتند تا دوباره روسیه را محکوم کنند و با تفسیر یک طرفه از اوضاع، “برچسب های مختلف” را بر روی آن آویزان کنند.

نماینده روسیه: ناتو بیش از 10 هزار تن بمب بر سر مردم یوگسلاوی ریخت

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در نشست شب گذشته مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که در جریان بمباران یوگسلاوی در سال 1999، کشورهای عضو ناتو بیش از 10 هزار تن مواد منفجره بر روی این کشور خالی کردند که توان نابودی آنها 5 برابر قدرت بمب اتمی است که در هیروشیما در سال 1949 استفاده شد.

نبنزیا یادآور شد: «امروز 24 مارس (4 فروردین ماه) هرچند گذشت یک ماه از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در دفاع از دونباس است، ولی سالگرد دیگری نیز بشمار می رود. در تاریخ 24 مارس سال 1999، ایالات متحده و متحدانش در ناتو تهاجم نظامی را علیه جمهوری فدرال یوگسلاوی آغاز کردند که 78 شبانه روز به طول انجامید.»

به گفته وی، نیروهای ائتلاف بیش از 35 هزار سورتی پرواز انجام دادند، حدود 3 هزار موشک کروز شلیک کردند، بیش از 10 تن مواد منفجره به روی مردم این کشور خالی کردند. در نتیجه بمباران آمریکا و متحدانش در ناتو بیش از 2 هزار صرب از جمله کودکان، زنان و سالمندان کشته شدند.

روسیه به خروج کشتی‌های خارجی از بنادر اوکراین کمک خواهد کرد

سرهنگ میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز ملی کنترل دفاعی فدراسیون روسیه شب گذشته اعلام کرد که این کشور در حال ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای خروج 67 کشتی خارجی از بنادر اوکراین است. وی گفت: برای اینکه کشتی‌های خارجی بنادر اوکراین را به مقصد دریای آزاد ترک کنند، وزارت دفاع روسیه در حال ایجاد یک کریدور بشردوستانه است که یک مسیر امن برای این کشتی‌ها بوجود آید.

به گفته این مقام روس، در حال حاضر 67 کشتی خارجی از 15 کشور جهان همچنان در بنادر اوکراین گیر افتاده اند.

میزینتسیف یادآور شد: از روز جمعه، 25 مارس هر روز از 08:00 تا 19:00 به وقت مسکو یک کریدور بشردوستانه به طول 80 مایل دریایی در جهت جنوب غربی و خط ترددی به عرض 3 مایل گشوده خواهد شد. وی تاکید کرد که از طرف روسیه هیچ خطری برای آزادی ناوبری غیرنظامی در منطقه وجود ندارد.

آمریکا 4 تبعه روس را به حملات هکری به بخش انرژی جهانی متهم کرد

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، چهار تبعه روس در ایالات متحده به شرکت در حملات سایبری به تاسیسات انرژی جهانی متهم هستند.

وزارت دادگستری امروز دو کیفرخواست صادر کرد که در آن چهار متهم، اتباع روسی که برای دولت روسیه کار می‌کنند، به تلاش، حمایت و انجام هک رایانه‌ای، در دو توطئه جداگانه، بخش انرژی جهانی را طی سال‌های 2012 تا 2018 هدف قرار گرفته، متهم شدند. طبق این اطلاعات، این حملات هزاران رایانه متعلق به صدها شرکت فعال در عرصه انرژی در 135 کشور را هدف قرار داده است.

استرالیا تحریم‌هایی علیه دولت بلاروس و ارباب رسانه روسیه اعمال کرد

وزارت امور خارجه استرالیا امروز جمعه، 25مارس (5 فروردین ماه) اعلام کرد که دولت استرالیا تحریم‌هایی را علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس و اعضای خانواده وی اعمال کرده است.

در بیانیه منتشره آمده است: این اقدامات، یک ماه پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، نشان دهنده تلاش‌های مصمم ماست تا اطمینان حاصل شود که فدراسیون روسیه و کسانی که از تهاجم غیرقانونی آن به قلمرو همسایه دموکراتیک آن حمایت می‌کنند، بهای سنگینی را بپردازند.

دولت استرالیا همچنین تحریم‌های جدیدی را علیه 22 شهروند روس فعال در عرصه رسانه که آنها را “تامین کننده اطلاعات نادرست درباره تهاجم روسیه” نامیده، اعمال کرده است.

مدویدیف: جهان تک قطبی به رهبری آمریکا به پایان رسیده است

دیمیتری مدویدیف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه شب گذشته پنجشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “راشا تودی” اعلام کرد که ایالات متحده دیگر ارباب کره زمین نیست و جهان تک قطبی به سرکردگی آمریکا دیگر پایان یافته است.

این مقام روس همچنین در این مصاحبه به ارزیابی از اقدامات غرب در رابطه با روسیه در شرایط روند اوضاع پیرامون اوکراین پرداخت و مواضع مسکو در این خصوص را تشریح کرد.

نیروهای چچنی بر یک منطقه در شرق ماریوپل کنترل یافتند

رمضان قدیروف، رئیس چچن شب گذشته، پنجشنبه، در کانال تلگرامی خود نوشت: «واحدهای نظامی چچنی شرکت کننده در عملیات ویژه نظامی روسیه برای حفاظت از دونباس، منطقه لیووبرژنی ماریوپول، واقع در بخش شرقی شهر را از وجود باندهای ناسیونالیست اوکراینی پاک کرده و به کنترل خویش درآوردند.»

به گفته وی، مناطق مسکونی در شرق ماریوپل که بیش از 100 هزار نفر در آنجا زندگی می کنند، به طور کامل پاکسازی شده است. قدیروف با اشاره به اینکه ملی‌گرایان اوکراینی در حال فرار از ماریوپل هستند، گفت که نیروهای نظامی چچنی ساختمان دولت ماریوپل را نیز آزاد کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا