خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیلم / موج بی‌پایان مهاجرین افغان

تشدید حضور مهاجران افغانستانی در ایران تحلیل‌های متفاوتی از آثار اقتصادی و اجتماعی آن‌ها مطرح شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، «جنوب تهران در محاصره افغانستانی‌ها»، «۷۵ درصد زایمان‌های تهران و حاشیه تهران مربوط به زنان افغانستانی است»، «۸۰ درصد مدارس کشور به‌خاطر حضور اتباع افغان دوشیفته شده‌اند»

اینها فقط چند نمونه از اخباری است که البته شاید با چاشنی اغراق این روزها راجع به افغانستانی‌ها در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که این اخبار و البته جریانی که در فضای مجازی شکل‌ گرفته بیش از آنکه ناشی از روحیه مهاجر ستیزی باشد، به دلیل نگرانی‌هایی است که جامعه ایرانی درباره روند رو‌به‌رشد مهاجرت‌های بی‌قاعده مهاجران افغانستانی دارد. آن هم در شرایطی که سیاستگذاران از یکسو سیاست مشخص و شفافی در قبال مهاجران ندارند و از سوی دیگر، دولتی که با انبوهی از مسائل و بحران‌ها روبرو است.

حتی در مورد تعداد مهاجران افغانستانی نیز آمار روشنی از سوی دولتمردان ارائه نمی‌شود؛‌ در حالی احمد وحیدی، وزیر کشور هفته گذشته گفته بود که حدود ۵ میلیون تبعه افغانستانی در ایران حضور دارند که برخی منابع این عدد را تا ۸ میلیون نفر نیز برآورد می‌کنند. با این وجود آنگونه که جوکار، رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس به جهان صنعت می‌گوید: در حال حاضر آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد و  هر کس اقدام به ارائه آمار قطعی کند، طبیعتا اطلاعات درستی ارائه نکرده است.

در این شرایط میان کارشناسان نیز اختلاف نظرهایی در خصوص افزایش مهاجران افغانستانی وجود دارد؛ برخی بر این باورند که فرصت‌های حضور اتباع افغانستانی بیش از تهدید‌های آن است و گروهی نظر متفاوتی دارند.

حسن فروزان‌فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با جهان صنعت معتقد است که مهاجرت می‌تواند امر مبارکی برای اقتصاد ایران باشد، اما در شرایط کنونی از یکسو یارانه‌ها و ریخت و پاش‌های بی‌حساب و کتابی که باید در اختیار ایرانی‌ها باشد، در اختیار آنها قرار می‌گیرد و از سوی دیگر،‌ این مهاجران به صورت غیر‌قانونی و به کارهای غیررسمی مشغول هستند که نه‌تنها مالیاتی نمی‌پردازند بلکه حتی گاهی مشکلات امنیتی یا مسائل فرهنگی آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کنند.

دکتر «سیامک زندرضوی» جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی آنگونه که به جهان صنعت گفته: افغانستانی‌ها میدان را برای نیروی کار ایرانی تنگ نمی‌کنند، زیرا بخش مهمی که این روزها به دنبال کار هستند، زنان و مردان تحصیلکرده‌ای هستند که از انجام کارهای سخت و طاقت‌فرسا مانند ساختمان، کشاورزی و غیره اکراه دارند؛ مشاغلی که عمدتا توسط مهاجران افغانستانی انجام می‌گیرد.

همچنین دکتر «سیمین کاظمی» جامعه‌شناس و پزشک در گفتگو با جهان صنعت معتقد است که در حال حاضر رویکرد غالب در مواجهه با مهاجران همان رویکرد اقتصادی است که سود و زیان حضور افغانستانی‌ها را محاسبه می‌کند و فورا از مهاجران تهدیدی وحشتناک ساخته می‌شود و عملا نگاه نوع‌دوستانه به حاشیه رفته، در عوض نگاه متعصبانه و تبعیض‌آمیز قوت گرفته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا