خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بایدن باید سخنان خود در مورد روسیه را کنترل کند

ریچارد هاس: نمی‌دانیم سخنان بایدن را چگونه باید جبران کرد حرف‌های بایدن وضعیت خطرناک کنونی را خطرناک‌تر کرده و آسیب‌های آن انکارناپذیراست.

به نقل از پایگاه خبری اینسایدر، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در سخنرانی خود در ورشو لهستان گفت: به خاطر خدا، این مرد (ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه) دیگر نمی‌تواند در راس قدرت باشد.

ریچارد هاس، دیپلمات کهنه‌کار و رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توییتی نوشت: بایدن یک موقعیت دشوار را سخت تر و یک موقعیت خطرناک را خطرناک تر کرد. این بدیهی است. نمی‌دانم این اظهارات را چطور باید با کمترین خسارت جبران کرد. اما من به دستیاران ارشد او پیشنهاد می کنم با همتایان خود تماس بگیرند و آمادگی ایالات متحده برای معامله با دولت روسیه را به وضوح اعلام کنند.

وی افزود: اظهارات بایدن “نمی‌تواند اولویت پایان دادن به جنگ آن هم براساس شرایطی که مورد قبول اوکراین باشد را محقق کند و در عوض با تشدید تنش از سوی پوتین دلسردی‌هایی را بوجود می آورد.

این دیپلمات در ادامه افزوده است: این اظهارات، پوتین را نسبت به هرگونه مصالحه و سازش دلسرد می‌کند. چرا او باید از خود خویشتن‌داری نشان دهد؟ پوتین آن را تاییدی بر آنچه که همیشه به آن اعتقاد داشته است تلقی خواهد کرد که خطر گسترش دامنه و مدت جنگ را به دنبال دارد.

به گفته وی پوتین یک قصاب و یک جنایتکار جنگی، اما مشخص نیست که چگونه گفتن این موضوع به منافع ما خدمت می‌کند، زیرا می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ (الویت شماره 1 در حال حاضر) و همچنین نیاز آینده برای معامله با پوتین در مورد ثبات هسته‌ای، ایران، کره شمالی، سوریه و غیره را محدود یا پیچیده کند.

هاس تصریح کرد: رئیس‌جمهور با درخواست تغییر رژیم فقط اهداف جنگی ایالات متحده را گسترش داد. انجام این کار علاوه بر خطرات احتمالی در حیطه قدرت ما نیست، این باعث افزایش تمایل پوتین به مبارزه تا پایان خواهد شد و احتمال رد مصالحه، تشدید یا هر دو را افزایش می‌دهد.

هاس به روزنامه پولیتیکو نیز گفت اینکه کاخ سفید فورا اظهارات جو بایدن را پس گرفت، نشانگر این واقعیت این است که اظهارات فی‌البداهه و بدون مقدمه بایدن می‌تواند به‌عنوان “باور واقعی” او علی‌رغم نوشته‌های تنظیم شده تلقی شود.

کاخ سفید گفته بود که منظور رئیس جمهور بایدن این بود که پوتین دیگر نمی‌تواند قدرت خود را علیه کشورهای همسایه‌اش اعمال کند. رئیس جمهوری آمریکا درخصوص “قدرت پوتین در روسیه” و یا “تغییر حکومت” صحبت نکرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا