خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درگذشت رضا براهنی و شکل‌‌گیری دوقطبی متفاوت در فضای توئیتر

کانال تحلیل شبکه‌های اجتماعی مجازی درباره‌ی شکل‌‌گیری دوقطبی پس از درگذشت رضا براهنی نوشت:

به دنبال درگذشت رضا براهنی شاعر و منتقد ادبی، فضای توئیتر باز هم دو قطبی شد. برخی از کاربران توئیتری با توجه به سوابق براهنی در سال‌های پیش و پس از انقلاب، بابت درگذشت وی ابراز شادمانی کرده و برخی دیگر نسبت به مرگ او غمناک شدند و همین امر فضای توئیتر را در خصوص درگذشت رضا براهنی دوقطبی کرد؛ دو قطبی که متأثر از دوقطبی برانداز-انقلابی نبود.

بررسی شبکه ریتوئیت‌های این موضوع نشان می‌دهد که سلطنت‌طلبان و بخشی از براندازان و مخالفان جمهوری اسلامی بابت درگذشت رضا براهنی ابراز خوشحالی کرده‌اند یا نسبت به او بدگویی کرده‌اند. تعداد کاربرانی که در این امر در قالب توئیت یا ریتوئیت مشارکت داشته‌اند، بیش از ۲۳۰۰ کاربر بوده که عدد قبل توجهی است. این کاربران او را متهم کرده‌اند که با بیان روایت‌های دروغ از شکنجه‌های ساواک، در سقوط حکومت پهلوی نقش داشته است و باید از این بابت عذرخواهی می‌کرده است.

در سوی دیگر اما اصلاح‌طلبان، تحول‌خواهان و بخش دیگری از براندازان یاد براهنی را با انتشار اشعارش گرامی داشته و بابت درگذشت او ابراز ناراحتی کرده‌اند و یا کارنامه او را ارزیابی کرده‌اند. کاربرانی که در قالب توئیت یا ریتوئیت در این بخش مشارکت داشته‌اند، بیش از ۲۸۰۰ کاربر بوده که چندان نسبت به گروه دیگر بیشتر نبوده‌اند.

همان‌طور که در گرافی که در تصویر زیر آمده می‌بینید، کاربرانی که علیه براهنی بدگویی کرده‌اند، در گراف متراکم‌تر هستند که معنای آن این است که این کاربران درون حلقه‌ی بسته‌تری بوده‌اند و عمدتا یکدیگر را ریتوئیت کرده‌اند. این حلقه‌ی بسته نشانه‌ای از شکل‌گیری اثر اتاق پژواک در میان این کاربران می‌باشد و یا احتمال اقدام هماهنگ و سازماندهی‌شده را افزایش می‌دهد. در مجموع این توئیت‌ها، کلمات «خرس» و «پنکه» به‌طرز قابل توجهی پرتکرار بوده که به ادعاهای سلطنت‌طلبان علیه براهنی مربوط می‌شده است.

اما در سمت راست گراف چنین فشردگی دیده نمی‌شود که نشان‌دهنده تنوع کاربرانی است که یاد براهنی را گرامی داشته‌اند؛ همه‌ی این کاربران، به دلیل آن که از جریانات مختلف بوده‌اند، لزوما یکدیگر را ریتوئیت نکرده‌اند و هرچند محتوای توئیت‌هایشان نزدیک به هم بوده است.

دو دسته‌شدن کاربران برانداز بر سر این موضوع در حالی بود که کاربران اصولگرا و انقلابی چندان به این موضوع نپرداخته بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا