خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران کره شمالی خواهد شد

در صورت همکاری انحصاری با چین و روسیه

یک کارشناس امور بانکی اظهار داشت: با سوئیفت روسی و چینی امکان مخابره و جابه‌جایی پیام‌های مالی وجود دارد اما هم هزینه آن افزایش پیدا می‌کند و هم امنیت آن کاهش می‌یابد، بنابراین به ایران کمک نمی‌کند که با سایر دنیا در ارتباط باشد و باید بدانیم که در این شرایط از سایر دنیا جدا خواهیم بود.

کامران ندری در گفت‌وگو با ایلنا درباره ایجاد ایجاد و برقراری سوئیفت ایران با روسیه و چین اظهار داشت: از طریق سوئیفت پیام‌های مالی با سرعت و ایمنی بالاتر رد و بال می‌شود و اکثر کشورهای دنیا هم در ایجاد سوئیفت نقش داشتند و یک محصول بین‌المللی محسوب می‌شود که باعث سرعت و افزایش ایمنی نقل و انتقالات پیام‌های مالی شده و می‌دانیم که مهمترین مساله در مبادلات مالی برقراری سرعت و امنیت است.

وی تاکید کرد: با سوئیفت روسی و چینی هم امکان مخابره و جابه‌جایی پیام‌های مالی وجود دارد اما هم هزینه آن افزایش پیدا می‌کند و هم امنیت آن کاهش می‌یابد. بنابراین اگر بخواهیم با چین و روسیه مراوده داشته باشیم امکان این اقدام مشترک سه جانبه و برقراری آن وجود دارد اما این امکان به ایران کمک نمی‌کند که با سایر دنیا در ارتباط باشد و باید بدانیم که در این شرایط از سایر دنیا جدا خواهیم بود.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی ادامه داد: طبیعتا یکی از موضوعات رفع تحریم‌ها این است که دسترسی ایران به سوئیفت امکان‌پذیر شود و به این معنا که ایران می‌تواند به این سیستم دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر در حال حاضر روسیه تحریم و دچار مشکل شده و اگر ایران بخواهد با روسیه مراوده و تجارتی داشته باشد باید از شیوه‌های سنتی برای ارسال پیام مالی و برقراری ارتباط با آنها استفاده شود.

ندری با بیان اینکه نوع تحریم‌های روسیه با ایران متفاوت است، گفت: مساله روسیه موضوع دیگری است و اغلب کشورها درباره تغییر ارتباط با روسیه اجماع دارند و موضوع آن با تحریم‌های ایران متفاوت است. تحریم‌های ایران تا حدودی یکجانبه بود و سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی خیلی مایل به اعمال این تحریم‌ها نبودند.

وی افزود: به هر حال اگر مذاکرات وین به نتبیجه برسد و سوئیفت به روی ما باز شود برای ارتباط مالی با کشورها به غیر از روسیه مشکلی نخواهیم داشت.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره جریان موافق برقراری ارتباط بانکی تنها با روسیه و چین در کشورمان اظهار داشت: می‌توان با چین و روسیه یک ارتباط سه‌جانبه برقرار کنیم و البته برخی از کشورها مانند کره شمالی که تجارت محدودی دارند در این حوزه فقط با چین و روسیه استفاده می‌کند. اما باید توجه داشته باشیم که در این حالت، از امکانات، دانش، منابع و سایر کشورهای دنیا نمی‌توان استفاده کرد. البته امکان استفاده از این امکانات وجود دارد اما بسیار پرهزینه خواهد بود و مقرون به صرفه نیست. این در حالی است که اساس و اصول تجارت بین‌الملل این است که کشورها بتوانند به مناسب‌ترین امکانات، منابع و… موجود در جهان دسترسی داشته باشند.

ندری ادامه داد: در حال حاضر کره شمالی هم در این شرایط قرار گرفته و تنها با چین امکان برقراری مراودات تجاری دارد و ایران هم می‌تواند در این شرایط قرار بگیرد اما رشد و پویایی مورد انتظار در اقتصاد را نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: به طور قطع افرادی که در کشورمان مسئولیت حوزه پول و بانکی را بر عهده دارند می‌دانند که بدون ارتباط با نظام بانکی بین‌الملل هزینه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و در عین حال ارتباطات به سختی انجام می‌شوند. از همه مهم‌تر اینکه اگر اقتصاد کشوری تنها با یک کشور در ارتباط باشد، وابستگی به آن کشور افزایش پیدا می‌کند و مجبور است که برای حفظ اقتصاد خود در زمین آن کشور بازی کند و از امکانات سایر در کشورهای دنیا محروم خواهد شد که مسئولان به تمام ین موضوعات آگاه هستند.

انتهای پیام/

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا