خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واقعیت ماجرای دفاع یک مداح از «گرفتن پاکت و قیمت دادن مداحان»

واکنش‌ها به اظهارات مهدی اکبری درباره‌ی «پاکت گرفتن» مداحان و‌ توضیحات این مداح درباره‌ی اظهاراتش را به نقل از خبرگزاری فارس می‌خوانید:

«مهدی اکبری، مداح اهل بیت علیهم‌السلام، علاوه بر آن‌که می‌گوید به نظر او تعیین صله، کار اشتباهی نیست و حتی به کنایه درباره پیرغلامی زودرس نصیحت‌کنندگان صحبت می‌کند، منتقدان تعیین مبلغ را در شمار احمق‌ها قرار می‌دهد و می‌گوید که اگر احمق نباشند، حتما کِرم دارند! او می‌گوید که در جهانِ هستی، شما هر چیزی را بخواهید به دست بیاورید باید بهایش را بپردازید. منظور او از این جمله آن است که هرکس مداح خوشخوان می‌خواهد، باید پول خوبی به او بدهد.

سخنان این مداح ۴۳ ساله اهل مشهد با هشتگ #روضه‌فروشی‌نیست در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت و حتی خانه مداحان را در تعطیلات نوروز به صدور بیانیه و عذرخواهی از مردم به خاطر اظهارات او وادار کرد. چرا که مسأله معلوم کردن رقم پاکت و مبلغ مداحی از خطوط قرمزی است که همیشه در جامعه مداحان سنتی، تقبیح شده است.

در بین مداحان نسل نو و نوپرداز و افرادی که اینک به عنوان مداحان معروف و سرشناس شناخته می‌شوند، متأسفانه این قضیه کم‌تر رعایت می‌شود و گاهی اخبار تأسف‌آوری درباره داشتن «مدیر برنامه» یا شرط گذاشتن برای اجرای یک برنامه در هیأت‌ها به گوش می‌رسد، اما تاکنون کسی تعیین کردن رقم صله را به عنوان یک «حق مسلم» آشکارا بیان نکرده است. کاری که مداح مشهدی، منتقدان آن را صریحاً به باد انتقاد می‌گیرد.

مخالفان نظریه او که در فضای مجازی، سخنانش را به نقد می‌کشند، ویدیوهایی از استاد محمود فرشچیان و مرحوم رضا انصاریان (خواننده صلوات خاصه حضرت رضا علیه‌السلام) را در مقابل می‌گذارند و #روضه‌فروشی‌ممنوع را هشتگ می‌زنند.

البته این اظهارات مداح هیأت علمدار مشهد که جدیداً در فضای مجازی دست به دست می‌شود، تازگی ندارد و با یک جست‌وجوی ساده می‌توان متن همین سخنان را در نت پیدا کرد. منتها اضافه کردن این جمله که منتقدانش یا احمق‌اند یا کِرم دارند و پیرغلامی زودرس گرفته‌اند، باعث برانگیخته شدن واکنش‌های متعددی شد.

این واکنش‌ها بعضاً مرزهای نزاکت را هم درنوردید و به نزاعی بین طرفداران یک مداح و منتقدان او منجر شد تا در سایه این عکس‌العمل‌ها، تسویه حساب‌های شخصی هم صورت بگیرد.

این بحث‌ها باعث مخلوط شدن حرف درست و نادرست از هم شد. در حالی که صله گرفتن برای مداحی و ذکر مصیبت اهل بیت علیهم‌السلام از سوی مراجع تقلید، اشکال شرعی ندارد، معلوم کردن میزان آن، کاری ناشایست در برابر شأن ائمه اطهار سلام الله علیها تلقی می‌شود که این دو را باید از هم جدا کرد.

ضمن این‌که استفاده از عبارات زننده و کنایه‌آمیز مثل «پیرغلامی زودرس» یا «منتقدان احمق» نه تنها نسبتی با شئونات یک مداح ندارد؛ بلکه در آن شأن و مرتبه ممدوحان (اهل‌بیت) هم رعایت نشده است؛ چرا که مداح و ذاکر ائمه طاهرین اجازه ندارد زبانی را که به مدح و وصف و نعت آل عصمت گشوده می‌شود به کنایه و سخن سخیف بگشاید.

همین کلمات دون شأن یک مداح باعث شد تا خانه مداحان هم ضمن اعلام برائت از سخنان مهدی اکبری، اظهارات او را نظرات شخصی قلمداد کند و آن را به کل جامعه مداح قابل تعمیم نداند. سپس با تقبیح آن از مردم شریف ایران عذرخواهی کند و موضعی قاطع، مستحکم و مهم بگیرد. اینجا بخوانید.

گذشتگان جامعه مداح، سنت‌های عجیبی برای پذیرفتن یا حتی نپذیرفتن صله و پاکت داشتند. آن‌ها که می‌پذیرفتند درباره مقدار و میزان آن با «بانی مجلس» چانه نمی‌زدند و حتی بدون شمردن آن در جیبشان می‌گذاشتند یا با مبالغ دیگری که داشتند، مخلوط می‌کردند که ندانند کدام صاحب مجلس، چقدر داده است. بعضی از افراد مثل مرحوم محمدعلی اسلامی یا عبدالله ملاباقر هم که کسب و کاری داشتند و افتخاری فیض می‌دادند، از کسی پاکت قبول نمی‌کردند.

پس از اظهارات مهدی اکبری مداح اهل بیت علیهم‌السلام درباره معلوم کردن مبلغ از سوی مداحان و واکنش‌های گسترده به نظرات او خانه مداحان نیز بیانیه‌ای صادر کرد و در آن نوشت:

انتشار سخنان یکی از مداحان محترم در روزهای اخیر در پاسخ به پرسشی مبنی بر دریافت صله توسط مداحان محترم با واکنش‌ها و اظهار نظر‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است. نظر به اهمیت موضوع و پرسش‌های ایجاد شده در اذهان عمومی ذکر چند نکته لازم به نظر می‌رسد:

۱. شکوه مدح و رثای آل الله در ۱۴ قرن پیشین بر پایه عشق و ارادت به آن ذوات پاک استوار بوده و رونق آن مدیون دل‌های پاک و انفاس قدسی خوبان این درگاه و شمول عنایت اهل بیت بوده است و خادم این آستان شأنی جز خدمت خالصانه و مدح و رثای مجدانه بهترین‌های عالم نداشته است. از این رو نوکری این آستان خود بزرگ‌ترین صله خداوند متعال به مادحان و برترین عطیه آسمانی بوده و هست.

۲.مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) همواره اذعان می‌کرده اند که مرحمت سیدالشهدا (ع) به آنان در امور معنوی همواره بسیار افزون‌تر از هدیه‌های خالصانه مردم عاشق قرآن و عترت بوده است. چه نعمت و رزقی بالاتر از خروشان ساختن عاطفه مردم عترت دوست در مسیر تعالی معنویت و رشد و کمال الهی بندگان خوب خدا؟!

۳. زیست زاهدانه و مناعت طبع صادقانه بزرگان و پیشکسوتان مداحی کشور در طی قرون متمادی خود گواه صادقی بر اصالت نداشتن پول و مادیات در این عرصه است. احوال عارفانه بسیاری از سلف صالح مداح و بی‌اعتنایی آنان به زخارف دنیوی امروزه برکسی پوشیده نیست.

۴. تبار نورانی ستایشگری و اسوه‌هایی چون دعبل و کمیت و سید حِمیَری و زیست صالحانه و حضور آنان در عرصه‌های اجتماعی و انقلابی نشان می‌دهد که آنان شعر و مدح خود را نه برای دریافت صله و تنها بر اساس وظیفه دینی خود عرضه کرده‌اند و صله معنوی و مرحمت دینی اهل بیت (ع) به آنان بسیار افزون‌تر از صله مادی به آنان بوده است. دعای خیر امامان معصوم درباره آنان با هیچ سیم و زری مقایسه پذیر نیست.

۵. اظهار نظرهای شخصی برخی از مداحان هیچ گاه نظر جامعه مداحان محترم نبوده و نیست و اگر خاطری از طرح این مباحث رنجیده گشته، صمیمانه از محضر عموم ملت شریف ایران عذر خواهی می‌کنیم.

۶. برخورد با سخنان مطرح شده نباید به ایجاد شکاف و دوقطبی و تسویه حساب‌های شخصی منجر شود و خدای ناکرده افراد را از مسیر صدق و امنت خارج کند و روح همدلی و نصیحت خیرخواهانه و برادرانه را تضعیف کند.

در پایان فصل الخطاب در شناخت جایگاه مداحان بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در سال‌های متمادی در دیدار مداحان به ویژه بیانات اخیر معظم له در نقش محوری مداحان در جهاد تبیین است و این بیانات می‌بایست سرلوحه همگان قرار گیرد.

ان شاءالله


توضیحات مهدی اکبری:

مهدی اکبری مداح اهل بیت با اشاره به اینکه بخش مربوط به سوال صله در این مصاحبه حدود ۶ دقیقه بوده است که متاسفانه کلیپ کوتاهی به صورت تقطیع شده از آن منتشر شده است و تمام صحبت‌های من را متفاوت با نظر اصلی‌ام جلوه داده است، گفت: حرف‌ها و نکاتی که مطرح کردم اشتباه نبوده است و انتظار داشتم شنونده عاقل‌تر از این برخورد کند که نسبت به این کلیپ تقطیع شده واکنش دهند؛ به خصوص از خانه مداحان اهل‌بیت علیه السلام که بیانیه صادر کردند؛ بدون آنکه نظر و مطالب من را بشنوند، گلایه‌مند هستم.

وی با اشاره به اینکه افرادی که این روزها به من انتقاد می‌کنند و نسبت به مواضع من صحبت می‌کنند گویی اصلاً من را نمی‌شناسند، تصریح کرد: در این کلیپ اینگونه القا شده است که من به پیرغلامان و بزرگ‌ترهای خودم توهین کردم. افرادی که من را می‌شناسند، می‌دانند که همواره نسبت به پیرغلامان حتی یک چای‌ریز مسن هیأت احترام قائلم و دستبوس هستم. این حرف‌های من تقطیع شده است و اصلاً حرف مرا جور دیگری بیان کردند. جملات من در خصوص افراد کم سنی بود که نسنجیده و نفهمیده نصیحت می‌کنند و از این اصطلاح استفاده کردم که دچار پیرغلامی زودرس شده‌اند.

اکبری گفت: جمله‌ای مطرح کردم که «این افراد کِرم دارند و احمق هستند» این مطلب اصلاً در خصوص پیرغلامان و یا مداحان نبود. جمله من در خصوص افرادی بود که نزدیک به محرم اعلام می‌کنند، چرا برای محرم هزینه می‌کنید و این پول‌ها را خرج فقرا کنید. من اعلام کردم این افراد در طول سال کجا هستند و چرا به فکر فقرا و نیازمندان نیستند و همواره در ایام محرم به فکر این افراد می‌افتند؟ اما حرف من تقطیع شد.

این مداح اهل بیت با اشاره به اینکه در بحث صله و پاکت هم من معتقدم که تعیین کردن کار اشتباهی است، تصریح کرد: من به عنوان مداح در شهر مشهد هیأت علمدار را دارم و هر شب جمعه رایگان برای مخاطبان می‌خوانم و اگر در این شهر به هیأتی هم دعوت شوم، اصلاً پاکت و صله را تعیین نمی‌کنم. بحث من در این کلیپ در خصوص دعوت‌های شهرستان بود که متاسفانه تقطیع شد و جور دیگری مطرح شد.

وی افزود: من در این مصاحبه گفتم افرادی که مداح را به شهرستان دعوت می‌کنند به این دلیل که او وقت می‌گذارد پول پرواز و یا هزینه سفر زمینی را متقبل می‌شود، باید مبلغی را پرداخت کنند.

اکبری افزود: در این کلیپ اعلام کردم زمانی که هیأتی شهرستانی مداحی را دعوت می‌کند، باید هزینه پرداخت کند؛ زیرا اگر آنها صرفاً بنای روضه برگزار کردن داشته باشند، می‌توانند یک مداح از شهر و منطقه خود را هم دعوت کنند اما اگر به دنبال مداح دیگر شهرها هستند، نشان دهنده آن است که صرفاً به دنبال برگزار کردن روضه نیستند بنابراین باید هزینه‌های او را پرداخت کند.

این مداح اهل بیت در پایان خاطرنشان کرد: من در این مصاحبه گفتم که امام رضا علیه‌السلام به دعبل صله داد. اصلاً منظورم این نبود که دعبل درخواست صله کرد؛ بلکه خود حضرت داد؛ چرا از حرف‌های من برداشت‌های اشتباهی کردند و متاسفانه بر اساس همین برداشت‌های اشتباه بزرگ‌ترهای من در خانه مداحان بیانیه دادند. از بزرگترهای خود در خانه مداحان انتظار داشتم تماس بگیرند و نظر و عقیده من را ابتدا بشنوند و بعد بیانیه صادر کنند.».

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بادرود.البته که از نظرمراجع اشکالی ندارد صله پرداختن به مادحین اهلبیت ائمه چنین کاری کردند.اما مشکل زمانی ایجادمیشودکه بعضی ازاقایان مداح تعین مبلغ های گزاف میکنندوگاهی منجربه ناراحتی ودلخوری میشود.خدمت به اهلبیت کارعشق است باهیچ چیزی نمیتوان معامله کرد.سال گذشته دهه اول محرم یکی ازمداحان معروف دعوت بودندخمینی شهرسرمبلغ۱۰تومن کمتر مشکلاتی ایجادشد.اقایان مداح نیستندکاسب هستند متاسفانه

    1
    1
  2. من شهامت این مداح را ستایش میکنم،چرا که غالب مداحان مطرح نرخ تعیین میکنند حتی جدیدا مدیر برنامه‌ یکی از آقایون به یکی از دوستان گفت فلان جا ۱۵ تومن و فلان جا ۱۷ تومن گفتن شما اگر بیشتر بدید میان اونجا.ضمنا بساطی که باعث دعوت مداح از این شهر به اون شهر شده همین خانه مداحان و مخصوصا هیات رزمندگان اسلام هست. و انشاالله با ظهور حضرت حجت صلوات الله علیه خواهیم دید که دشمنان موسسین همین خانه مداحان و هیات رزمندگان اسلام هستند.مثلا با پول بیت‌المال مراسم برگزار میکنندتوی کربلا و هزینه مداح و سخنران و خدم‌و حشم و ماموریت خودشون رو بیت المال میده.به نظرم شرافت آقای اکبری خیلی بیشتر از اونهاست

    3
    2
  3. تعیین قیمت مداحی واقعیتی هست که قابل کتمان نیست
    صله اجباری و تعیین شده اونم قیمت های بالا کی دیده؟
    هرکی منکر هست از هر مداحی که دوست داره یه ساعت رایگان واسه من وقت بکیره

  4. خدا رحمت کند حاج بخشوی بوشهری چه با صداقت میخوند و عزاداری میکرد الان اون ارضی که کلا کارش تخریب هست اون مطیعی که فقط تو دربار میخونه بقیه هم مداحانی که واسه دریافت پول بیشتر نعره بیشتری میزنن
    اون کریمی … که دیگه رقص هم بهش اضافه کرده کجای دلم بزارم

    1
    8
  5. دمت گرم حاج مهدی که حرف حق زدی.جالبه یکیشون میاد به دروغ تو تریبون صدا سیما میلی میگه من مستاجر هستم .دروغ میگه باز میگه من وسیله شخصی ندارم.اون یکی میگه هرکی به من پول داده رسید بیاره بگیره وگرنه فردای قیامت خودم خرخرشو میگیرم
    حالا یه مردی پیدا شد راست وحسینی حرفشو زد نباید تخریب بشه
    تمام مداحان تهرانی مدیربرنامه دارن اول هم صله باید پرداخت بشه
    هرکدومشون میگه من نیستم بیاد همین جا اعلام کنه ماجلسه تو یزد زیاد داریم پول پرواز هم خودمون میدیم اون فقط بیاد واسع امام حسین ع بخونه
    وسلام علیکم

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا