خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چالش‌ها و فرصت‌های تشکیل «کمیسیون زنان و خانواده»

در پی تقدیم طرح تشکیل کمیسیون زنان و خانواده به هیات رییسه مجلس یک فعال حوزه زنان گفت: ممکن است در صورت تشکیل کمیسیون زنان و خانواده تمام امور مربوط به حوزه زنان و خانواده به این کمیسیون محول شود و مجلس به طور فراگیر به موضوع زنان در قالب کمیسیون‌های مختلف توجه نکند.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با ایسنا افزود : فراکسیون زنان مجلس با دغدغه نسبت به مسایل زنان به طرح تشکیل کمیسیون زنان و خانواده پرداخته ولی راه اندازی آن ممکن است موجب شود که سایر کمیسیون ها مسایل زنان و خانواده را به این کمیسیون ارجاع ‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که مگر کمیسیون‌ها در حوزه زنان و خانواده چه قدر موثر عمل کرده‌اند که با تشکیل کمیسیون زنان دغدغه کاهش فراگیری موضوع زنان را در مجلس داشته باشیم؟ گفت:  زنان نیمی از افراد جامعه هستند و لازم است موضوعات مربوط به آنان در کمیسیون‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه مساله بهداشت جدی است. کمیسیون بهداشت می‌تواند به وضعیت بهداشت زنان و کودکان توجه بیشتری کند و آن را در اولویت خود قرار دهد چراکه این گروه در معرض آسیب بیشتری هستند، در این شرایط نباید به گونه‌ای عمل کنیم که موضوعات زنان تنها در یک کمیسیون پیگیری شود.

این فعال حوزه زنان به ذکر مثالی پرداخت و اظهار کرد: به نظر می‌رسد تفاوت جنسیتی به زنان و مردان به وزارت ارتباطات مربو ط نباشد اما حتی این وزارتخانه نیز باید دغدغه مسائل زنان را داشته باشد. به عنوان مثال یکی از راه‌های ارتباطی زنان، وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی است و محدود کردن این فضا بر دسترسی آنان به اطلاعات و طرح مسایلشان تاثیر می‌گذارد بنابراین این وزارتخانه می‌تواند به منظور دسترسی آسان‌تر زنان به فضای ارتباطی برای طرح مطالباتشان قانون تعرفه پایین‌تر تلفن‌ همراه زنان را تصویب کند که تعرفه گوشی‌های همراه زنان کمتر باشد.

وی با اشاره به تفاوت‌های کمیسیون‌های اصلی و فرعی مجلس گفت: کمیته‌ها اگر در کمیسیون‌های اصلی مجلس باشند، قابلیت فعالیت آن‌ها خیلی بیشتر است چون مواد را در کمیسیون  بررسی سپس در صحن علنی مطرح و مصوب می‌کنند اما نقش کمیسیون‌های فرعی، کارشناسی است.

نژادبهرام با بیان اینکه کمیسیون زنان و خانواده در صورت تشکیل یک کمیسیون فرعی خواهد بود، گفت: کمیسیون زنان در مجلس ششم منحل و استدلال شد که این کمیسیون زیر مجموعه کمیسیون اجتماعی است بنابراین برای راه‌اندازی مجدد این کمیسیون باید وضعیت آن در مجلس پنجم بررسی شود.

این فعال حوزه زنان با تاکید بر ضرورت استفاده از تجربه‌های کمیسیون زنان در مجلس پنجم اظهار کرد: لازم است تجربه‌های کمیسیون زنان در مجلس پنجم و عملکرد آن در جهت ارائه طرح‌ها و بررسی لوایح، علت ادغام این کمیسیون در کمیسیون اجتماعی مجلس ششم را بررسی سپس در زمینه راه‌اندازی مجدد این کمیسیون تصمیم‌گیری کنیم البته این به معنای مخالفت من با ایجاد کمیسیون زنان نیست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراکسیون و کمیسیون گفت: فراکسیون دارای جایگاه اجتماعی -سیاسی است و صرفا جنبه کارشناسی ندارد. اعضای فراکسیون می‌توانند حتی از ظرفیت‌های خارج از مجلس نیز برای طرح  وتصویب قوانین بهره ببرند این در حالی است که کمیسیون تنها ظرفیت کارشناسی دارد.

این فعال حوزه زنان با اشاره به تلاش‌های پروانه مافی – نماینده مجلس- برای جمع‌آوری امضا به منظور طرح تشکیل کمیسیون زنان و خانواده در صحن علنی مجلس اظهار کرد: او زن بسیار توانمندی است و در جهت تشکیل کمیسیون زنان و خانواده تلاش می‌کند اما او می‌توانست به جای جمع کردن امضا برای چنین طرحی به موضوعاتی مانند افزایش تعداد مدیران زن در جامعه بپردازد. به عنوان نمونه طرحی ارائه کند که بر مبنای آن دستگاه‌ها ملزم شوند سالانه 5 تا 10 درصد تعداد مدیران زن را در کشور افزایش دهند چرا که نیمی از جمعیت ایران را زنان تشکیل می‌دهند. یا از دولت بخواهد طی سه ماه لایحه‌ مبارزه با خشونت علیه زنان را به مجلس ارائه دهد در غیر این صورت خانه ملت این موضوع را در قالب طرح در دستور کار خود قرار ‌دهد.

نژادبهرام در پایان تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم وقت خود را بیشتر در جهت محتوا صرف کنیم و کمتر به فرم بپردازیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا