خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روز سی و ششم حمله به اوکراین

حمله روسیه به اوکراین وارد سی‌وششمین روز خود شده است.

به گزارش ایسنا، به گفته خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع روسیه یک آتش‌بس محلی اعلام کرد تا غیرنظامیان از شهر بندری ماریوپل که تحت محاصره نیروهای روسی است، خارج شوند. قرار است از ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، یک کریدور بشردوستانه از شهر ماریوپل و از مسیر بندر بردیانسک – که تحت کنترل روسیه است – به شهر زاپوریژیا ایجاد شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داد که روسیه در حال تجمیع نیرو برای حمله‌ای عظیم در منطقه شرقی دونباس است. او گفت اوکراین برای این حمله آماده بوده و افزود، هرگونه عقب‌نشینی روسیه از اطراف کی‌یف، با مقاومت سرسختانه نیروهای اوکراین رقم خورده است.

دو کشور در یکم فوریه (فردا) به مذاکرات برخط صلح ادامه می‌دهند. یک مقام ارشد اوکراینی گفت که ممکن است ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی، رؤسای‌جمهوری اوکراین و روسیه «به‌زودی» دیدار کنند، اما کرملین امید دستاوردی چشمگیر را کم‌اهمیت شمرد. رئیس‌جمهوری اوکراین روز گذشته در پیامی تلویزیونی گفت، در حال حاضر، همه‌چیز فقط حرف است و هیچ چیز قطعی نیست.

زلنسکی همچنین اعلام کرد که با همتای آمریکایی خود، جو بایدن، تماسی یک ساعته داشته و از وی برای بسته بشردوستانه جدیدی به ارزش یک میلیارد دلار و همچنین بودجه‌ای ۵۰۰ میلیون دلاری تشکر کرد. این رهبر اوکراینی گفت: حمایت آمریکا برای ما ضروری است.

در روز چهارشنبه گلوله‌باران روسیه همچنان ادامه داشت؛ این در حالیست که مسکو در روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که حملاتش در کی‌یف و شهر شمالی چرنیهیف را کاهش خواهد داد. با این‌حال، گزارش‌هایی به نقل از پنتاگون مدعی شد که نیروهای روسیه در حال عقب‌نشینی از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هستند.

مقامات انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که پوتین در زمینه عملکرد نظامی ارتش روسیه گمراه شده است. جرمی فلمینگ، رئیس ستاد اطلاعات دولت انگلیس گفت، رئیس‌جمهوری روسیه درباره عملکرد ارتش کشورش و همچنین میزان تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه اطلاعات غلطی دریافت کرده است، چراکه برخی از نزدیکترین افراد وی، می‌ترسند که حقیقت را به او بگویند. او همچنین مدعی شد، بعضی از نیروهای روسیه از اجرای دستورات در اوکراین سرپیچی، تجهیزات خود را معدوم و – به صورت اتفاقی – یکی از هواپیماهای هم‌رزمان خود را ساقط کرده‌اند.

به گفته آمریکا، تحریم‌های جهانی علیه صادرات اجزای صنعتی به روسیه، به تولید خودرو و تانک آسیب وارد کرده است. یک خودروساز تعطیل شده و تولید تانک متوقف شده است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس قرار است امروز به هند رفته و نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور را به کاهش اتکای استراتژیک خود به روسیه تشویق کند. ورود او به دهلی‌نو همزمان با سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به هند صورت می‌پذیرد. از زمان حمله روسیه به اوکراین، این نخستین سفر لاوروف به هند است.

به گفته وزارت امور خارجه انگلیس، لندن قوانین جدیدی وضع کرده که دسترسی الیگارش‌های روسیه به سرویس‌های فنی دریایی و هوانوردی انگلیس را هدف می‌گیرد.

این در حالیست که اخیرا فاش شد که هشت تن از الیگارش‌های روسی که به دلیل ارتباطشان با پوتین، در لیست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌اند، پیش از این، از طریق سرمایه‌گذاری در انگلیس، ویزای طلایی این کشور را دریافت کرده ‌بودند.

طبق گزارشی از گروه تحلیل تهدید شرکت گوگل، هکرهای روسی اخیرا تلاش کرده‌اند تا به شبکه‌های ناتو و ارتش‌های برخی کشورهای اروپای شرقی رخنه کنند. گوگل این اقدام هکری را «کارزار فیشینگ اعتباری» توسط گروه هکری روسی ملقب به «کولدریور» یا «کالیستو» خواند، اما از ارتش کشورهایی که هدف این اقدام هکری قرار گرفته‌اند، نام‌نبرد.

بر اساس یافته‌های سازمان‌های اطلاعاتی، اسلواکی ۳۵ دیپلمات روس را اخراج خواهد کرد. دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله بلژیک، هلند، ایرلند و جمهوری چک دیپلمات‌های روسیه مضنون به جاسوسی را اخراج کرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا